3606
Sök

Hjälp med att tolka OEM-koder för Volvos värmeväxlare/-paket mellan år 93-05

113 Inlägg
13 november 2016
Trådstartare
#1
God eftermiddag!

I sinom tid är det tänkt att jag ska ge mig på att byta ut mitt värmepaket som sitter i en Volvo S70 från år 1999. Efter att ha kört med kylarrensning, spolat systemet grundligt och försökt att rengöra insidan av systemet bäst jag kan, får jag till sist inse att värmepaketet förmodligen sett sina bästa dagar. Sedan termostatbytet liksom kylarvätskan, ligger åtminstone temperaturen numera stabilt oavsett körsätt, därtill kommer den upp fortare i arbetstemperatur och har såvitt jag kunnat se, också gått ned en aning i bränsleförbrukning vid normal körning.

Men trots dessa framgångar, blir luften som bäst ljummen i kupén, och vid undersökning av värmeslangarna in genom torpedväggen, kunde jag dessvärre konstatera att mina insatser inte hjälpte särskilt väl – likafullt som tidigare, är de också nu olika varma, där den ena är stekhet, den andra avsevärt mycket svalare.

Jag har för avsikt att beställa ett värmepaket av modell budget från någon av de tysksvenska reservdelsåterförsäljarna inom två veckor eller så. Däremot blir jag något fundersam när OEM-koderna ska jämföras, men jag har kommit fram till att >9144221< mest sannolikt bör passa bilen, det är samma kod som såväl Vparts som Skruvat använder. Samtidigt finns det flera andra OEM-koder som ibland dyker upp, bland annat >3545537< och >3545586<.

Den sista har jag kunnat konstatera är o-ringarna, den första däremot leder mig till värmepaket precis som >9144221< gör. Vad skiljer dessa åt, om man utgår från >9144221< kontra >3545537<?

För kikar man på måtten hos exempelvis Bildelaronline24, kan man se att den vanligaste dimensionen är något i stil med 190-192 x 186 x 48 och det är samma dimensioner som på Vparts och Skruvats paket. Sedan finns också andra på Bildelaronline24 som innehar dessa mått: 190 x 194 x 42, 193 x 195 x 42 samt 195 x 195 x 42. Det leder onekligen till frågor.

Passar de med större mått lika väl som de med mindre? Eller vad skiljer egentligen dem åt, förutom dessa ringa millimeters skillnad? För det vore tveklöst väldigt irriterande att beställa något och sedan inte lyckas att få dit det.

Vidare undrar jag om någon har en aning om vad o-ringarna och tätningsband för värmepaket kan kosta på Volvo? Det finns förmodligen en risk att dessa inte medföljer budgetpaketen, kan jag tro.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Med vänliga hälsningar,
Bazzzinga

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

1 798 Inlägg
13 november 2016
#2
Har du koll på att klimatanläggningen fungerar till fullo för övrigt? Finns det felkoder?
Om t ex en spjällmotor ger upp eller inte fungerar som den ska så kan detta göra att kall luft prioriteras i anläggningen och det kan vara svar på varför du inte får upp värmen i kupén.
Anläggningen är uppbyggd på så vis att full värme och full kyla cirkulerar i systemet och därefter regleras värme/kyla med spjäll utifrån inställda värden kontra kupégivare.
Alltså, om systemet inte fungerar korrekt så kan det inte heller reglera temperaturen.

Att slangarna har olika värme beror ju på att värmen försvinner ut i kupén efter att ha passerat klimatanläggningen.


113 Inlägg
13 november 2016
Trådstartare
#3
Hilmer skrev:
Har du koll på att klimatanläggningen fungerar till fullo för övrigt? Finns det felkoder?
Om t ex en spjällmotor ger upp eller inte fungerar som den ska så kan detta göra att kall luft prioriteras i anläggningen och det kan vara svar på varför du inte får upp värmen i kupén.
Anläggningen är uppbyggd på så vis att full värme och full kyla cirkulerar i systemet och därefter regleras värme/kyla med spjäll utifrån inställda värden kontra kupégivare.
Alltså, om systemet inte fungerar korrekt så kan det inte heller reglera temperaturen.

