2846
Sök

Grövre tryckrör-Gör det någon nytta? (Volvo 945 turbo)

2 238 Inlägg
18 december 2016
Trådstartare
#1
Har en undran angående flödet mellan turbo och spjällhus:

Anslutningarna på min IC är 60mm både in och utlopp, spjällhuset är 63mm. Original är nu tryckröret mellan turbo och IC 54mm och mellan IC och spjällhus 60mm.

Min fråga är då om det gör någon nytta att byta till 63mm tryckrör både innan och efter IC?

Bilen i fråga är en 940 Classic med något vässad B230FK med ungefär 185 hk.
Senast redigerat av InTheWhite (18 december 2016)


12 Inlägg
18 december 2016
#2
Vet ej om det vinner effekt eller inte men större area bör ta längre tid att trycksätta.. wink

2 238 Inlägg
19 december 2016
Trådstartare
#3
bonnmeckarn skrev:
Vet ej om det vinner effekt eller inte men större area bör ta längre tid att trycksätta.. wink

Ja det borde ju i rimlighetens namn göra det?


2 238 Inlägg
22 december 2016
Trådstartare
#4
do88 2,5" tryckrör monterade. Återkommer till våren efter påställning med resultat. smile


388 Inlägg
30 december 2016
#5
13c originalturbo? lär inte göra någon positiv påverkan, då får du sätta på en större snörra den orkar ändå inte pumpa mer luft wink


2 238 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#6
Jo original 13c. Nej förväntar mig inga underverk, men det blev snyggt i alla fall. Ska ändå bli skoj att testa bilen med dom nya rören till våren.


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
31 december 2016
#7
Diametern i sig borde inte göra nån skillnad men i teorin kan ändrad dragning med mindre tvära vinklar osv kunna ge vinst, dock sällan det finns utrymme till några större ändringar.

- Time Attack -

2 238 Inlägg
31 december 2016
Trådstartare
#8
Ja det borde ju främja flödet med så rak dragning som möjligt med stora radier i böjarna.

do88 har ju gjort flödestest på sina rör och IC, och det skiljde ganska mycket mot original.



Sök