2253
Sök

Opel Omega B -97 med M51D25 Busbilsprojekt

Tanken är att bygga sleeper/busbil/nöjesåk av denna bilen. Dieselmotorn ska trimmas och väghållningen ska förbättras men bilen ska ändå hållas relativt original till utseendet.

16 153 Visningar
Projektet avslutat 20 mars 2017
5 685 Inlägg
30 december 2016
Trådstartare
#21
Rovers skrev:
Prem lagd.. (Y)

Tack för visat intresse smile


5 685 Inlägg
2 januari 2017
Trådstartare
#22
Nu så, blev en måndagsupdate eftersom jag glömde kameran i bilen.

Det jag gjort med bilen nu är att göra den redo för besiktning och bokat besiktningstid smile

I Lördags så bytte jag motorolja och filter och tvättade av motorn på undersidan då den var oljig och jävligt eftersom bilen hade ett kraftigt oljeläckage när jag köpte den.
I samband med oljebytet hittade jag även varför det inte är något tryck i AC-sytemet, visade sig vara hål i ett rör = Ac-systemet är skrot.
När bilen ändå var upphissad så blev det att ta loss hjulen och först lägga igen ett hål i innerskärmen vänster fram och smeta på underredsmassa där.
Sen passade jag på att lite snabbt pensla på lite guldfärgad hammarlack på oken så dom ser lite fräschare ut iaf.

På Söndag så spände jag fast batteriet med en spännrem, fick spänt fast det riktigt ordentligt så det borde duga.
Bytte dieselreturslangarna mellan spridarna och pumpen.
Bytte positionsljuslampan bak och fixade ett "glas" till nummerplåtsbelysningen bak genom att skruva fast en bit genomskinlig plast i stötfångaren.
Blev även tvungen att ta loss dörrsidorna fram och rengöra och smörja upp låskistorna invändigt då dörrarna inte ville stänga sig när bilen stått ute.
Och på söndagkväll så körde jag bilen 8mil till Luleå utan bekymmer, dock förjävla dåligt halv- och helljus i bilen.

Idag så gjorde jag en snabb hjulinställning på lunchen, ställde ratten rakt och skruvade toe-in till 0,05° på båda framhjulen, några andra vinklar varken kollade eller justerade jag då tiden inte fanns.
Efter jobbet tog jag in bilen i verkstaden och fixade fast dörrlisten som går längs med tröskleln då den vill till att lossna när man öppnar förardörren helt.
Justerade in halvljuset med ljusinställaren och inspekterade bilens underrede då det är bra mycket bättre sikt när man kan stå under bilen.

När allt var klart så bokade jag in besiktningen, slutar kl15 på Torsdag så bokade in bes kl1520 så får jag då hålla tummarna att bilen går igenom.

Över till bilder, blev mycket bilder denna gången smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1bdaafc9f5eed27dd26a99f436e2d0fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-db160c89973f27afdb49562bf980e049.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-64cb98a6da4984fc0263e282b8f7cccd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-36e52b12961a7999fdc56dd1b4b1fae9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-32ce745c5ab67c61d4de0aea36e1904e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cada90396caf8a4c97bc0cee5a1e1d34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d691c319796ac0f6131ddfa409541b98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-43bc15565401db5a4bb9e264beabfa53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f0f52418cc237d556d531cc062d5819a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f34ceeeb2c9da10de10e45ee81022bc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a9af6cdfd3113531bfae5a610074c249.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-366de3bdaa845e9fb180605c7c05e38b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f35bac94c7c6a483cad0a74552615076.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-80e273fd4cb1cb0af09219d5c85dc64b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0f86ce7bbe4e553fad96ffee33728222.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fef5cc89bac2c1da075a3282248fcc56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f888c5950c9e943d48a553fb680587f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3c7bf7c3a4d32ad102131fe54d8f6dfa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e8db24136ac74ceb107a8d7a6a3deb31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d0bfcd5ea6e2437d845ef8e44d20a940.jpg


Är man rädd för döden är man redan död
472 Inlägg
4 januari 2017
#23
Detta projekt får mig att bli sugen på en Omega, jag måste snart skaffa mig en förstabil tongue


5 685 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
#24
VinternNoll02 skrev:
Detta projekt får mig att bli sugen på en Omega, jag måste snart skaffa mig en förstabil tongue

Kul att höra smile

Dom är oftast extremt billiga i inköp och känns mycket modernare och bekvämare än en 740/940 som är vanliga förstabilar.
Även väldigt billiga delar har jag märkt, speciellt om man köper från Tyskland. Oftast samma pris eller billigare än till gammel-volvona.

