2691
Sök

Köp råd Saab 9-3

Sir
935 Inlägg
27 februari 2017
#21
Saab är generellt bra bilar. 9-3 ng har en annan typ av motor som heter tridonic 8 (t8) kontra gamla t7. T8 är bättre och mer genomtänkt. T7 blev inte riktigt bra förrän 2004/2005 då den sista uppgraderingen kom på vevhusventilationen. Man får mycket bil för pengarna och kostar intemycket att reparera om det skulle vara något.
Senast redigerat av marcus80 (27 februari 2017)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

43 Inlägg
27 februari 2017
Trådstartare
#22
marcus80 skrev:
Saab är generellt bra bilar. 9-3 ng har en annan typ av motor som heter tridonic 8 (t8) kontra gamla t7. T8 är bättre och mer genomtänkt. T7 blev inte riktigt bra förrän 2004/2005 då den sista uppgraderingen kom på vevhusventilationen. Man får mycket bil för pengarna och kostar intemycket att reparera om det skulle vara något.

vad bra blir nog en Saab smile

43 Inlägg
28 februari 2017
Trådstartare
#23
Cracksoup skrev:
Axel98 skrev:
https://www.blocket.se/osby/Saab_9_3_1_ … ;w=3#MEJLA

Vad tycker ni om denna? smile

Varför byttes kedjan och varför gick den inte igenom besiktningen på första försöket senast? Det är två frågor du kan ställa till ägaren. Att den inte gick igenom besiktningen kan vara pga ett trasigt positionsljus eller något sånt obetydligt (men kan också vara något värre). Kamkedjan är däremot en ordentlig operation som egentligen inte ska behöva göras på en bil som gått 20 000 mil.
Är det inget fel på den så är det ju kanon att köpa bil med färsk kamkedja! Rekommenderar dig att ta med någon som kan bilar om du ska titta på den.

Hej jag fick detta svaret när jag ställde dessa frågor smile

Fråga: "Okej tack så mycket för snabbt svar! Har två frågor till, varför har det behövts byta kamkedja och drev, och varför gick den först inte igenom besiktningen senast? Mvh Axel smile"

Svar: "Kamkedjan byttes för det började låta från den för att den va för slak vilket dom brukar bli med åren.
Och då byter man hela paketet med drev å spännare och allt.
Det va anliggande broms bak, men det va bara att smörja upp. Så sen gick sen igenom."

1 193 Inlägg
28 februari 2017
#24
Axel98 skrev:
Cracksoup skrev:
Axel98 skrev:
https://www.blocket.se/osby/Saab_9_3_1_ … ;w=3#MEJLA

Vad tycker ni om denna? smile

Varför byttes kedjan och varför gick den inte igenom besiktningen på första försöket senast? Det är två frågor du kan ställa till ägaren. Att den inte gick igenom besiktningen kan vara pga ett trasigt positionsljus eller något sånt obetydligt (men kan också vara något värre). Kamkedjan är däremot en ordentlig operation som egentligen inte ska behöva göras på en bil som gått 20 000 mil.
Är det inget fel på den så är det ju kanon att köpa bil med färsk kamkedja! Rekommenderar dig att ta med någon som kan bilar om du ska titta på den.

Hej jag fick detta svaret när jag ställde dessa frågor smile

Fråga: "Okej tack så mycket för snabbt svar! Har två frågor till, varför har det behövts byta kamkedja och drev, och varför gick den först inte igenom besiktningen senast? Mvh Axel smile"

Svar: "Kamkedjan byttes för det började låta från den för att den va för slak vilket dom brukar bli med åren.
Och då byter man hela paketet med drev å spännare och allt.
Det va anliggande broms bak, men det va bara att smörja upp. Så sen gick sen igenom."

De brukar inte alls slakna med åren, men okej att kamkedjan byttes eftersom det att började rassla. Konsekvensen blir annars ett motorras. Så länge det finns kvitto osv på jobbet så bör det vara lugnt.
Besiktningen var ju inga problem så det är väl bara att åka och kolla om du fortfarande är intresserad av den smile


16 Inlägg
28 februari 2017
#25
Jag har haft många Saabar de senaste åren och tycker att i synnerhet 9-5 är en av världens skönaste bilar att köra. Hellre 2,3t än 2,0t eftersom jag tycker att 2,0t är "lite" trött. 2,3t och Aeron är riktigt fina bilar.

Det positiva om man ska köpa 9-5 i synnerhet och Saab i allmänhet är att de är riktigt riktigt billiga. Positivt när man ska köpa men negativt om man ska sälja. Saabarnas värde sjunker som en sten men charmen och åkkomforten består... kan man ju vitsa till det.