Att slangarna har olika värme beror ju på att värmen försvinner ut i kupén efter att ha passerat klimatanläggningen.

Jag ska erkänna att jag inte är helt och hållet säker, det enda jag vet om klimatanläggningen är att kall luft kan fylla kupén om temperaturen är lågt ställd, medan omvänt inte fungerar (värmen lyser med sin frånvaro) – mer än så har jag inte kontrollerat, således inte heller felkoder. Alla lägen tycks fungera åtminstone, bara att det är rumstempererad/medelvarm luft som blåser. Vindrutans utblås går att få bra fart genom, detsamma gäller såväl de omkring ratten som vid passageraren, samma sak med ned mot fötterna.

Orsaken till att jag misstänker värmepaketet grundar sig uteslutande i att jag läst ett par forumtrådar där folk haft dålig temperatur genom kupén och sedermera bytt ut det, att det har visat sig vara stopp i det på ett eller annat vis. Och såvitt jag kan minnas, såg jag också att det kunde vara ett symtom på igensatt värmepaket: att ena slangen är brännvarm, att andra är nästintill kall. Men då kan det alltså vara spjällmotorer som är dåliga framför igensatt värmepaket?

Vidare upplever jag det som att vänstra och högra utblåset intill förar- respektive passageraredörren blåser varmare luft än vad de två i mitten ovanför fläkt- och temperaturinställningen gör. Framme vid vindrutan uppfattar jag temperaturen som jämnvarm, om än fortfarande som bäst ljummen vid full värme och fläkt. Ställer jag reglaget på att blåsa ned mot fötterna blir det fullt blås ditåt, oftast svalt dock. Säger detta något mer om vad det mest sannolikt beror på?

Tack så jättemycket för ditt inlägg!
Senast redigerat av Bazzzinga (13 november 2016)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

1 798 Inlägg
14 november 2016
#4
Det kan bli lustiga fenomen om inte spjällmotorerna fungerar som dom ska, och det är inte alltid lika från gång till gång så det är svårt härifrån att avgöra vilka fel som faktiskt finns.
Men om vi börjar med manöverpanelen till anläggningen, blinkar de orangea lamporna vid REC/AC?
Dessa blinkar under 20sec vid uppstart ifall det finns felkoder lagrade.


113 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
#5
Hilmer skrev:
Det kan bli lustiga fenomen om inte spjällmotorerna fungerar som dom ska, och det är inte alltid lika från gång till gång så det är svårt härifrån att avgöra vilka fel som faktiskt finns.
Men om vi börjar med manöverpanelen till anläggningen, blinkar de orangea lamporna vid REC/AC?
Dessa blinkar under 20sec vid uppstart ifall det finns felkoder lagrade.

Jag kan förstå det, och är därför ytterst tacksam för att du likväl tar dig tiden att diskutera mitt problem!

När jag gav mig i väg i dag kikade jag på panelen och lamporna lyser konsekvent grön, inget blinkade och ingen orange färg syntes.

Jag växlade därtill mellan reglagen när bilen kommit upp i arbetstemperatur - samtliga utblås fungerar och håller en något så när jämn temperatur. Det tycks endast vara de mittre utblåset (precis ovanför mittkonsolen/reglagen) som har kyligare luft än övriga, likafullt i dag endast ljumna som bäst.

Vad kan jag mer kika efter för att fortsätta felsökningen? Jag har dessvärre inte tillgång till felkodsläsare, inte heller ekonomin just i skrivande stund för att åka in till Volvo och göra det.
Senast redigerat av Bazzzinga (14 november 2016)

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

1 798 Inlägg
14 november 2016
#6
Nästa steg som jag hade gjort är att demontera panelerna för att kunna se om och hur spjällmotorerna arbetar. Motorn kan ju gå runt men det är inte säkert axeln följer med, det är vanligt att axlarna i anläggningen går sönder då de är av plast, likväl kan motorerna snurra som dom ska och inga felkoder sätts.
Det är bökigt att komma till att se, men är du beredd att byta radiatorn så funkar detta också! wink


113 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
#7
Hilmer skrev:
Nästa steg som jag hade gjort är att demontera panelerna för att kunna se om och hur spjällmotorerna arbetar. Motorn kan ju gå runt men det är inte säkert axeln följer med, det är vanligt att axlarna i anläggningen går sönder då de är av plast, likväl kan motorerna snurra som dom ska och inga felkoder sätts.
Det är bökigt att komma till att se, men är du beredd att byta radiatorn så funkar detta också! wink

Då blir det ett av de närmst ankommande projekten att åta sig!