Däremot är det ju inte samma "status" som andra märken så man får tåla att höra lite skit om Opel när man kör en tongue


Är man rädd för döden är man redan död
472 Inlägg
4 januari 2017
#25
simlar skrev:
VinternNoll02 skrev:
Detta projekt får mig att bli sugen på en Omega, jag måste snart skaffa mig en förstabil tongue

Kul att höra smile

Dom är oftast extremt billiga i inköp och känns mycket modernare och bekvämare än en 740/940 som är vanliga förstabilar.
Även väldigt billiga delar har jag märkt, speciellt om man köper från Tyskland. Oftast samma pris eller billigare än till gammel-volvona.

Däremot är det ju inte samma "status" som andra märken så man får tåla att höra lite skit om Opel när man kör en tongue

Kan tänka mig det, Att köpa en volvo är uteslutet för min del tongue . Det blir antingen en Saab eller Opel.

Det med status kan man leva med i dessa hipstertider big_smile


5 685 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
#26
VinternNoll02 skrev:
simlar skrev:
VinternNoll02 skrev:
Detta projekt får mig att bli sugen på en Omega, jag måste snart skaffa mig en förstabil tongue

Kul att höra smile

Dom är oftast extremt billiga i inköp och känns mycket modernare och bekvämare än en 740/940 som är vanliga förstabilar.
Även väldigt billiga delar har jag märkt, speciellt om man köper från Tyskland. Oftast samma pris eller billigare än till gammel-volvona.

Däremot är det ju inte samma "status" som andra märken så man får tåla att höra lite skit om Opel när man kör en tongue

Kan tänka mig det, Att köpa en volvo är uteslutet för min del tongue . Det blir antingen en Saab eller Opel.

Det med status kan man leva med i dessa hipstertider big_smile

Låter bra det, båda är bekväma bilar. Däremot är ju en Omega lite ungdomligare tack vare bakhjulsdriften wink

Hehe ja det är ju mode att vara annorlunda tongue


Är man rädd för döden är man redan död
472 Inlägg
4 januari 2017
#27
simlar skrev:
VinternNoll02 skrev:
simlar skrev:

Kul att höra smile

Dom är oftast extremt billiga i inköp och känns mycket modernare och bekvämare än en 740/940 som är vanliga förstabilar.
Även väldigt billiga delar har jag märkt, speciellt om man köper från Tyskland. Oftast samma pris eller billigare än till gammel-volvona.

Däremot är det ju inte samma "status" som andra märken så man får tåla att höra lite skit om Opel när man kör en tongue

Kan tänka mig det, Att köpa en volvo är uteslutet för min del tongue . Det blir antingen en Saab eller Opel.

Det med status kan man leva med i dessa hipstertider big_smile

Låter bra det, båda är bekväma bilar. Däremot är ju en Omega lite ungdomligare tack vare bakhjulsdriften wink

Hehe ja det är ju mode att vara annorlunda tongue

Bakhjulsdriften som lockar wink

Precis tongue


5 685 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#28
Uppdatering!

På jobbet idag så fick jag frågan om jag ville ha 4st 195/65-15 dubbfria vinterdäck vilket jag tackade ja till, mycket mönster kvar men stenhårt gummi. Däcken var 4-5år gamla Firestone, men sommardäcken till den här bilen har under 1,6mm mönster så blir perfekt som sommardäck.

Sen efter jobbet besiktades bilen, slutade med endast en anmärkning och det är en villkorstvåa på ett ca 1cm*0,5cm stort hål i avgasröret just före sista ljuddämparn.
Eftersom jag ändå tänkt bygga om avgassystemet så var ju inte det någon förlust och bilen är nu godkänd till 2017-09-30 som är bilens egentliga besiktningsperiod.

Så nu i helgen påbörjas projektet på riktigt, planen är att åtminstone få svetsat diffen nu i helgen och eventuellt montera en 41,5" kina-ledramp som jag har liggandes i garaget för att få lite bättre helljus än dessa stearinljus som bilen har nu.

