2616
Sök

Fiat Stilo 5D 1.6 Bromsbeläggen sitter "bromsade" och skivan går inte runt. Hur får jag loss dem? Ska byta bromsbelägg

8 Inlägg
27 oktober 2016
Trådstartare
#1
Hej,

ska byta bromsbelägg bak på bilen men när jag tagit bort hjulet och muttrarna till bromsoket så sitter det fortfarande fast. Typ som om den stod bromsad. Jag har lagt ur parkeringsbromsen men ingen skillnad. Fram var det iga problem. Är det något elektriskt eller något manuellt, typ skruv som ska lossas etc.

mvh

Niklas

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 oktober 2016
#2
Ja , vad fasen har nu spagettitillverkarna hittat på ?
Det är inte så att du måste skruva in cylindern, samtidigt som du trycker in den ?
Senast redigerat av tommen1 (27 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Diagnostekniker
2 754 Inlägg
27 oktober 2016
#3
Har du elektrisk p-broms?
Lossa på bultarna som håller oket annars och sedan så trär du in en rejäl skruvmejsel eller ett brytjärn mellan ok och okhållare.
Sen är det bara att ta i för kung och fosterland!
Kan sitta riktigt hårt ibland..

Up the RA

8 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#4
nä, ingen elektrisk handbroms. Vanlig spak att dra i.  Hmmm, trodde oxå att det kunde ha varit något med att de satt fast. För det är vel så att bakskivorna ska kunna gå att snurra på som fram? Jag lossade på muttrarna till oket men inte mycket som hände. Satt hårt som fan!

8 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#5
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220816/220816-57a847bb1662725e13b5d61e395e53cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220816/220816-44d8be1708ddb8e5b0a2e992f43f0d02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220816/220816-afb94f485c3accbb4a80ed78f2e65735.jpg

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
31 oktober 2016
#6
Bromscylindrarna har säker kärvat fast, ser ju ordentligt rostigt ut så det har nog kärvat ihop helt och hållet. Använd VD40 i flera omgångar, rikligt av det, banka och knacka med hammare.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

4 147 Inlägg
31 oktober 2016
#7
Det behövs möjligen inte en sådan:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … 000016991/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Diagnostekniker
2 754 Inlägg
31 oktober 2016
#8
Som sagt, våld och vaselin så får du nog loss på grejerna.
Det är skruvkolv i dom där oken så köp dig ett sådant verktyg som spillolja länkade.

Up the RA

Evildan
31 oktober 2016
#9
tommen1 skrev:
Ja , vad fasen har nu spagettitillverkarna hittat på ?
Det är inte så att du måste skruva in cylindern, samtidigt som du trycker in den ?

Spagettitillverkarna gjorde missen att köpa tyskt skit till bromsok av fabrikatet Bosch!
Det är skruvok på Stilon.

TS: prova även att skruva bort glidpinnarna.
Har bilen stått länge med parkeringsbromsen ansatt?
Fungerar parkeringsbromsen?
På dina bilder ser det ut som om du fått SMS-bromsar (Stål Mot Stål) vilket innebär att bilen körts för lång sträcka med detta fel och en kolv kan ha åkt ut för långt och därmed fastnat.
Du behöver förmodligen renovera oket eller byta ut det så silkesvantar är onödigt. Kläm ihop bromsslangen med för ändamålet lämpligt verktyg och börja demontera oket på plats.
Vid montering av nytt/renoverat ok använder du under inga omständigheter kopparpasta likt bonnläpparna gör utan köp bromsoksfett som är lämpat för detta.
Lycka till.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
31 oktober 2016
#10
Undertecknad bonnläpp använder kopparpasta för det gjorde ju bosse-bildoktorn..
Men jag ska ta bort det NÄSTA gång jag byter bromsar .. om ca 5 år..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 147 Inlägg
1 november 2016
#11
Om kolvens dammskydd är hela  så lyft på dessa och lägg en klick silikonfett 
( Biltema 36592 eller  361826 )   sedan aluminiumpasta på bromsbeläggens kant och baksida
och skruvgängor  , om oket ska renoveras ska troligen inte kolvarna pumpas ur utan i första hand skruvas ur

ser även på bilen att bromsköldarna är hårt åtgångna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
2 november 2016
#12
Slutligen måste jag ge herr TS en rejäl knäpp på näsan !
OM man inte har större intresse att se om sin bil så råkar man ut för dethär förr eller senare.
Såhär får det verkligen inte se ut OM man vill att det ska fungera..
Det är ju MINST 1 månads misskötsel..smile
Senast redigerat av tommen1 (2 november 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

