Tjenare!
Har precis skaffat mig en Saab 9-5 Sedan Vector med 2.3t motorn (185hk) med automatisk växellåda. Bilen har gått 225xx mil och går riktigt bra. Inte chiptrimmad eller nått såvida jag vet.
Nu till problemet, Bensinförbrukningen är overkligt hög! SIDen visar ca 1.5, 1.6 liter milen.. Går ej att få ner förbrukningen oavsett körstil samt plats (stan, landsväg, motorväg)..
Känner att bensinen bara försvinner ur tanken. Nu kan det ju självklart vara så att SIDen inte visar rätt. Men kollar man också på D.T.En så går den ner väldigt mycket fortare än den borde..
Har även märkt att tempen sjunker vid bensinsnålt körande.. det vill säga farthållare ON och laglig hastighet
Låter som det kan vara Termostaten? Också lambdan?
bild nedan vid ca 1 timmes körning!
Har även ett litet litet hål i avgasröret, typ under förarsätena någonstans. Kan detta påverka förbrukningen?
Även motorlampan lyser till och från, Felkoden säger tändkasseten, dock vet jag att många saabar har detta problem utan att bilen går dåligt?.
Behöver jätte gärna tips om vad det kan vara, vill inte spendera onödigt mycket pengar på saker som inte är trasiga/fel.