3880
Sök

Få loss nivåplugg diffhus, bakaxel, volvo 740

17 Inlägg
22 augusti 2016
Trådstartare
#1
volvo 745 gle -88 b230e med m46 med tillsats(overdrive)

jag behöver få loss nivåpluggen, den har dock rostat fast, nån snabb lösning på detta?
Behöver ha i den nya oljan innan imorgon bitti helst, har provat med skiftnyckel och hammare, no success där, har även provat polygrip, den fan rör sig inte ens!

Jag tänkte om ni har nått tips på vad man kan pröva med?
Annars kommer det sluta med att jag tar av hela locket och fyller så mycket det går utan det på, och kör med det lilla som går i så (är detta otroligt dumt?)

har inte tillgång till mutterknackare

4 141 Inlägg
22 augusti 2016
#2
Ta ner lådan hade jag gjort. Går ju relativt snabbt, och får du inte loss pluggen när lådan är nere så kan du ju lägga lådan upp och ner och fylla på rätt mängd eller köpa en beg m46.  Kostar inte många hundra lappar.

Passa på att kolla skick på lamell när du ändå har nere lådan:)

Känns som att du för övrigt behöver uppgraderar din verktygssamling.
Skifflyckel och polygrip är ingen vidare verktyg att använda för å lossa bultar.
Du behöver en bra rörtång, brännare, fasta nycklar eller 6 kants hylsor för sånna jobb.
Senast redigerat av zemet (22 augusti 2016)


2 844 Inlägg
22 augusti 2016
#3
zemet skrev:
Ta ner lådan hade jag gjort. Går ju relativt snabbt, och får du inte loss pluggen när lådan är nere så kan du ju lägga lådan upp och ner och fylla på rätt mängd eller köpa en beg m46.  Kostar inte många hundra lappar.

Passa på att kolla skick på lamell när du ändå har nere lådan:)

Känns som att du för övrigt behöver uppgraderar din verktygssamling.
Skifflyckel och polygrip är ingen vidare verktyg att använda för å lossa bultar.
Du behöver en bra rörtång, brännare, fasta nycklar eller 6 kants hylsor för sånna jobb.

Ta ner växellådan tror jag knappast hjälper då det är bakaxeln han vill få loss nivåpluggen från.

men som sagt, lite bättre verktyg är A och O. Gärna 6-kants hylsa och ett t-handtag/spärrsaft och ett rör så får du loss det.

Skiftnyckel är inget att ha förutom om man vill göra bultskallarna runda.

360 Inlägg
22 augusti 2016
#4
Är det nivåpluggen så går det väl endast med skiftnyckel eller fast nyckel då pluggen är fyrkantig. Dräneringspluggen är vanlig vad jag vet.
När kåpan är av så blir det svårt att få i någon betydande mängd olja.

7 397 Inlägg
22 augusti 2016
#5
Slå på pluggen med en stor hammare/knoster.
Drag därefter åt/in pluggen ytterst lite.
Försök därefter lossa pluggen.
Finns speciella verktyg för 4-kanthål och för 4-kanttappar.
Har själv i dag kollat nivån i fram- och bakaxlar samt växellåda och fördelningslåda på en av mina bilar.

Hjälper inte det får du göra som jag gjorde på nivåpluggen på en fördelningslåda till en Mercedes Geländewagen 463 för något drygt decennium sedan.
Svetsa fast en lämplig hylsa med ½"- 4-kanthål.
Dels rår du mer med ett ledhandtag, dels lossar pluggen av värmespänningarna.

3 120 Inlägg
23 augusti 2016
#6
Finns fyrkantiga hylsor som passar perfekt, på med en sån och ett långt förlängningsskaft och lite gasbrännare så lossnar det säkert.


377 Inlägg
23 augusti 2016
#7
Induktionsvärmare.

7 397 Inlägg
23 augusti 2016
#8
-jimmy skrev:
Induktionsvärmare.

Kan man verkligen använda den utan att oljan i bakaxelväxeln kokar och kanske tar eld?
Dessutom så dyra och ovanliga hjälpmedel att det väl knappast ingår i "hobbymekens" utrustning.
Eller?roll

377 Inlägg
23 augusti 2016
#9
torsen skrev:
-jimmy skrev:
Induktionsvärmare.

Kan man verkligen använda den utan att oljan i bakaxelväxeln kokar och kanske tar eld?
Dessutom så dyra och ovanliga hjälpmedel att det väl knappast ingår i "hobbymekens" utrustning.
Eller?roll

Ja det är bara o köra på.
Allt är ju relativt, jag äger en.
Men annars fungerar nog tipsen de andra har skrivit.

6 088 Inlägg
24 augusti 2016
#10
Hej!
Skaffa en stor "Visegrip" och en gasolbrännare samt en kopparhammare...sånt måste man bara ha när man meckar.
kSen gör man så att man värmer, kyler med vatten, knackar lite. Värmer, Kyler med vatten, knackar. Så där håller man på tills den lossar.
Du behöver inte vara orolig att oljan ska koka då det finns så mycket metall i växellådan som suger upp all värme, och du ska väl byta olja ändå, när du ändå håller på?
Senast redigerat av jaka54 (24 augusti 2016)


4 459 Inlägg
24 augusti 2016
#11
Gävlar vad varmt det ska bli vid diffkåpan om växellådan ska suga åt sig värme....

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 224 Inlägg
24 augusti 2016
#12
Jag förstår inte varför så många hakar upp sig på växellådan när det står så här i rubriken: ""Få loss nivåplugg diffhus, bakaxel, volvo 740""

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
24 augusti 2016
#13
Vettemannen skrev:
Jag förstår inte varför så många hakar upp sig på växellådan när det står så här i rubriken: ""Få loss nivåplugg diffhus, bakaxel, volvo 740""

/Benny

Jag har en aning om varför. &#128533;

7 397 Inlägg
24 augusti 2016
#14
lollollol

4 141 Inlägg
25 augusti 2016
#15
Vettemannen skrev:
Jag förstår inte varför så många hakar upp sig på växellådan när det står så här i rubriken: ""Få loss nivåplugg diffhus, bakaxel, volvo 740""

/Benny

För min del så berodde det på att jag bara skumma igenom rubriken och läste texten nogrannare. Då han gav info om att det var em M46 låda så antog jag felaktigt att det var växellådsproblem...


4 130 Inlägg
25 augusti 2016
#16
Evt. kan man värma pluggen med en sådan:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 … mp;_sop=15
Senast redigerat av spillolja (25 augusti 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

17 Inlägg
5 november 2016
Trådstartare
#17
Tack för alla svar, fick loss nivåpluggen genom att ta av bakaxeln helt och sen använda rå styrka och en 17" ringnyckel bara, lite efter men glömde typ bort att jag skapade denna tråd &#128517;


Sök