Ska du köpa beg Saab så leta efter lågmilare och endast en tidigare ägare. Inom några år lär nog de sista årsmodellerna stiga rejält i värde för de som vill samla dom för eftervärlden. I synnerhet 9-5 2010 kombin och 9-5 2011 Sedan modellen. Att hitta en sådan i nyskick med under 10K mil på vägmätaren är nog ett givet samlarexemplar.

43 Inlägg
28 februari 2017
Trådstartare
#26
Cracksoup skrev:
Axel98 skrev:
Cracksoup skrev:

Varför byttes kedjan och varför gick den inte igenom besiktningen på första försöket senast? Det är två frågor du kan ställa till ägaren. Att den inte gick igenom besiktningen kan vara pga ett trasigt positionsljus eller något sånt obetydligt (men kan också vara något värre). Kamkedjan är däremot en ordentlig operation som egentligen inte ska behöva göras på en bil som gått 20 000 mil.
Är det inget fel på den så är det ju kanon att köpa bil med färsk kamkedja! Rekommenderar dig att ta med någon som kan bilar om du ska titta på den.

Hej jag fick detta svaret när jag ställde dessa frågor smile

Fråga: "Okej tack så mycket för snabbt svar! Har två frågor till, varför har det behövts byta kamkedja och drev, och varför gick den först inte igenom besiktningen senast? Mvh Axel smile"

Svar: "Kamkedjan byttes för det började låta från den för att den va för slak vilket dom brukar bli med åren.
Och då byter man hela paketet med drev å spännare och allt.
Det va anliggande broms bak, men det va bara att smörja upp. Så sen gick sen igenom."

De brukar inte alls slakna med åren, men okej att kamkedjan byttes eftersom det att började rassla. Konsekvensen blir annars ett motorras. Så länge det finns kvitto osv på jobbet så bör det vara lugnt.
Besiktningen var ju inga problem så det är väl bara att åka och kolla om du fortfarande är intresserad av den smile

Hej jag pratade med förra ägaren som ägt bilen i 10år som sålde den till nuvarande ägare. Han sa att han sålde den på grund av att kamkedjan gick av och att den slog sönder motorn och han sålde den för 5000 kr. Han som äger den nu är en bilmekaniker så troligen har han renoverat upp den. Jag ska åka och titta på den imorgon men vet inte hur man ser att jobbet är bra gjort. Ge mig gärna tips hur man ska kolla i motor rummet för att se att jobbet är bra gjort.

1 193 Inlägg
28 februari 2017
#27
Axel98 skrev:
Cracksoup skrev:
Axel98 skrev:

Hej jag fick detta svaret när jag ställde dessa frågor smile

Fråga: "Okej tack så mycket för snabbt svar! Har två frågor till, varför har det behövts byta kamkedja och drev, och varför gick den först inte igenom besiktningen senast? Mvh Axel smile"

Svar: "Kamkedjan byttes för det började låta från den för att den va för slak vilket dom brukar bli med åren.
Och då byter man hela paketet med drev å spännare och allt.
Det va anliggande broms bak, men det va bara att smörja upp. Så sen gick sen igenom."

De brukar inte alls slakna med åren, men okej att kamkedjan byttes eftersom det att började rassla. Konsekvensen blir annars ett motorras. Så länge det finns kvitto osv på jobbet så bör det vara lugnt.
Besiktningen var ju inga problem så det är väl bara att åka och kolla om du fortfarande är intresserad av den smile

Hej jag pratade med förra ägaren som ägt bilen i 10år som sålde den till nuvarande ägare. Han sa att han sålde den på grund av att kamkedjan gick av och att den slog sönder motorn och han sålde den för 5000 kr. Han som äger den nu är en bilmekaniker så troligen har han renoverat upp den. Jag ska åka och titta på den imorgon men vet inte hur man ser att jobbet är bra gjort. Ge mig gärna tips hur man ska kolla i motor rummet för att se att jobbet är bra gjort.

Okej, så jag förstår att han köpte den av förra ägaren och fixade till den hemma i garaget för att sedan göra vinst på den. Han bytte alltså inte motorn som rasade efter kamkedje-haveriet? Låter sådär i mina öron, då det inte heller finns några garantier på att det ska hålla.
Eller vet du mer än vad jag vet? Han kanske gjorde det på firma?