Och bestämde mig också för att försöka mig på att göra egna chip till bilen så beställde EEPROMs och en EEPROM-programmerare så jag kan läsa ut datan ur original-chippen och modifiera den med ett program som heter TunerPro och sen bränna egna chip till bilen.
Dvs mappa bilen själv vilket vore bra att kunna i framtiden för att slippa spendera flera tusen på preppad M21-pump. Bättre preppa den pumpen jag har och ändra bränslemappen sen när den ska trimmas ordentligt istället för att pillra med mekanisk pump.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4fdf6843cd049da02154d607bc258272.jpg
Hockeypuckarna som får bli sommardäck.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f6e62bce5bcb9cf663cf3ffd260fde79.jpg
Nästan blankt papper tongue


754 Inlägg
5 januari 2017
#29
Ujuj...  Besiktat på mjölkudden yikes   Värsta paragrafryttarna där ju


5 685 Inlägg
5 januari 2017
Trådstartare
#30
Rovers skrev:
Ujuj...  Besiktat på mjölkudden yikes   Värsta paragrafryttarna där ju

Jo har hört det, men var enda stället jag fick tid på denna veckan och är bara några hundra meter från jobbet så behövde inte sluta tidigare för att hinna till besiktningen.
Gick ju bra denna gången, och båda besiktingsmännen var riktigt pratglada och gav bmw-dieselmotorn mycket goda ord smile


5 685 Inlägg
8 januari 2017
Trådstartare
#31
Stor update!

Ja bilen gick ju som sagt igenom besiktningen i Torsdags och eftersom Fredag var en röd dag så påbörjades modifikationerna redan då smile

Fredagen ägnades åt att ta ner diffen och svetsa den för att kunna lägga feta ställ ;P

Hissade upp bilen och började med att kapa av avgassystemet vid mittenljuddämparen för att på enklast/snabbast sätt plocka ner bakre delen av avgassystemet då det var ivägen för vänstra drivaxeln.
Lossade sedan drivaxlarna från medbringarna, alla förutom en skruv kom loss utan att bråka. Den skruven som bråkade vart dock skallen rundad på så fick kapa av den, skruvarna är fingängad M10 och någon sådan hade jag inte liggandes löst däremot så hade jag på reservdelsbakvagnen så gick ut och plockade en drivaxelskruv därifrån smile

Sen var det bara hålla uppe diffen med domkraften och lossa 3st E18 torx fram på diffen och 2st M12or (18mm skalle) som håller bak på diffen. Till sist var det bara sänka ner diffen tillsammans med drivaxlarna och dra ut skiten från under bilen.

Slängde upp diffen på arbetsbänken för att plocka bort kåpan och tömma oljan. Finns ingen tömningsplugg på Omega B diffarna så att ta loss kåpan för att tömma oljan är ett måste.
Rengjorde diffen ordentligt med någon burk bromsrengöring och en liten stålborste på smådreven.
Efter bromsrengöringen dunstat bort så punktade jag ihop alla smådreven på båda sidor av diffkorgen, kapade sen till två plattor i 3mm plattjärn och böjde dom så dom passade bra mot dreven. Helsvetsade sen alltihop och rengjorde från det lilla slagget/svetslopporna som blir vid mig-svetsning.
Min lilla Esab Caddy 160 maxade jag ut och smälte utan problem ihop dreven så jag tror då det ska hålla smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ea9011196c05030d09b48abc24df1821.jpg Diff på golvet

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-097ce80bceb9cc5fffc7ab4d90db1e34.jpgHär var det tomt

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0a93690ef6b016de8acc225e923b3d95.jpgBakre delen av avgassystemet

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2fcabdd491a6309d7d5e2a3f7ce0e453.jpgTömt olja

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-eadbf8f620ad0571642f545addf57ec1.jpgSkitig diffkåpa, tur det finns bromsrengöring smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d91677e38325a6875c3f76186faf9ad8.jpgRengjort

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d3cef5f6109857611d29e6ac42f326e2.jpgRengjort

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9d071f171b7eaf7c4a5c78d49c0888b6.jpgPunktat ihop

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-230208f2dc712f686f502b82771bcb28.jpgStålplatta

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7c442e31a78955770c7397a7e0585433.jpgHelsvetsat

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-09a09fc71ce6bc633b0e4cc090c6d112.jpg 11/38 drevsats, dvs 3,45:1 utväxling vilket stämmer med informationen jag hittat nätet.


Lördagen spenderades med att fixa avgassystemet.

Började med att återmontera diffen och sen ta ner resten av bakre avgassystemet för att ta bort mittre ljuddämparen och laga hålet i avgassystemet.
Svetsade igen hålet i avgassystemet genom att lägga över en plåt och svetsa fast. Kapade sen bort mittre ljuddämparen och ersatte denna med en bit 2,5" avgasrör och lackade hela skiten svart.

