3821
Sök

byta växellåda volvo 745

Bmwentusiast
301 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
#1
hej hopp alla glada bil ägare ! smile

Sitter och skall köpa ny växellåda till bilen volvo 745 GLT 16v -88

sitter en od låda nu men tänkte stoppa i en växlad. m47 tror jag den heter :-)

behöver jag byta kardan på den med då?

bakaxel?


Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
10 juni 2007
#2
Nej de ska inte behövas vad jag vet...

Allt för den där jävla hatten!

Smålänning
7 883 Inlägg
10 juni 2007
#3
Nej, det ska vara samma kardan på båda.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Bmwentusiast
301 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
#4
ok.. hoppas m47 är den som är 5 växlad då :-)

men jag behöver inte byta kardan då?


171 Inlägg
10 juni 2007
#5
jo ska du byta till m47 ska kardan bytas eftersom m46od är längre än m47an smile

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

1 893 Inlägg
10 juni 2007
#6
Jag är ganska säker på att främre delen på kardan är kortare på OD lådan. Skall du ändå byta, finns det gott om Getrag (M90) lådor att få tag på idag. Sitter på alla 940 Ltt (Ettan ner till vänster.)
OD lådan är från början en 4-vxl, man har elt enkelt bultat på en tillsats (Overdrive) för att få en femte växel. Fördelen med OD-lådan är att den gamla 4-vxl som den ju är, pallar mera stryk. Fuskar man med olje byte i lådan, så börjar OD funktionen att strejka.
Alltså den 4-vxl är kortare, men med OD tillsatsen på blir den längre en den 5-vxl lådan. Så logiskt borde då främre delen på kardan vara motsvarande bit kortare.
Skall du byta till en 5-vxl, tror jag du behöver en längre främre del på kardan. Vet inte om du behöver byta hela, eller om splinsen passar så du bara behöver ta med den som hör till lådan.

Tusan vad jag krånlade till det.. wink


Smålänning
7 883 Inlägg
10 juni 2007
#7
Kristian_V skrev:
Jag är ganska säker på att främre delen på kardan är kortare på OD lådan. Skall du ändå byta, finns det gott om Getrag (M90) lådor att få tag på idag. Sitter på alla 940 Ltt (Ettan ner till vänster.)
OD lådan är från början en 4-vxl, man har elt enkelt bultat på en tillsats (Overdrive) för att få en femte växel. Fördelen med OD-lådan är att den gamla 4-vxl som den ju är, pallar mera stryk. Fuskar man med olje byte i lådan, så börjar OD funktionen att strejka.
Alltså den 4-vxl är kortare, men med OD tillsatsen på blir den längre en den 5-vxl lådan. Så logiskt borde då främre delen på kardan vara motsvarande bit kortare.
Skall du byta till en 5-vxl, tror jag du behöver en längre främre del på kardan. Vet inte om du behöver byta hela, eller om splinsen passar så du bara behöver ta med den som hör till lådan.

Tusan vad jag krånlade till det.. wink

Och ännu krångligare blir det nu wink

Om det räcker med att byta främre delen, så måste du ändå lämna in kardan på balansering, annars så kan du får riktiga vibbar i bilen, som kan förstöra både ett och annat...

Smidigast är då att ta hela kardan från bilen som växellådan tas ifrån, då slipper du balanseringen...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

158 Inlägg
10 juni 2007
#8
haha,kort o gott! :
Du ska byta kardan om du ska byta till m47 låda. Gjorde jag på en 240 förut. lycka till!

"Objects in mirror tend to dissapear"

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
10 juni 2007
#9
sen är inte m90 en getrag låda och har ej ettan neråt till vänster utan uppåt till vänster...som en vanlig låda..


Bmwentusiast
301 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
#10
tackar för alla fina svar får bli en hel kardan och en m47 låda


Jajjemen!
1 512 Inlägg
10 juni 2007
#11
Kristian_V skrev:
Tusan vad jag krånlade till det.. wink

A de gjorde du faktiskt tongue 1:an ligger inte alls ner till vänster, vad har du åkt i för 940 då?
En med en BMW getrag låda kanske wink

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

207 Inlägg
10 juni 2007
#12
du måste byta kardanen. båda eftersom att dom är balencerade ihop och sätt inte i en 5vxlad den med OD håller fan så mkt bättre på alla sätt.

47 Inlägg
11 juni 2007
#13
En M46 (OD) håller mycket bättre. om man tänker till så sitter det M46 i dom lite skarkare volvo, som GLT och turbo maskinerna. 5:ans växel i en M47 håller inte för att "dra" på, den kommer att rasa inom kort på din bil.

Och så vill jag låna tråden lite roll

Så ni som kan menar alltså att 1:an ligger ner till vänster på en BMW getrag låda?


En gång Volvo, alltid Volvo
165 Inlägg
15 juni 2007
#14
Är alltså M90-lådan den med "nyare stuk"? Har den gamla i min 940 som även sitter i ex 240 men är smått sugen på ett byte.


Sök