Tja, då va de dags för en ny projekttråd då jag gått o köpt mig en till bil som ska fixas lite med
Då jag är ett riktigt Saabfreak så blev märket till slut väldigt givet, kollade runt på alla olika märken men slutade på Saab ändå
Modellen blev den här gången en 9-5 SE 2.0t som är ägd av en äldre herre som i sin tur hade den i 9 år.
Helt fel fri va den inte men efter 9000 är det bara bagateller
-Handbromsen tar inget förutom allra längst upp
-A-bussningen behöver bytas på vänstersida (Behövde den inte alls, va nått helt annat
)
-Vevhusventialtionen måste uppgraderas.
Så det ska fixas och sen är det dags att besikta den
Men givetvis ska det hända lite grejer utseende mässigt, så som den såg ut när jag hämtade den så känns den lite gubbig
Vita (svarta?) skärmblinkers och röda bromsok gjorde sitt på bilen för att få bort gubbfaktorn en aning
Härnäst väntar att bygga om grillen med lite nät istället för ribborna.
Motor/transmission
Utfört:
-Uppgradera vevhusventialtionen
-Passande chip
-630cc-pridare
-T5-kolvar & stakar
-T5-kamaxlar
-Aero-topp
-Ny kamkedja
-Pluggad balansdrivning
-Uppdateringssats + nya lager i växellådan
-Aero-koppling
-Montera FMIC
-Montera turbo (TD04HL-15T #6)
-Modifiering av oljekylare
-3 tums avgas
Ska utföras:
- Coilovers
- Mer Powerflexbussningar
- Bättre bromsar fram och bak
- Bygga om avgassystmet
Chassi:
[-]Sänka
[x]Powerflex i främre bärarmarna
[-]Powerflexbussning i bakre bärarmarna
[x]Byta hjälparmsbussningar
Utseende:
[x]Fixa handbromsen
[-]Lacka om vingen
[x]Röda bromsok
[-]Tona rutorna
[x]Större fälgar
[x]Vinge
[x]USA-blinkersKommer fylla på listan så fort jag planerat färdigt över vad som ska hända mer med bilen
Den ska som sagt hållas i ett brukligt men ändå snyggt sätt, o den kan va lite knivigt att få ihop ibland
Det som jag hittills gjort är att uppgradera vevhusventilationen och måla bromsoken. Nästa gång jag får lite tid över är det rekond som gäller ifall jag inte bestämmer mig för att lämna in den
Kom gärna med tips på saker som kan göras, och framförallt med lite info om hur det är med lågnivå på original huvudenheten. Har för mig att man behöver en converter från högnivå till lågnivå, stämmer det?
//Jacob