Tog sen ner downpipen tillsammans med katalysatorn, kapade av bakre kröken på katalysatorn och sen råkade kattens inälvor ramla ut på garagegolvet tongue
Svetsade på kröken och svetsade igen två små sprickor i katalysatorns hölje pga att den skrapat i marken någon gång för förra ägaren.
Lackade även detta svart och lät det torka innan återmontering.

Ljudnivån efter rensad katalysator och borttagen mittre ljuddämparen blev så gott som oförändrad, däremot hörs lite turbovissel vid gaspådrag och ett väldigt lätt ylande när turbon varvar ner vid växling (hörs endast om man har rutan nere).

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b6b4945dc763ba9a56f2ce64b42a36e9.jpgFixat hålet som bilprovningen klagade på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b5659798890aadab7eb4ecf77b4497c8.jpgBorttagen mittendämpare

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-de0106cc5f2bf68f55050eb05e4c3482.jpgsamma rör i annan vinkel

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-78ce6ba2038543940ee657139035318e.jpgBorttagna ljuddämparen syns här

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c0170de3ecf96ac603ff7765bf6caf99.jpgLackat svart

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ab08a85f9a52ab108388597f362ca7bf.jpgDags att ta tag i katalysatorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e28f81ed92b728e87222dc5dad9dff43.jpgHoppas det blev tomt tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5fe1b1a9e026d991b3cb3c9f4edc78c7.jpgIhopsvetsat igen

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a4439927cbe04ea55c8488080fac50b9.jpgLackat svart

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-eb9224ec3fd12155285fdaef6ce8a70f.jpgVisade sig att blockvärmaren satt lite löst och började droppa kylarvätska när jag råkade rucka lite i den när jag kopplade loss kabeln. Drog åt muttern och verkar hålla tätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5fc3365133683fb78d0b2aa63e7b54a3.jpgAvgassystem återmonterat


Söndagen, idag alltså, spenderade några timmar med att montera ledramp på taket.

Måttade upp rampen där jag ville ha den, kopplade den på ett batteri och tyckte inte det blänkte så värst mycket i vindrutan.
Kapade och bockade till två fästen som jag sedan svetsade fast i taket, jag är som synes inte så brydd över utseendet på den här slitna karossen.
Lackade fästena och kopplade in ledrampen med ett relä. Skippade att koppla in en knapp för att göra inkopplingen så enkel som möjligt.
Denna kina-"osram" ledramp är specad till 400W men drar bara 100W i verkligheten så kräver ej kraftiga kablar eller kraftigt relä, lyser ju såklart därefter då också hmm

Efter inkoppling hade det hunnit bli mörkt ute så åkte då ut för att provköra och prova lyset.
Ledrampen lyser upp torkararmarna och blänker lite i rutan, men går att leva med bara för att få ordentligt mycket bättre helljus än standard.
Hade kunnat montera ledrampen längre bak för att slippa att det bländar, men tycker det är snyggare  att ha rampen så långt fram och så nära taket som möjligt.
Hördes ej något vindbrus från rampen heller.

Vid provkörningen kan jag säga att diffen funkar prima, bra mycket trevligare att sladda med bilen nu när man slipper vara nervös att den börjar enhjula. Inga problem att köra med som folk heller förutom att vändradien blev bra mycket sämre.
Får se till sommarn hur det funkar att köra med svetsdiff.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b7f0006c99a0e6066c06f650af2c24d3.jpgKollar var jag vill montera ledrampen

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c942c72248a7dcf61ffc6fa9617ed603.jpgTillverkat och svetsat fästen

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b0977f64cdb2c1b5f5cf996c5f3b105f.jpgVart riktigt tajt mot taket smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2419aa409008f0fe880a4b2a45448b0a.jpgLackat fästena

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-710808cfec7f6bc03b7155f57baf7bb6.jpgFärdigmonterat

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-13554b6a19d99862000468b8996bf762.jpgHalvljus

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f73e20877fab98a225f7672707c1259f.jpgHelljus + ledramp

Väntar nu på min eprom-programmerare och eeproms så jag sen kan sätta mig och försöka fixa mina egna chip till bilen, effekten den har för tillfället räcker inte långt när man sladdar i vettiga hastigheter så hoppas jag får grejjorna till veckan men lär väl inte komma förrän i slutet på Januari.


5 685 Inlägg
14 januari 2017
Trådstartare
#32
Efter förra helgen långa uppdatering kommer det nu en relativt kort en, vart tyvärr inga bilder denna gång.

I Fredags fick jag min eprom-programmerare så väntar nu bara på tomma chip innan jag tar tag i att läsa av original-chippet och försöka knåpa ihop ett eget trimchip till bilen.

Idag så bytte jag halvljuslamporna till osram-nightbreaker, gjorde lite skillnad på halvljuset i alla fall.
For sen ut och körde bilen en sväng, men så fort biljäveln blir varm i kupén så immar rutorna igen och knappt man håller dom imfria.

Googlade en stund på problemet och kom fram till möjliga felorsaker, började sedan kolla igenom ett efter ett.
Kollade båda dräneringarna framme under vindrutan, den på försarsidan hade jag rensat sen tidigare så den var OK.
På passagerarsidan däremot syntes inte ens dräneringen då den var så pass igensatt, rengjorde så gott det gick uppifrån och kollade var det mynnade ut. Dräneringen mynnade ut i höger hjulhus fram så stoppade in tryckluftspistolen där i och blåste på, det ploppade till och dräneringen var så gott som ren smile

Kupéfiltret är nytt så det är ej felet. Tog loss och inspekterade detta, japp lika fint och torrt som när jag monterade det för någon vecka sen.
Däremot upptäckte jag vid närmare kontroll att friskluftspjället/återcirkulationsspjället satt fast i stängt läge så bilen återcirkulerar endast luften.
Försökte pilla upp det utifrån men gick ej, läste då i haynes-boken och blev då tvungen att ta ut handskfacket för att inspektera vakuum-servot till spjället.
Vakuumservot hade lossat från spjällets axel och jag fick ej återmonterat det så vred bara cirkulationsspjället till fullt öppet läge och monterade tillbaka handskfacket.

Då var det ordnat, tog då ut alla gummimattor och kände att golvet på förarsidan var riktigt blött.
Och jag hade ju ett hål i hjulhuset in till förarsidan tidigare så slet upp mattan och isoleringen.
Skumgummi-ljudisoleringen var dyngsur och det bara rann vatten ur det, tog loss dräneringspluggen i golvet framför förarstolen och klämde ut vattnet ur isoleringen så gott det gick, fick säkert ut runt 1L vatten och det var ändå fuktigt.
Slängde in Calix-värmaren inställt på 2000W och lät den blåsa rätt ner mot golv och isolering. Efter ca 2h var det tillräckligt torrt så jag satte då tillbaka mattan.

For ut och provkörde bilen och det märktes direkt att luften var fräschare i bilen och det immade endast igen halva fönstret i förardörren och rutan i vänster bakdörr, resten av rutorna var helt imfria och höll sig imfria.
Körde bilen till Luleå och imman på förarsidan var nästan helt borta när jag kom fram så får ta och torka ut mattan mer nästa helg.

Imorgon blir det tyvärr inget gjort då annat kom ivägen.


5 685 Inlägg
22 januari 2017
Trådstartare
#33
Jahapp söndag igen så nu blev det en liten update smile

Började lördagen med att lite snabbt polera motorhuven med min polermaskin, lite skillnad blev det iaf.
Efter det så spenderades någon timme till att montera extraljus på en Toyota Prius åt en som morsan kände.

Sen på lördagkväll så började jag med att riva bort AC-systemet då det ändå är trasigt. Hål i ett rör som går under bilen så vem vet hur mycket skit som kommit in där.
Så tog bort stötfångarinklädnaden, krockbalken, kylarfläktarna och AC-kondensorn. Tog sen bort  dom rör och slangar som är i motorrummet och AC-kompressorn.

Blev gott om plats på turbosidan och efter jag återmonterade fläktarna direkt mot kylaren så finns det ändå plats för intercoolern bakom grillen.
Måste bara ta bort spolarbehållaren från krockbalken och kapa upp hål i plåten bredvid/under strålkastarna för tryckrör. Men det får bli efter jag flyttat batteriet till bagaget så kan jag sätta en liten spolarbehållare där batteriet sitter original.

När nu AC-systemet var bortplockat i motorrummet så tog jag loss EGR-röret och svetsade in en skruv i grenrörssidan för att plugga detta.

Och till sist innan det var dags att göra kväll nu idag så planerade jag var laddtrycksmätaren ska monteras.
Har en biltema-mätare liggandes sen 345-projektet så kommer montera denna bredvid stereon så man vet på ett hum hur mycket den laddar.

