3192
Sök

BMW 325d -08 kommer inte upp i temperatur

365 Inlägg
28 januari 2017
Trådstartare
#1
Hallå Garaget-vänner!
Jag behöver nu eran hjälp då jag "kört"fast lite med bilen.
Bilen i fråga är en E92 325d Manuell -08.

Har haft problem att bilen bara kommer upp i 75C.
Har bytt AGR termostaten. Det hjälpte inte.
Idag bytte jag andra termostaten. Bytet gick bra, inga konstigheter där.

Fyllde på med ny kylarvätska, luftade tills det inte kom nå mer luft just då och provkörde en sväng.
Bilen va ~50C när jag rulla ut den ur garaget. Åkte cirka 10km, hälften i stan hälften landsväg. Fick upp den till 79C som mest då, för att senare landa på 76C när jag stanna.

Åkte sen vidare därifrån igen. Samma sträcka, fast gasa mer och höll lägre växlar. Kom upp i 88C som mest, för att sen landa på 84C utanför affären.

Från affären och hem kom den inte över 75C igen. Nedre kylarslang är fortfarande kall.

Vad jag fått fram bör arbetstemperaturen ligga omkring 88-92C. Stämmer detta?
Ska man göra på något speciellt sätt när man luftar dessa?

Vet inte vad det annars skulle kunna vara om det inte är termostaterna.

Evildan
28 januari 2017
#2
Fungerar dieselvärmaren om det nu finns på din bil?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
28 januari 2017
#3
Det kan vara så att dieselvärmaren inte funkar och då kommer inte motorn upp i rätt motortemperatur. Dagens lågfriktionsdieslar behöver tillskottsvärme med hjälp av en dieselvärmare.
Evildan är nog inne på rätt spår.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

365 Inlägg
28 januari 2017
Trådstartare
#4
Evildan skrev:
Fungerar dieselvärmaren om det nu finns på din bil?

Vettemannen skrev:
Det kan vara så att dieselvärmaren inte funkar och då kommer inte motorn upp i rätt motortemperatur. Dagens lågfriktionsdieslar behöver tillskottsvärme med hjälp av en dieselvärmare.
Evildan är nog inne på rätt spår.

/Benny

Dieselvärmaren jag har är eftermonterad. Alltså sitter den inte där som någon tillskottsvärmare.

Har läst på många olika ställen att tempen bör ligga omkring 90 grader, även om det är kallt ute.

Jag misstänker att någon av mina nya termostater är defekta.
Alt. att det är någon luftficka jag inte fått bort. Tveksam till det dock.

4 261 Inlägg
29 januari 2017
#5
är inte dom siffrorna som du får rätt normala? min 520d minns jag tog lite tid att värma upp. iaf oljan tog minst 15-20km körning motorväg för att komma till mitten.  tar inte dieslar längre tid på sig att värma upp? har du prövat köra lite längre?

365 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
#6
Update:

Körde en längre sträcka idag, omkring 4mil.
Bilen kom då upp och la sig kring 86-88. Uppemot 90 i motlut.
Så tempen verkar stämma någorlunda.

Problemet jag upplever är dock att den tar väldigt lång tid på sig att komma upp till den temperaturen. Från 14C till 86C tog 20min/25km med en utetemperatur på omkring 0C ungefär (Kom en lång uppförsbacke just då. Låg på 79-80 innan backen. Hade nog tagit längre tid annars). Största del landsväg och motorväg.

Inne i stan har jag problem att få upp tempen över 80C dock. På tomgång går den gärna neråt mot 70C.

Hur lång tid tar dessa dieslar på sig att komma upp i temp?
Visst borde den väl hålla ~88C när den väl kommit upp till de?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
29 januari 2017
#7
Det verkar som om det är nån termostat som står öppen hela tiden. Är du verkligen säker på att det inte finns nån värmare som inte funkar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 261 Inlägg
29 januari 2017
#8
Ahonen skrev:
Update:

Körde en längre sträcka idag, omkring 4mil.
Bilen kom då upp och la sig kring 86-88. Uppemot 90 i motlut.
Så tempen verkar stämma någorlunda.

Problemet jag upplever är dock att den tar väldigt lång tid på sig att komma upp till den temperaturen. Från 14C till 86C tog 20min/25km med en utetemperatur på omkring 0C ungefär (Kom en lång uppförsbacke just då. Låg på 79-80 innan backen. Hade nog tagit längre tid annars). Största del landsväg och motorväg.

Inne i stan har jag problem att få upp tempen över 80C dock. På tomgång går den gärna neråt mot 70C.

Hur lång tid tar dessa dieslar på sig att komma upp i temp?
Visst borde den väl hålla ~88C när den väl kommit upp till de?

har hört att äldre diesel bmw typ e90-e60 tar sig längre tid att värma upp, tror inte det är något konstigt, har du hört med nån mekaniker vad dom tror? kan man äns se tempen på din e90? har för mig att man inte kan se? har du gått in i special inställningar på instrument panel? annars vet ja att min 520d brukade behöva runt 20km för att komma upp i arbetstemp.  så fort man stängde av och väntade lite så blev allt väldigt kallt igen.

365 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
#9
Vettemannen skrev:
Det verkar som om det är nån termostat som står öppen hela tiden. Är du verkligen säker på att det inte finns nån värmare som inte funkar?

/Benny

Jag har dieselvärmare. Monterades i november. Alltså har bilen inte haft någon värmare från fabrik som ska hjälpa den att komma upp i temp.

Termostaterna byttes i helgen.
Misstänker dock att den ena skulle kunna vara defekt.

panda666 skrev:
har hört att äldre diesel bmw typ e90-e60 tar sig längre tid att värma upp, tror inte det är något konstigt, har du hört med nån mekaniker vad dom tror? kan man äns se tempen på din e90? har för mig att man inte kan se? har du gått in i special inställningar på instrument panel? annars vet ja att min 520d brukade behöva runt 20km för att komma upp i arbetstemp.  så fort man stängde av och väntade lite så blev allt väldigt kallt igen.

Eftersom bytet gjordes i helgen har jag inte kunnat fråga någon. Ska in till BMW imorron tänkte jag och Fråga dom.

Stämmer att jag inte har någon temp-mätare. Gick som sagt in i service menyn och kollade där.

Höll din bil tempen inne i stan eller på tomgång då?

4 261 Inlägg
29 januari 2017
#10
Ahonen skrev:
Vettemannen skrev:
Det verkar som om det är nån termostat som står öppen hela tiden. Är du verkligen säker på att det inte finns nån värmare som inte funkar?

/Benny

Jag har dieselvärmare. Monterades i november. Alltså har bilen inte haft någon värmare från fabrik som ska hjälpa den att komma upp i temp.

Termostaterna byttes i helgen.
Misstänker dock att den ena skulle kunna vara defekt.

panda666 skrev:
har hört att äldre diesel bmw typ e90-e60 tar sig längre tid att värma upp, tror inte det är något konstigt, har du hört med nån mekaniker vad dom tror? kan man äns se tempen på din e90? har för mig att man inte kan se? har du gått in i special inställningar på instrument panel? annars vet ja att min 520d brukade behöva runt 20km för att komma upp i arbetstemp.  så fort man stängde av och väntade lite så blev allt väldigt kallt igen.

Eftersom bytet gjordes i helgen har jag inte kunnat fråga någon. Ska in till BMW imorron tänkte jag och Fråga dom.

Stämmer att jag inte har någon temp-mätare. Gick som sagt in i service menyn och kollade där.

Höll din bil tempen inne i stan eller på tomgång då?

den gick ner lite på tomgång då och då. men körde man motorväg så gick den i mitten. stängde man av motorn så kallna den ganska fort igen. de va minus grader ute tog längre tid att värma upp. tror nyare diesel bmw typ 2014 uppåt blir varma snabbare. min hade endå hjälp värmare vad ja minnst. Speciellt dom utan kan ta längre tid. Men jag tror att din ska vara normal. Ring o fråga nån verkstad bara, kanske inte behövs att lämna in för felsökning, ring o fråga nån du litar på , om den blir varm efter 20km eller vad du körde så är det ok tror jag. läste iaf att flera märken av äldre diesel tar längre tid att värmas.

73 Inlägg
31 januari 2017
#11
Hej!
Blev bara nyfiken så testade koppla upp min e91 330d häromdagen och jag hade en temp på ca 75grader, ner till 70 ibland om jag kört lugnt på låga varv en stund och det va inga problem att köra upp den högre heller. kollade med autocom.
Ingen dieselvärmare på min. Hoppas det hjälpte dig något smile


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 februari 2017
#12
Ja, vill man ha det billigt eller dyrt..
Hade man vågat chansa med ett simpelt bonnmek på en germansk kvalitetskärra?
Kartongbit framför kylaren alltså, så vore det väl själve fn om inte tempen skulle upp..smile
Senast redigerat av tommen1 (1 februari 2017)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 685 Inlägg
1 februari 2017
#13
Skulle säga att det är normalt att en modern commonrail utan tillsatsvärme håller sig runt 70-80°C under vintertid.
jobbar med VW och på dom så visar tempmätaren i bilen 90°C redan när motorn bara är uppe i 70°C detta för att kunder inte ska komma in i onödan i tron om att något är fel på bilen.



Sök