Som rubriken lyder, skakar alltså bilen rejält enbart vid gaspådrag. Så fort jag släpper gasen så slutar det. Däcken är nyligen balanserade (var samma med sommardäcken som också var balanserade). Värt att notera är att detta uppkom direkt efter byte utav fjäderbenslagring vänster fram. Trodde då att stabilisatorstaget tagit skada och bytte detta igår men inget blev bättre.
Någon som har erfarenhet av detta? Kan det ha något med fjädern att göra?
Inte fjädern, men dämparen skulle jag tro.. Inget som missats?
Jag bytte aldrig fjädersätet, vilket kanske var dumt gjort eftersom det gamla var slitet. Kan det ha något med det att göra eller fyller det inte någon sådan funktion?
En drivknut som gett upp skulle jag starkt gissa på.
//Brådhis
Tänkt på det med, men känns osannolikt att det ska bli direkt efter bytet av lagringen. Hur kan man se att drivknuten är slut? Lagringen byttes i samband med besiktning så dom borde lagt märke till det?
Skakar det på ett molande vis kan det även vara automatlådan som gett upp. Mindre vanligt att det skakar jättemycket dock, brukar mer vara ett distinkt vibrerande.
Som rubriken lyder, skakar alltså bilen rejält enbart vid gaspådrag. Så fort jag släpper gasen så slutar det. Däcken är nyligen balanserade (var samma med sommardäcken som också var balanserade). Värt att notera är att detta uppkom direkt efter byte utav fjäderbenslagring vänster fram. Trodde då att stabilisatorstaget tagit skada och bytte detta igår men inget blev bättre.
Någon som har erfarenhet av detta? Kan det ha något med fjädern att göra?
Vänster inre drivknut kan ha tagit skada vid bytet,
Är det bara vid gaspådrag eller belastning ? Hade samma problem med min gamla v50, felet kom från ingenstans och uppkom bara vid belastning/gaspådrag vid 70-90km/h körde man fortare så minskade vinbrationern , och det var den långa drivaxeln som blivit obalans i (krokig ) , Kunde inte hitta något fel på drivaxeln/knutarna , men felet försvann i och med byte till en ny , Med vänlig hälsning, david
Är det bara vid gaspådrag eller belastning ? Hade samma problem med min gamla v50, felet kom från ingenstans och uppkom bara vid belastning/gaspådrag vid 70-90km/h körde man fortare så minskade vinbrationern , och det var den långa drivaxeln som blivit obalans i (krokig ) , Kunde inte hitta något fel på drivaxeln/knutarna , men felet försvann i och med byte till en ny , Med vänlig hälsning, david
Hej! Tack för snabbt svar.
Det är enbart vid gas/belastning. Så fort jag nuddar gasen lite vid 80-100 så börjar den skaka. Och så fort jag släpper gasen så slutar det, oavsett hastighet.
Var det på höger eller vänster sida som din var krokig? Gick det att se med blotta ögat?
Är det bara vid gaspådrag eller belastning ? Hade samma problem med min gamla v50, felet kom från ingenstans och uppkom bara vid belastning/gaspådrag vid 70-90km/h körde man fortare så minskade vinbrationern , och det var den långa drivaxeln som blivit obalans i (krokig ) , Kunde inte hitta något fel på drivaxeln/knutarna , men felet försvann i och med byte till en ny , Med vänlig hälsning, david
Hej! Tack för snabbt svar.
Det är enbart vid gas/belastning. Så fort jag nuddar gasen lite vid 80-100 så börjar den skaka. Och så fort jag släpper gasen så slutar det, oavsett hastighet.
Var det på höger eller vänster sida som din var krokig? Gick det att se med blotta ögat?
Mvh
Okej det var den långa drivaxel som har stödlager , sitter på höger sida om jag inte minns fel , tog bara 30 min att byta , köpte min på rejmes så fick man pant på sin gamla blev billigar än att gå till mekonomen etc , Kunde inte se några skador på den , men behövs otroligt lite för att skapa obalans Med vänlig hälsning, david
Ska kika på drivknuten till helgen. Men är rätt säker på att den inte rördes vid bytet av fjäderbenslagringen.
Jag kan garantera att den på ett eller annat sätt påverkades av att ni tog loss fjäderbenet ur bilen eftersom man måste lossa drivaxeln ur lagret för att lyfta ut fjäderbenet.
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Ska kika på drivknuten till helgen. Men är rätt säker på att den inte rördes vid bytet av fjäderbenslagringen.
Jag kan garantera att den på ett eller annat sätt påverkades av att ni tog loss fjäderbenet ur bilen eftersom man måste lossa drivaxeln ur lagret för att lyfta ut fjäderbenet.
//Brådhis
Jag tog lös fjäderbenet utan att röra drivaxeln, har jag missat något? Att tillägga är att jag endast lyfte upp bilen på ena sidan, vilket förmodligen skapade spänningar på andra sidan. Därför bytte jag ena stab-staget men det blev ingen skillnad. Också känt på andra sidan men det verkar inte glapp.