Blev tyvärr inga bilder under tiden jag demonterade AC-systemet, allt var så jävla skitigt så ville ej pilla på kameran under tiden jag höll på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8462e713928762bdeac7fa5c34137720.jpgca halva huven polerad

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c22d2c389ad3d8af887c58da9d9947bc.jpghela huven polerad

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-42247938710fbff89c51d1e4e36a27d1.jpgborttagen AC-kondensor och bakflyttade fläktar

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ac6f2928b121615d94a4c6aa23734f11.jpgborttagen AC-kondensor och bakflyttade fläktar

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9a5ff50385e2d28e371de47bd1492dcd.jpgBlev lite mer plats på turbosidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-423ab1898ca69e1be4f6f7c0e86cd180.jpgPluggat egr-rör

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-4e8d38d5a39a163c510af2af3633b7c6.jpgDelarna ur AC-systemet som demonterades

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-dd9c3488457712260ddc7b9e88b15359.jpgPlacering av laddtrycksmätare

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1954315594c252ccefb2ab242dc464d4.jpgAC-kompressorn, verkar vara i OK-skick


5 685 Inlägg
29 januari 2017
Trådstartare
#34
Update

Ja tjena update igen då.
Har inte hänt så mycket utan ställde av bruks-A6an och ställde på Omegan då A6an behövde lite nya bussningar och stötdämpare innan besiktning.

Har dock hållt på och klurat med att göra egna chip under veckan.
Läste denna "guide" flertalet gånger innan jag fick till det. http://www.omegaowners.com/forum/index. … c=100119.0

Fick till slut till en XDF till TunerPro för att kunna modda mapparna, upptäckte dock att drivers wish mappen ser väldigt konstig ut.
Vet ej vad problemet är, org-chippet funkar hur bra som helst men när jag läser ut det så ser drivers wish-koden fel ut, den har alldeles för lite information jämfört med "guiden".

Tänkte att det kanske ska vara så så jag släppte lös torque limiter och smoke limiter så den tillåter att leverera max bränsle, dock med det chippet blev tomgången skyhög och varvräknaren i mätarhuset visade 0.
Stoppade i org-chippet igen och då funkade allt som det skulle igen.

Så misstänker att viss information försvinner när jag läser ut org-chippet varför vet jag ej.
Lutar åt att beställa trimchip och läsa av och modifiera dom isf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a84ca288a32682bb3b45f16ca04a5457.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d85db91635be6f6255be3377cb9ed758.jpg


5 685 Inlägg
5 februari 2017
Trådstartare
#35
Update

Inte hänt så mycket i veckan, brukskör fortfarande Omegan då jag fixar med min A6a.

En sak jag gjort dock var att prova skriva ett chip med omodifierad mapp för att testa om problemet är i själva datan jag läst ut ur org-chippet.
Men chippet jag skrev med org-mappen funkade precis lika bra som det äkta originalchippet så där är inte problemet.

Så kommer nog bli att beställa chip för att dels få biljäveln chippad och dels försöka hitta var dom relevanta mapparna i mina chip är.


5 685 Inlägg
26 februari 2017
Trådstartare
#36
Update

Var ett tag sen nu men har brukskört med bilen under tiden jag fixat med bruksbilen.

Fick till slut chippen förra veckan så nu är bilen chippad, bilen blev markant piggare och bränsleförbrukningen sjönk med 0,05L/mil vid normal körning.

Tvättade bilen idag och ställde av den eftersom jag är klar med bruksbilen.

Dock drar den ändå alldeles för mycket soppa, drog 0,88L/mil utan chip och med chip drog den 0,83L/mil vilket jag anser är alldeles för mycket för en tvåhjulsdriven bil.
Tanken med att trimma diesel var att hålla en god bränsleekonomi vid lugn körning men när den drar nästan 2dl mer per mil och är slöare än min fyrhjulsdrivna A6a så känner jag mig mer sugen på att lägga pengarna på bruksbilen istället.
Därför lade jag ut Omegan på blocket ikväll, blir den inte såld får det bli att fortsätta med den eller försöka hitta en skattebefriad bil att lägga motorn i så man kan ha nöjesåket påställt utan att bli ruinerad av vägskatten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-64a45d175db9ccbecc676122a47a5d4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-55363505a26cabb2a2790b253be4eade.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-eec05cdb1f0c05cb48856099cb7e25c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-bf959d759af59c2ab8150a4c6b89fd9f.jpg
Senast redigerat av simlar (26 februari 2017)



Sök