2590
Sök

Byte till större fälgar/däck

10 Inlägg
8 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Audi a4 b8 -11 som jag tänkte byta ut fälgar och däck på.
Original sitter det 225/50 r17 och tänkte byta upp mig till 18".
Däcken jag får med i t.ex dessa fälgar http://www.gummihuset.se/Produkt/F%C3%A … d=10891245 är 245/40 r18

Blir inte dessa däck lite väl bred?
Sen så blir det ju en differens på rullningsomkretsen på ca 10% jämfört med orginaldäcken.. om jag har räknat rätt?
Hur kommer det isf att påverka köregenskaperna?

Tacksam för svar

Mvh Thom!

Avstängd
10 388 Inlägg
8 mars 2017
#2
Thom-ss skrev:
Hej!

Har en Audi a4 b8 -11 som jag tänkte byta ut fälgar och däck på.
Original sitter det 225/50 r17 och tänkte byta upp mig till 18".
Däcken jag får med i t.ex dessa fälgar http://www.gummihuset.se/Produkt/F%C3%A … d=10891245 är 245/40 r18

Blir inte dessa däck lite väl bred?
Sen så blir det ju en differens på rullningsomkretsen på ca 10% jämfört med orginaldäcken.. om jag har räknat rätt?
Hur kommer det isf att påverka köregenskaperna?

Tacksam för svar

Mvh Thom!

Då har du nog räknat galet. Skillnaden i rullomkretsen mellan 225/50r17 och 245/40r18 bör istället bli ~-(minus)0,5%

245740r18 kör jag på min B7:a (originalfälg) med ET43 och 8" breda. Men, jag kan inte hitta på din länk vad ET är på dessa, men, jag har bestämt för mig att jag sett just dessa fälgar med ET40 i 5x112, vilket då i kombinationen bör innebära att det går. Med ET40 hamnar fälgen 3mm längre ut (i förhållande till mina), och även om det är ganska tight med mina, så har jag iaf mer än 3mm kvar utåt.

Men visst är det breda däck. Själv kommer jag, hur eller hur, gå ner något i bredd när det är dags att byta.
Senast redigerat av it_mutt (8 mars 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

10 Inlägg
14 mars 2017
Trådstartare
#3
Hur ser det ut om man byter från 17" till 18" eller 19", vad ser bäst ut jämfört med komfort?
Behöver man sänka bilen något för att det ska se bra ut?

PS Det är då fälgarna i länken innan som jag funderar på

Forummoderator
18 008 Inlägg
14 mars 2017
#4
Thom-ss skrev:
Hur ser det ut om man byter från 17" till 18" eller 19", vad ser bäst ut jämfört med komfort?
Behöver man sänka bilen något för att det ska se bra ut?

PS Det är då fälgarna i länken innan som jag funderar på

Det var fina fälgar för ett mycket bra pris! Bytte på cabben i veckan som gick och däcknisse ville sätta på 17" efter jag valt modell. 235/45/17 blev det tydligen. Kan inget om detta... Tyckte det blev bra. Meeeen kanske kunde varit en tum till...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-f6054768d4448634ae116e61a6a81ba1.jpg

På 300C blev det 20" med 285/40/20. Det blev perfa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 123 Inlägg
14 mars 2017
#5
Hej!
Såg bra ut!
För stora fälgar tycker jag ser kitschit ut (billigt) på standardbilar. Annat är det på sportbilar och liknande som ex Porsche, Audi TT,  S6 och RS 6 som  har "utfyllnad" innanför fälgarna (stora skivbromsar) då passar det (och kanske är tvunget pga stora skivor ) med 19,20 och 21" fälgar, men på standardbilar...Nej!
Senast redigerat av jaka54 (14 mars 2017)


10 Inlägg
14 mars 2017
Trådstartare
#6
Hybridsmurfen skrev:
Thom-ss skrev:
Hur ser det ut om man byter från 17" till 18" eller 19", vad ser bäst ut jämfört med komfort?
Behöver man sänka bilen något för att det ska se bra ut?

PS Det är då fälgarna i länken innan som jag funderar på

Det var fina fälgar för ett mycket bra pris! Bytte på cabben i veckan som gick och däcknisse ville sätta på 17" efter jag valt modell. 235/45/17 blev det tydligen. Kan inget om detta... Tyckte det blev bra. Meeeen kanske kunde varit en tum till...

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-f6054768d4448634ae116e61a6a81ba1.jpg

På 300C blev det 20" med 285/40/20. Det blev perfa.

De fälgarna passade riktigt bra till bilen, tror inte att större fälgar på bilen skulle göra det så mycket snyggare. Vart snyggt det där!

Evildan
15 mars 2017
#7
Hybridsmurfen skrev:
Thom-ss skrev:
Hur ser det ut om man byter från 17" till 18" eller 19", vad ser bäst ut jämfört med komfort?
Behöver man sänka bilen något för att det ska se bra ut?

PS Det är då fälgarna i länken innan som jag funderar på

Det var fina fälgar för ett mycket bra pris! Bytte på cabben i veckan som gick och däcknisse ville sätta på 17" efter jag valt modell. 235/45/17 blev det tydligen. Kan inget om detta... Tyckte det blev bra. Meeeen kanske kunde varit en tum till...

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-f6054768d4448634ae116e61a6a81ba1.jpg

På 300C blev det 20" med 285/40/20. Det blev perfa.

Det där är alldeles lagom lågt för en glidare, gubbar vill ha mycket gummi och mjuk gång.
195 65 15 är alltid rätt. smile

7 394 Inlägg
15 mars 2017
#8
Hybridsmurfen skrev:
Thom-ss skrev:
Hur ser det ut om man byter från 17" till 18" eller 19", vad ser bäst ut jämfört med komfort?
Behöver man sänka bilen något för att det ska se bra ut?

PS Det är då fälgarna i länken innan som jag funderar på

Det var fina fälgar för ett mycket bra pris! Bytte på cabben i veckan som gick och däcknisse ville sätta på 17" efter jag valt modell. 235/45/17 blev det tydligen. Kan inget om detta... Tyckte det blev bra. Meeeen kanske kunde varit en tum till...

http://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-f6054768d4448634ae116e61a6a81ba1.jpg

På 300C blev det 20" med 285/40/20. Det blev perfa.

såg ut som std fälgar på den tycker jag smile



Sök