2007
Sök

Tryck i expansionskärl Volvo 945 16V

4 Inlägg
11 november 2016
Trådstartare
#1
Har en Volvo 945 me b234f som bygger upp tryck i kylsystemet men ja ser varken bubblor i expansionskärlet eller kylarvätska i oljan. Kan det vara pajad topplockspackning eller har någon nåra andra funderingar på vad som kan vara fel för skulle inte vilja plocka av toppen i onödan. Tacksam för svar.

Bakhjulsdriven
340 Inlägg
11 november 2016
#2
Hur mycket tryck? Är det så alla slangar sväller ordentligt? Expansionskärlets lock har en ventil som öppnar över 1,5 bars tryck som är kylsystemets arbetstryck. Är ventilen dålig så kanske den inte öppnar som den ska. Prova med ett annat lock eller kör en liten sväng utan lock. Kan även vara kylslangar som blivit dåliga av ålder så att de inte pallar tryck längre.


Forummoderator
18 118 Inlägg
11 november 2016
#3
Arly165 skrev:
Hur mycket tryck? Är det så alla slangar sväller ordentligt? Expansionskärlets lock har en ventil som öppnar över 1,5 bars tryck som är kylsystemets arbetstryck. Är ventilen dålig så kanske den inte öppnar som den ska. Prova med ett annat lock eller kör en liten sväng utan lock. Kan även vara kylslangar som blivit dåliga av ålder så att de inte pallar tryck längre.

Ja, givetvis blir det tryck. Frågan är hur mycket TS anser är "övertryck".

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
11 november 2016
Trådstartare
#4
Arly165 skrev:
Hur mycket tryck? Är det så alla slangar sväller ordentligt? Expansionskärlets lock har en ventil som öppnar över 1,5 bars tryck som är kylsystemets arbetstryck. Är ventilen dålig så kanske den inte öppnar som den ska. Prova med ett annat lock eller kör en liten sväng utan lock. Kan även vara kylslangar som blivit dåliga av ålder så att de inte pallar tryck längre.

När man kört ca en halvtimma så motorn är ganska varm så hör man att de pyser vid expansionskärlet och att det har blivit blött runt locket.

Forummoderator
18 118 Inlägg
11 november 2016
#5
Linus167 skrev:
Arly165 skrev:
Hur mycket tryck? Är det så alla slangar sväller ordentligt? Expansionskärlets lock har en ventil som öppnar över 1,5 bars tryck som är kylsystemets arbetstryck. Är ventilen dålig så kanske den inte öppnar som den ska. Prova med ett annat lock eller kör en liten sväng utan lock. Kan även vara kylslangar som blivit dåliga av ålder så att de inte pallar tryck längre.

När man kört ca en halvtimma så motorn är ganska varm så hör man att de pyser vid expansionskärlet och att det har blivit blött runt locket.

Värmen i bilen ok?
Tempmätaren stadig?
Drar motorn mycket olja?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

146 Inlägg
11 november 2016
#6
Prova byta termatstat.


Sök