I ett fall där en eller flera axlar visar sig vara sönder - hur åtgärdas det lämpligast? För jag läste någonstans att det gick att reparera dem med enkla knep framför att byta ut spjällmotorn/motorerna som sådana. Kan man komma billigare undan än ett komplett byte om någon skulle vara sönder?

Haha, jag köpte inte bil för utrymmets skull! wink

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

1 798 Inlägg
14 november 2016
#8
Bästa lösningen på axlarna vet man ju först när man vet vilka fel som finns och hur det ser ut!
I vissa fall har dom "bara" spruckit och då kan man lösa det med snabblim och ett buntband, har dom däremot gått av eller bitar saknas så får man lösa det på annat sätt.
På en 850 bytte jag höger axel genom att dela på anläggningen, men tror inte det ser riktigt likadant ut på V70!?
Om det är själva motorn som gett upp är det nog enklast att byta, det vimlar ju utan dessa bilar på skrotarna idag så det är ju inga problem att få tag på.
Har faktiskt aldrig delat på motorerna, kanske är det lättare än man tror att reparera!?


* Voff voff *
10 588 Inlägg
14 november 2016
#9
Om det kommer kalluft i dom mittre utblåsen beror det oftast på att folk inte vet vad ratten bredvid den man stänger utblåsen med gör. Om pricken pekar på blått tar den in just "blå", dvs kall ouppvärmd utomhusluft, direkt in i kupén... smile

I övrigt tror även jag på defekta spjällmotorer och/eller felaktig kalibrering av dom.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

113 Inlägg
14 november 2016
Trådstartare
#10
Hilmer skrev:
Bästa lösningen på axlarna vet man ju först när man vet vilka fel som finns och hur det ser ut!
I vissa fall har dom "bara" spruckit och då kan man lösa det med snabblim och ett buntband, har dom däremot gått av eller bitar saknas så får man lösa det på annat sätt.
På en 850 bytte jag höger axel genom att dela på anläggningen, men tror inte det ser riktigt likadant ut på V70!?
Om det är själva motorn som gett upp är det nog enklast att byta, det vimlar ju utan dessa bilar på skrotarna idag så det är ju inga problem att få tag på.
Har faktiskt aldrig delat på motorerna, kanske är det lättare än man tror att reparera!?

Jag ska ge mig på detta någon gång framåt början av december - förhoppningsvis går det att lokalisera något fel och åtgärda det med enkelhet.

Dina svar uppskattas å det grövsta! Jag är oerhört tacksam!

Brådhis skrev:
Om det kommer kalluft i dom mittre utblåsen beror det oftast på att folk inte vet vad ratten bredvid den man stänger utblåsen med gör. Om pricken pekar på blått tar den in just "blå", dvs kall ouppvärmd utomhusluft, direkt in i kupén... smile

I övrigt tror även jag på defekta spjällmotorer och/eller felaktig kalibrering av dom.

//Brådhis

Tänka sig vad man kan lära sig... och det är så att man nästan vill ta på sig skämskudden för en stund. big_smile

Sprang ut till bilen - minsann var Airmix-funktionen ställd på aktiv. Emellertid provkörde jag inte fordonet, jag tänkte dock att jag ska göra det om en timme eller två för att se huruvida värmen är jämnvarm därigenom.

Tack som fanken för ditt svar! Ibland ska man nog faktiskt läsa instruktionsmanualen trots allt! big_smile

Men då är ni två som misstänker att ett eventuellt spjällhus kan vara defekt eller nedsatt i funktion. Jag kommer att - efter några timmars studier i ämnet - söka efter fel inom kort och kika efter om jag kan hitta något galet.

Ha en fortsatt trevlig kväll med er båda två!

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.


Sök