Dags att uppdatera denna tråden lite...
Kom över ett par 18" dotz roadster då jag på vårkanten insåg att jag inte hade några sommardäck till bruksholken....
Dock märkte jag nu på sensommaren att jag har fett dålig hjulinställning och att jag kört på något vasst och skurit upp insidan på ett däck... så nu sitter dom här på sedanen...
Efter att detta gjordes såg jag och sambon till att vi nådde en av våra milstolpar i livet. Köpte ett hus, med garage givetvis :-)
Så blev inte mycket mer tid till denna, och inte till dieseldoris heller som under våren fått en del lustiga fenomen för sig... Misständningar, dör helt plötsligt ibland, svartryker, går ej att starta via t-låset etc.
Men den höll genom flytten och ett tag till!
Så när flytten var genomförd skulle min pappa va lite snäll och köra upp blåa faran åt mig till nya huset. Han kom dock en mil drygt innan den dog och gick ruggigt dåligt på tomgång.¨
När jag fått hem bilen och orkat titta på den så hittade jag detta. "Kör försiktigt nu pappa" vill jag minnas att jag sa innan han åkte hemifrån...
Men men, efter mycket felsökande i varför dieselholken betett sig som den gjort beställde jag en bättre beg tändlåskontakt. sen låg den i garaget i sisådär 1-1,5 månad...
Men en dag fick jag ett ryck och bytte den, och nu kunde man äntligen starta bilen på normalt sätt igen. Däremot fanns misständningarna kvar.. Detta verkar ha kommit från dåligt virvelspjäll. Fick nämligen byta det igen, 1 år och 2 veckor efter förra bytet...
Men nu när det är på plats går bilen kanon igen. Efter det har jag dock lyckats spräcka en tryckslang samt i skrvande stund nyss kommit fram till att batteriet är kört.. Kul med bilägande ibland!
Har nu på höstkanten börjat göra iordning garaget för kommande meck i vinter. Till att börja med har ny belysning kommit in :-)
Så nu är det utrensning på skrot samt mycket städande som stått på schemat. Dock sker ju bara detta dom dagar jag inte måste fixa med huset, detta är dock en hel annan historia som inte hör hit :-)
Ska nu se om jag kan hitta en ledig helg och lite motvation och börja montera 300-bakbromsarna samt se över bakvagnen på sedanen :-)
Råkade gå och köpa grannens 9-5 2,0t Biopower... Fick den dock billigt då han ville bli av med den, blårök vid kallstart, spagettiväxelspak, bromsar bak slut och sen visade det sig också att gröna rullen i fönsterhissen på förarsidan gett upp.
Blåröken var givet, ur med turbon och i med en TD04-15t som jag köpte av en kompis. Vips, rökn borta :-)
Sen var det ju en upplevelse att lyckas få i växlarna... Som en överkokt spagetti...
Så drog en beställning på Nordics bussningar till länkaget. Så nu gick växlarna i distinkt och fint, inga problem alls. Nu ligger en ny omgång hemma som ska bytas på pappas bil som kastar ur 2an lite då och då...
Vääldigt fin bil trots sina 22400 mil. Ingen rost på varken tanklock, hundben, dörrar eller liknande!
Så denna bilen rullade iväg med ny ägare 1 timme efter nya turbon satt i :-D
Tyvärr glömde jag ta kort på den innan jag rullade in den i garaget, så det fick bli mörka skitbilder...
Och nu som avslutning en bild på dagens jobb på sedanen.
Nu sitter det i alla fall ventilerade 300mm-skivor i bak med yellostuff-belägg! Passade även på att hänga dit coiloversena som legat i bakluckan över ett halvår...
Ser inget kul ut i hjulhusen, borde måla upp och greja.. Men känner att det blir senare, huvudfokus är att allt ska lita som de borde igen :-)
Så nu nör den är borta kunde jag rulla in sedanen i garaget igen och kanske rent av få lite gjort på den nu...