Saken är att han kan säga vad som helst och det kan låta som guld och gröna skogar men om det inte finns garantier så kan du stå där en regnig morgon försenad till jobbet och en bil som inte startar pga undermåligt jobb och dessutom blir tvungen att hosta upp pengar för en ny motor i värsta fall.

Var alltid extremt kritisk till allt när du tittar på bil! För sanningen är att folk blir blåsta varje dag av både privatpersoner och försäljare.


Forummoderator
18 038 Inlägg
28 februari 2017
#28
Tänk dig en stackars A-lagare som spyr upp sin Kosken i parken utanför systembolaget en tisdag förmiddag! Ungefär där har du bil & säljare på min skala.

Som Cracksoup sa så säger han vad som helst. Dessutom har han redan ljugit för dig. "Sträcktes"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

43 Inlägg
28 februari 2017
Trådstartare
#29
Cracksoup skrev:
Axel98 skrev:
Cracksoup skrev:

De brukar inte alls slakna med åren, men okej att kamkedjan byttes eftersom det att började rassla. Konsekvensen blir annars ett motorras. Så länge det finns kvitto osv på jobbet så bör det vara lugnt.
Besiktningen var ju inga problem så det är väl bara att åka och kolla om du fortfarande är intresserad av den smile

Hej jag pratade med förra ägaren som ägt bilen i 10år som sålde den till nuvarande ägare. Han sa att han sålde den på grund av att kamkedjan gick av och att den slog sönder motorn och han sålde den för 5000 kr. Han som äger den nu är en bilmekaniker så troligen har han renoverat upp den. Jag ska åka och titta på den imorgon men vet inte hur man ser att jobbet är bra gjort. Ge mig gärna tips hur man ska kolla i motor rummet för att se att jobbet är bra gjort.

Okej, så jag förstår att han köpte den av förra ägaren och fixade till den hemma i garaget för att sedan göra vinst på den. Han bytte alltså inte motorn som rasade efter kamkedje-haveriet? Låter sådär i mina öron, då det inte heller finns några garantier på att det ska hålla.
Eller vet du mer än vad jag vet? Han kanske gjorde det på firma?

Saken är att han kan säga vad som helst och det kan låta som guld och gröna skogar men om det inte finns garantier så kan du stå där en regnig morgon försenad till jobbet och en bil som inte startar pga undermåligt jobb och dessutom blir tvungen att hosta upp pengar för en ny motor i värsta fall.

Var alltid extremt kritisk till allt när du tittar på bil! För sanningen är att folk blir blåsta varje dag av både privatpersoner och försäljare.

Tack för svaret. Han jobbar på en bilverkstad så kanske han fixat den där. Men han vet ju inte att jag har pratat med förra ägaren så jag kan ju fråga varför han ska sälja den redan när han köpte den i december så kan man ju se om han pratar sanning.... smile

43 Inlägg
28 februari 2017
Trådstartare
#30
Hybridsmurfen skrev:
Tänk dig en stackars A-lagare som spyr upp sin Kosken i parken utanför systembolaget en tisdag förmiddag! Ungefär där har du bil & säljare på min skala.

Som Cracksoup sa så säger han vad som helst. Dessutom har han redan ljugit för dig. "Sträcktes"

Ja sant...

Forummoderator
18 038 Inlägg
28 februari 2017
#31
När jag köper bil i klassen 15*tkr så gör jag exakt som du gör nu. Korrekt. Sist jag skulle ha en Volvo V70 i fint skick så tittade vi på 7 bilar innan det blev en från -02 i perfekt skick med fungerande ac För 15tkr.

Ge inte upp! Du kommer att hitta en kanonbil!

Titta på min Kia... Nylackad, ny kamrem, ny Alpine BT-stereo... 15 papp...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 193 Inlägg
4 mars 2017
#32
Kollade du 9-3an sen? Eller har du hittat något annat? smile


1 146 Inlägg
6 mars 2017
#33
Hybridsmurfen skrev:
När jag köper bil i klassen 15*tkr så gör jag exakt som du gör nu. Korrekt. Sist jag skulle ha en Volvo V70 i fint skick så tittade vi på 7 bilar innan det blev en från -02 i perfekt skick med fungerande ac För 15tkr.

Ge inte upp! Du kommer att hitta en kanonbil!

Titta på min Kia... Nylackad, ny kamrem, ny Alpine BT-stereo... 15 papp...

Helt rätt! Köpte min gamla 05a Fullutrustad med allt utan gps(har tom taklucka) för 25k då hade den åkt 14k. Min nuvarande 08 köpte jag för 15k men då är den lite skumt utrustad


Sök