4370
Sök

Fartkamera och omkörd av polis i utryckning

4 Inlägg
7 november 2016
Trådstartare
Hej

Körde i 80 på en 90 väg på väg 108 utanför kävlinge, och vid fartkameran blev jag omkörd av en polis med blåljus på och han/hon körde säkert 140.

Jag såg att det blixtrade till från fartkameran, men jag tyckte att polisen hade passerat fartkameran då.

Vad ska man göra i sånt här läge ?

/alpez

94 Inlägg
7 november 2016
Notera tidpunkten och platsen exakt och avvakta och se hur polisen bedömer bilden. Hälften av alla bilder slängs av olika skäl. Om polisbilen syns på bilden så skulle jag gissa att den slängs.

Jag är hyfsat säker på att böter är ett strafföreläggande. Om du inte accepterar det så går det till åtal. Så om du ändå skulle få ett straffföreläggande så acceptera det inte - då får en åklagare titta på saken och om du lägger fram din utsaga så är det troligt att du blir frikänd eller att åklagaren lägger ned faller.

4 Inlägg
7 november 2016
Trådstartare
Vet du om hastigheten mäts vid blixt, eller den mäts upp innan ?

2 405 Inlägg
7 november 2016
Jag har sett bil på när omkörande fordon blir fotad bredvid den andra bilen. Polisbilen kommer att synas!

4 Inlägg
7 november 2016
Trådstartare
Okay, det låter fint !

Polisbilen och jag låg inte bredvid varandra när det blixtrade till, polisen var en bit framför mig.

/alpez

94 Inlägg
7 november 2016
Jag vet att fartkamerorna kan ta bilar i upp till 250-300 km/h. Om det blixtrade till på polisbilen så är det nog en bild på en polisbil de har att granska uppe i Kiruna. Jag skulle tro att den åker i cirkulärarkivet med en gång.

Det finns en inbyggd radar av hög klass i kamerastationerna. Jag vet inte exakt när mätningen sker.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
7 november 2016
aplez skrev:
Okay, det låter fint !

Polisbilen och jag låg inte bredvid varandra när det blixtrade till, polisen var en bit framför mig.

/alpez

Kameran tar bilden när du har ungefär 10 meter kvar till stolpen (börjar dock mäta långt tidigare, men tar bara bild om du fortfarande kör för fort vid punkten där bilden tas).

Kolla på asfalten när en kamerastolpe är nymonterad, då finns markeringen kvar som visar var kameran ska ta bilden.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Avstängd
10 388 Inlägg
7 november 2016
Vilken av de två som blir "registrerad" vid en omkörning hänger faktiskt på vilken bil som reflekterar bäst tillbaka till kameraskåpets radar. Det behöver alltså inte bli den som kör fortast (per automatik).

Däremot är det som så att praxis är att -om- det syns två bilar i bredd på bilden, så blir det inget av det (ärendet läggs ner).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 Inlägg
7 november 2016
Trådstartare
Tack ska ni ha

Får vi hoppas på att polisbilen syns på bilden smile

Alpez

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
7 november 2016
aplez skrev:
Tack ska ni ha

Alpez

Ja och i värsta fall får du väl hävda att du körde i sömnen för det verkar tydligen vara en godtagbar ursäkt för att slippa straff när det gäller vissa brott wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Evildan
8 november 2016
IceEyes skrev:
aplez skrev:
Tack ska ni ha

Alpez

Ja och i värsta fall får du väl hävda att du körde i sömnen för det verkar tydligen vara en godtagbar ursäkt för att slippa straff när det gäller vissa brott wink

Humor och den skrämmande verkligheten i en sarkastisk kombination.

94 Inlägg
8 november 2016
Det kan vara bra att känna till att syftet med fartkamerorna är att få ner hastigheten på vissa särskilt farliga platser. Inte att maximera bötesuttaget. Isåfall hade man haft alla kameror på jämt och sett till att anställa 10 ggr så många personer i Kiruna. Folk brukar ändå köra lagligt förbi kamerorna, och det räcker för att uppnå den önskade effekten. Så det är inget problem för utredarna att slänga ett foto där det inte är klockrent vem som kört fort.

Sök