Min lilla rumpskjutsare var otroligt segstartad igår morse när frosten slog till, på typ 6:e försöket rosslade den igång.
I morse fick det bli cykel till jobbet.
Bilen beter sig precis som att batteriet är urladdat, så ikväll har jag bytt till ett sprillans nytt batteri och jag har bytt alla tändstift men felet återstår. Har inte glömt att tanka den heller
Rör sig varvräknarnålen när du gnuggar på starten? Inte? Då är det nog vevaxellägesgivaren..
Nej den är stendöd och vi har sedan igår kväll försökt byta ut den där mojengen.
MEN HUR SJUTTON GÖR MAN???
Vi har köpt en sjujäkla massa mer verktyg men det går inte? Och den som säger att hen fixade det på en halvtimme åker på en rak höger
Vilket verktyg behövs för att komma åt skruven? Vi har spärrskaft med och utan led i div storlekar, men får jag ner handen kan jag inte vrida runt. Och jag når ju knappt ner och ryggen är numer pajjad.
Sitter skittrångt, kan underlätta genom att skruva bort Downpipen. Här är i alla fall en instruktion:
Demontering av Vevaxelgivare:
Ta bort värmeskölden från grenröret. Skruva bort skruven som håller sensorns värmesköld och sensorn på plats Ta ur sensorn och dess O-ring. Följ sensorkabeln till anslutningsdelen i andra änden och lossa på clipset med en skruvmejsel Avlägsna anslutningen från hållaren Plugga ur kabeln Byt till den nya sensorn enligt stegen nedan.
Montering
Provmontera sensorn så att kabeln följer kylarslangen. Byt O-ringen om nödvändigt och smörj den före med vanlig motorolja. I den engelska guiden tipsas det om att spraya med ”Kontakt 61 (part no. 30 04 520)” och montera sedan sensorn. Osäker på vad svensk motsvarighet är, men jag gjorde inte detta när jag bytte min enligt samma metod. Säkra kabeln med clipet på bilden. Var noga med att inte skada kablarna Tryck in sensorn och sensorns värmesköld och skruva på den tillsammans med O-ringen. Var noga med att O-ringen sitter ordentligt, annars riskerar du att få ett oljeläckage. Sensorn ska sitta jämnt och fint i motorblocket. Fetta in skruven för värmeskölden med värmetåligt fett och montera tillbaka den. Starta motorn och kontrollera att den inte läcker olja. Ang tändstift: Bara NGK som gäller, BCPR6ES-11 eller BCPR7ES-11 fär Aero eller trimmat.