simlar skrev:
Normalt sett går bilaffärer till så här:
0. Innan man ens bokar in visning av bil så kolla upp bilen så gott det går, kolla upp bilen på transportstyrelsens fordonskoll, beställ fullständiga ägaruppgifter via transportstyrelsens sida, sök information om bilmodellen och motorn. Ja läs på så mycket du kan om bilen/bilmodellen innan affären.
Fordonskoll:
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/1. Kolla på bilen, ställ frågor till säljaren angående service, vad som medföljer i affären, skick på däck, rost, kolla motoroljan, kolla servicebok m.m. Dubbelkolla att det som säljaren skrivit i annonsen stämmer överens i verkligheten.
2. Provköra, lyssna efter oljud och glapp, känna så bilen går som den ska, känna så du trivs i bilen.
3. Förhandla om priset och/eller tillbehör som medföljer. Saker som tas i beaktning vid förhandling är då skick på däck, om det medföljer vinter- och sommardäck, om bilen är nyservad eller inte och en stor förhandlingspunkt är om kamrem är bytt nyligt eller inte.
4. Betala, skriva på ägarbytespapper och skriva köpekontrakt, original-kontraktet till dig som köpare och en kopia till säljaren.
5. Försäkra bilen snarast möjligt, om bilen är avställd kan du inte ställa på den förrän bilen står i ditt namn du måste isf göra en deal med säljaren. Tänk då även på att den som står som ägare vid påställning är den som får fakturan på vägskatten.
Vad är det för årsmodell på bilen?
Vanliga fel på B5orna (94-01) är iaf:
Glapp i framvagn, hörs genom att det klapprar/skramlar från framvagnen vid körning i gupp.
Airbaglampa som lyser, oftast räcker det att radera felkoden då den sätter felkod vid underspänning.
Oljesludge med risk för motorras ifall bilen ej servats ordentligt/gått med longlife serviceschema.
Vakuumläckage, motorn går då dåligt. 1,8T har många vakuumslangar så kan vara svårt att hitta läckaget.