13 november 2016
Trådstartare
God eftermiddag!
I sinom tid är det tänkt att jag ska ge mig på att byta ut mitt värmepaket som sitter i en Volvo S70 från år 1999. Efter att ha kört med kylarrensning, spolat systemet grundligt och försökt att rengöra insidan av systemet bäst jag kan, får jag till sist inse att värmepaketet förmodligen sett sina bästa dagar. Sedan termostatbytet liksom kylarvätskan, ligger åtminstone temperaturen numera stabilt oavsett körsätt, därtill kommer den upp fortare i arbetstemperatur och har såvitt jag kunnat se, också gått ned en aning i bränsleförbrukning vid normal körning.
Men trots dessa framgångar, blir luften som bäst ljummen i kupén, och vid undersökning av värmeslangarna in genom torpedväggen, kunde jag dessvärre konstatera att mina insatser inte hjälpte särskilt väl – likafullt som tidigare, är de också nu olika varma, där den ena är stekhet, den andra avsevärt mycket svalare.
Jag har för avsikt att beställa ett värmepaket av modell budget från någon av de tysksvenska reservdelsåterförsäljarna inom två veckor eller så. Däremot blir jag något fundersam när OEM-koderna ska jämföras, men jag har kommit fram till att >9144221< mest sannolikt bör passa bilen, det är samma kod som såväl Vparts som Skruvat använder. Samtidigt finns det flera andra OEM-koder som ibland dyker upp, bland annat >3545537< och >3545586<.
Den sista har jag kunnat konstatera är o-ringarna, den första däremot leder mig till värmepaket precis som >9144221< gör. Vad skiljer dessa åt, om man utgår från >9144221< kontra >3545537<?
För kikar man på måtten hos exempelvis Bildelaronline24, kan man se att den vanligaste dimensionen är något i stil med 190-192 x 186 x 48 och det är samma dimensioner som på Vparts och Skruvats paket. Sedan finns också andra på Bildelaronline24 som innehar dessa mått: 190 x 194 x 42, 193 x 195 x 42 samt 195 x 195 x 42. Det leder onekligen till frågor.
Passar de med större mått lika väl som de med mindre? Eller vad skiljer egentligen dem åt, förutom dessa ringa millimeters skillnad? För det vore tveklöst väldigt irriterande att beställa något och sedan inte lyckas att få dit det.
Vidare undrar jag om någon har en aning om vad o-ringarna och tätningsband för värmepaket kan kosta på Volvo? Det finns förmodligen en risk att dessa inte medföljer budgetpaketen, kan jag tro.
Ha en fortsatt trevlig helg!
Med vänliga hälsningar,
Bazzzinga
- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.