3333
Sök

Skrotad bil utan ägares intyg - lagar

11 Inlägg
25 mars 2017
Trådstartare
Har ett problem med en eventuell skrotning av en bil.

Min svärmor hade en bil som stod i Nordnorge och ville ha den ner till Skaraborg. En bekant till henne som skulle göra den resan erbjöd sig att köra ner den åt henne. I Dalarna så lyckas han krocka bilen, okänt exakt vad som hände, han bryr sig inte utan dumpar bilen och tar sig hem på annat sätt. Min svärmor fixar så bilen får stå på en skrot, hon talar med ägaren och dom gör en deal, han får även ta hand om nycklar, bilen är dock inte körbar.

Lite rörig och oansvarsfull som min svärmor är så väntar hon två år med att bry sig om bilen. När jag då bestämmer mig för att försöka få hem den. Har långt till skroten och har ingen lust att köra upp och prata med ägaren, jag ringer då skrotgubben varpå att menar att den inte finns kvar, TROR han, min svärmor har ägarpapper och står fortfarande som ägare. Skrotgubben menar alltså att dom skrotat den, sen ville han inte tala med mig mer.

Får han göra så? Tänker om det finns någon lag att efter ett år så får han, eller dylikt. Men hon står fortfarande som ägare och bilen är registrerad vilket innebär att skrotningen hur som inte gått rätt till.

Någon som vet hur det funkar?  Mvh
Senast redigerat av vanwetter (25 mars 2017)

Forummoderator
18 008 Inlägg
25 mars 2017
Rent spontant så... 2 år?! Förstår om de sålt av bilen i delar. Be gubben fixa med papper så den blir skrotad. Sen pratar ni inte mer om saken.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 139 Inlägg
25 mars 2017
Skrotgubben har skrotat bilen med eller utan tillåtelse fysikt
men den finns kvar på pappret, jag utgår från att den är avställd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

6 062 Inlägg
25 mars 2017
Hybridsmurfen skrev:
Rent spontant så... 2 år?! Förstår om de sålt av bilen i delar. Be gubben fixa med papper så den blir skrotad. Sen pratar ni inte mer om saken.

Precis, enda rätta att göra

11 Inlägg
25 mars 2017
Trådstartare
spillolja skrev:

Ja precis, men jag var också nyfiken på vad lagen säger om detta, om han har rätten på sin sida att göra detta. Ska väl tilläggas att bilen är värd ca 40k.

Forummoderator
18 008 Inlägg
25 mars 2017
vanwetter skrev:
spillolja skrev:

Ja precis, men jag var också nyfiken på vad lagen säger om detta, om han har rätten på sin sida att göra detta. Ska väl tilläggas att bilen är värd ca 40k.

Rent rättsligt får han inte skrota/sälja av bilen. Sen kan man ha åsikter om svärmor som glömmer bort en bil värd 40k.

it_mutt brukar vara kunnig i dessa frågor. Vi får se om han svarar sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

11 Inlägg
25 mars 2017
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
vanwetter skrev:
spillolja skrev:

Rent rättsligt får han inte skrota/sälja av bilen. Sen kan man ha åsikter om svärmor som glömmer bort en bil värd 40k.

Hon har projekt till höger och vänster, inte förvånad hehe.

Avstängd
10 388 Inlägg
25 mars 2017
Hybridsmurfen skrev:
vanwetter skrev:
spillolja skrev:

Det kan han väl göra wink

Och precis som du skriver så har skrotaren ingen laglig rätt att göra som denne har gjort.

Nej, en privatperson eller näringsidkare får inte skrota någon annans bil. Även om bilen ställs på min parkering (eller garageuppfart) så får jag inte "själv" skrota den. Det krävs som minst en fullmakt för detta för att det ska vara lagligt. Alternativet är då om kommunen (där bilen står) gör en utredning och kommer fram till att den ska skrotas. Då är det i sin tur kommunen som tar på sig "ansvaret" s.a.s. .

Det skrotaren i detta fall skulle ha gjort var att först kontakta ägaren. Därefter kommunen.

Eventuella påföljder för skrotaren är lite svårt att sia om, men, en tänkbar rubricering på det hela kan givetvis vara egenmäktigt förfarande (BrB (1962:700) 8 kap. 8 §). Det kan det visserligen vara att ställa bilen på någon annans mark också, men här verkar det finnas åtminstone ett muntligt avtal mellan bilägaren och markägaren.

En annan tänkbar rubricering är olovligt förfogande (BrB (1962:700) );

10 kap. Om förskingring, annan trolöshet och mutbrott,

4 § Den som, i annat fall än förut i detta kapitel är sagt, med egendom, som han har i besittning men vartill ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller eljest tillkommer annan, vidtager åtgärd varigenom egendomen frånhändes den andre eller denne annorledes berövas sin rätt, dömes för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst två år.

Här kan man, om man har en kommenterande lagbok, notera att detta gäller om man ex.vis kastar någons egendom.

Och slutligen ytterligare en tänkbar rubricering är faktiskt skadegörelse; (BrB (1962:700) );

12 kap. Om skadegörelsebrott

1 § Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år.

Det är inte direkt ohört (eller ens smått ovanligt) att skadegörelse även inkluderar rubbande av besittning (där kommer då egenmäktigt förfarande in). Men, så länge som skadegörelsen inte utgör en underordnad del i besittningsdelen (vilket man kan se det som här) blir det "bara" skadegörelse.

Men igen, det skrotaren gjort är inte rätt och riktigt, och dessutom straffbart.

Sen ska man inte heller glömma att det också finns ett ägaransvar; miljöbalken reglerar även bilar (då det helt enkelt kan ses som nedskräpning).
Senast redigerat av it_mutt (25 mars 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 139 Inlägg
25 mars 2017
Det är med andra ord bara att specificera en räkning till skrotgubben  om han då inte betalar frivilligt så får man gå vidare och stämma honom

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 Inlägg
25 mars 2017
Logga in på datorn sen skriver du ut bilder på skrotkillen sen går du in på toaletten och torkar dig i arslet med bilderna.

Sök