8 Inlägg
3 november 2016
Trådstartare
#13
Efter ett par timmar i garaget har jag kommit fram till följande: bromsoket är borttaget, släppte parkeringsbromsen och drog i rejält så släppte all rost och annan skit. Nu är oket borta och kolven är i yttersta läget och sitter som sten. Använder bromskolvsverktygt men det går inte rubba. Vågar man använda mutterknackan, slagskruvdragaren eller skruvdragaren för att dra tillbaka den. Går att ta adaptern från kolvverktyget och sätta på, är 3/8 fäste på den. Ja, bromsbeläggen var slitna in till botten på plattan. Blir nog att köpa nytt men tänker ge den en omgång till iaf i pedagogisk syfte om inte annars. Tack för svar!

8 Inlägg
3 november 2016
Trådstartare
#14
Evildan skrev:
tommen1 skrev:
Ja , vad fasen har nu spagettitillverkarna hittat på ?
Det är inte så att du måste skruva in cylindern, samtidigt som du trycker in den ?

Spagettitillverkarna gjorde missen att köpa tyskt skit till bromsok av fabrikatet Bosch!
Det är skruvok på Stilon.

TS: prova även att skruva bort glidpinnarna.
Har bilen stått länge med parkeringsbromsen ansatt?
Fungerar parkeringsbromsen?
På dina bilder ser det ut som om du fått SMS-bromsar (Stål Mot Stål) vilket innebär att bilen körts för lång sträcka med detta fel och en kolv kan ha åkt ut för långt och därmed fastnat.
Du behöver förmodligen renovera oket eller byta ut det så silkesvantar är onödigt. Kläm ihop bromsslangen med för ändamålet lämpligt verktyg och börja demontera oket på plats.
Vid montering av nytt/renoverat ok använder du under inga omständigheter kopparpasta likt bonnläpparna gör utan köp bromsoksfett som är lämpat för detta.
Lycka till.

Tack för kloka svar!

När man lägger på bromsoksfett, exakt var ska det smörjas. På denna bil så sitter bromsbeläggen i små hållare som gör att de glider. Ska det smörjas där?

8 Inlägg
3 november 2016
Trådstartare
#15
tommen1 skrev:
Slutligen måste jag ge herr TS en rejäl knäpp på näsan !
OM man inte har större intresse att se om sin bil så råkar man ut för dethär förr eller senare.
Såhär får det verkligen inte se ut OM man vill att det ska fungera..
Det är ju MINST 1 månads misskötsel..smile

Det är bara att "knäppa på, på näsan" för det är inte min bil 😃

Själv kör jag en Hyndai Santa Fé 06, 4wd, V6

Diagnostekniker
2 754 Inlägg
4 november 2016
#16
http://www.ebay.co.uk/sch/Fiat-Stilo-Ca … 646/i.html

Sen vet jag inte vad du har för årsmodell och så.
Men det översta repkittet kanske funkar. smile

Det GÅR att köra mutterknack på bromskolvsverktyget men det ska man inte göra. big_smile
Speciellt inte när det inte är ens egen bil.
Senast redigerat av Jesper328 (4 november 2016)

Up the RA

4 147 Inlägg
4 november 2016
#17
Bajk83 skrev:
Efter ett par timmar i garaget har jag kommit fram till följande: bromsoket är borttaget, släppte parkeringsbromsen och drog i rejält så släppte all rost och annan skit. Nu är oket borta och kolven är i yttersta läget och sitter som sten. Använder bromskolvsverktygt men det går inte rubba. Vågar man använda mutterknackan, slagskruvdragaren eller skruvdragaren för att dra tillbaka den. Går att ta adaptern från kolvverktyget och sätta på, är 3/8 fäste på den. Ja, bromsbeläggen var slitna in till botten på plattan. Blir nog att köpa nytt men tänker ge den en omgång till iaf i pedagogisk syfte om inte annars. Tack för svar!

Om dammskyddet är helt så en kryddmått silikonfett under dammskyddet som jag nämt tidigare
Och sedan rucka fram å tillbaka


Bajk83 skrev:
När man lägger på bromsoksfett, exakt var ska det smörjas. På denna bil så sitter bromsbeläggen i små hållare som gör att de glider. Ska det smörjas där?

på brombeläggens kanter som ligger mot hållarna och baksida  med aluminiumpasta eller liknande  (inte kopparpasta !! )

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök