Stor update!
Ja bilen gick ju som sagt igenom besiktningen i Torsdags och eftersom Fredag var en röd dag så påbörjades modifikationerna redan då
Fredagen ägnades åt att ta ner diffen och svetsa den för att kunna lägga feta ställ ;P
Hissade upp bilen och började med att kapa av avgassystemet vid mittenljuddämparen för att på enklast/snabbast sätt plocka ner bakre delen av avgassystemet då det var ivägen för vänstra drivaxeln.
Lossade sedan drivaxlarna från medbringarna, alla förutom en skruv kom loss utan att bråka. Den skruven som bråkade vart dock skallen rundad på så fick kapa av den, skruvarna är fingängad M10 och någon sådan hade jag inte liggandes löst däremot så hade jag på reservdelsbakvagnen så gick ut och plockade en drivaxelskruv därifrån
Sen var det bara hålla uppe diffen med domkraften och lossa 3st E18 torx fram på diffen och 2st M12or (18mm skalle) som håller bak på diffen. Till sist var det bara sänka ner diffen tillsammans med drivaxlarna och dra ut skiten från under bilen.
Slängde upp diffen på arbetsbänken för att plocka bort kåpan och tömma oljan. Finns ingen tömningsplugg på Omega B diffarna så att ta loss kåpan för att tömma oljan är ett måste.
Rengjorde diffen ordentligt med någon burk bromsrengöring och en liten stålborste på smådreven.
Efter bromsrengöringen dunstat bort så punktade jag ihop alla smådreven på båda sidor av diffkorgen, kapade sen till två plattor i 3mm plattjärn och böjde dom så dom passade bra mot dreven. Helsvetsade sen alltihop och rengjorde från det lilla slagget/svetslopporna som blir vid mig-svetsning.
Min lilla Esab Caddy 160 maxade jag ut och smälte utan problem ihop dreven så jag tror då det ska hålla
Diff på golvet
Här var det tomt
Bakre delen av avgassystemet
Tömt olja
Skitig diffkåpa, tur det finns bromsrengöring
Rengjort
Rengjort
Punktat ihop
Stålplatta
Helsvetsat
11/38 drevsats, dvs 3,45:1 utväxling vilket stämmer med informationen jag hittat nätet.
Lördagen spenderades med att fixa avgassystemet.
Började med att återmontera diffen och sen ta ner resten av bakre avgassystemet för att ta bort mittre ljuddämparen och laga hålet i avgassystemet.
Svetsade igen hålet i avgassystemet genom att lägga över en plåt och svetsa fast. Kapade sen bort mittre ljuddämparen och ersatte denna med en bit 2,5" avgasrör och lackade hela skiten svart.
Tog sen ner downpipen tillsammans med katalysatorn, kapade av bakre kröken på katalysatorn och sen råkade kattens inälvor ramla ut på garagegolvet
Svetsade på kröken och svetsade igen två små sprickor i katalysatorns hölje pga att den skrapat i marken någon gång för förra ägaren.
Lackade även detta svart och lät det torka innan återmontering.
Ljudnivån efter rensad katalysator och borttagen mittre ljuddämparen blev så gott som oförändrad, däremot hörs lite turbovissel vid gaspådrag och ett väldigt lätt ylande när turbon varvar ner vid växling (hörs endast om man har rutan nere).
Fixat hålet som bilprovningen klagade på.
Borttagen mittendämpare
samma rör i annan vinkel
Borttagna ljuddämparen syns här
Lackat svart
Dags att ta tag i katalysatorn
Hoppas det blev tomt
Ihopsvetsat igen
Lackat svart
Visade sig att blockvärmaren satt lite löst och började droppa kylarvätska när jag råkade rucka lite i den när jag kopplade loss kabeln. Drog åt muttern och verkar hålla tätt.
Avgassystem återmonterat
Söndagen, idag alltså, spenderade några timmar med att montera ledramp på taket.
Måttade upp rampen där jag ville ha den, kopplade den på ett batteri och tyckte inte det blänkte så värst mycket i vindrutan.
Kapade och bockade till två fästen som jag sedan svetsade fast i taket, jag är som synes inte så brydd över utseendet på den här slitna karossen.
Lackade fästena och kopplade in ledrampen med ett relä. Skippade att koppla in en knapp för att göra inkopplingen så enkel som möjligt.
Denna kina-"osram" ledramp är specad till 400W men drar bara 100W i verkligheten så kräver ej kraftiga kablar eller kraftigt relä, lyser ju såklart därefter då också
Efter inkoppling hade det hunnit bli mörkt ute så åkte då ut för att provköra och prova lyset.
Ledrampen lyser upp torkararmarna och blänker lite i rutan, men går att leva med bara för att få ordentligt mycket bättre helljus än standard.
Hade kunnat montera ledrampen längre bak för att slippa att det bländar, men tycker det är snyggare att ha rampen så långt fram och så nära taket som möjligt.
Hördes ej något vindbrus från rampen heller.
Vid provkörningen kan jag säga att diffen funkar prima, bra mycket trevligare att sladda med bilen nu när man slipper vara nervös att den börjar enhjula. Inga problem att köra med som folk heller förutom att vändradien blev bra mycket sämre.
Får se till sommarn hur det funkar att köra med svetsdiff.
Kollar var jag vill montera ledrampen
Tillverkat och svetsat fästen
Vart riktigt tajt mot taket
Lackat fästena
Färdigmonterat
Halvljus
Helljus + ledramp
Väntar nu på min eprom-programmerare och eeproms så jag sen kan sätta mig och försöka fixa mina egna chip till bilen, effekten den har för tillfället räcker inte långt när man sladdar i vettiga hastigheter så hoppas jag får grejjorna till veckan men lär väl inte komma förrän i slutet på Januari.