2580
Sök

Chippa/optimera seat leon cupra r -12

98 Inlägg
1 mars 2017
Trådstartare
#1
Tja! Har funderingar på att chippa min cupra r, men tänkte höra om någon annan också gjort det?
Hur blev det?
Vad ska man tänka på?
Nått mer man måste eller bör göra om man chippar bilen?
Hur är det med försäkringar osv?

Om det inte blir att jag chippar så skulle jag vilja få lite fränare ljud från bilen, mest vid gaspådrag och inte så störande när man bara åker. Vad är bäst att göra då?

1 354 Inlägg
2 mars 2017
#2
Prata med Stertman motorsport. Dom har svaret på alla din frågor när det gäller Audi, VW, Seat. Dock kan jag säga att OM du blir påkommen att den är chipad vid krock eller motorärende på verkstad så har du inga försäkringar som gäller.

Och det du efterlyser i ljudväg är helt enkelt ett sportavgassystem. Från turbon eller katten är sak samma men ha åtminstone den bakre ljuddämparen kvar så brölar det inte som en brunstig älgtjur konstant utan bara som en mysig kisse vid gaspådrag. Min erfarenhet iallafall.
Senast redigerat av Mack855 (2 mars 2017)

Cupra_
2 mars 2017
#3
Du har ju kollat in min bil så du vet ju lite vad jag har.. Jag kör en simons halvsats utan mittendämparen. Då går den tyst på tomgång men vrålar på en del vid gaspådrag, har själv åkt bakom och lyssnat.. Däremot hade jag hellre köpt ett system från Milltek om jag hade bytt. Bättre ljud i dem men min är halvjobbig att åka motorväg med redan..

Ovan talare tog upp det mesta som kan bli problem med chip.
Jag hade också vänt mig till Stertman. Till stor del pga deras enorma kundservice och den enda tuningfirma som bemött mig på ett tillfredsställande sätt.

98 Inlägg
2 mars 2017
Trådstartare
#4
Mack855 skrev:
Prata med Stertman motorsport. Dom har svaret på alla din frågor när det gäller Audi, VW, Seat. Dock kan jag säga att OM du blir påkommen att den är chipad vid krock eller motorärende på verkstad så har du inga försäkringar som gäller.

Och det du efterlyser i ljudväg är helt enkelt ett sportavgassystem. Från turbon eller katten är sak samma men ha åtminstone den bakre ljuddämparen kvar så brölar det inte som en brunstig älgtjur konstant utan bara som en mysig kisse vid gaspådrag. Min erfarenhet iallafall.

Okej tack! Skulle ju vara riktigt tjatigt om det skulle hända något och ingen försäkring gäller.. får kika upp nått avgassystem, finns det något system du kan rekommendera?

98 Inlägg
2 mars 2017
Trådstartare
#5
Deception skrev:
Du har ju kollat in min bil så du vet ju lite vad jag har.. Jag kör en simons halvsats utan mittendämparen. Då går den tyst på tomgång men vrålar på en del vid gaspådrag, har själv åkt bakom och lyssnat.. Däremot hade jag hellre köpt ett system från Milltek om jag hade bytt. Bättre ljud i dem men min är halvjobbig att åka motorväg med redan..

Ovan talare tog upp det mesta som kan bli problem med chip.
Jag hade också vänt mig till Stertman. Till stor del pga deras enorma kundservice och den enda tuningfirma som bemött mig på ett tillfredsställande sätt.

Okej smile så du tror det blir jobbigt att åka motorväg med milltek system med? Vill ju inte att det ska vara så störande ljud när man åker motorväg tex. Kommer man bara ångra sig till slut..

Cupra_
2 mars 2017
#6
Kennyrc skrev:
Deception skrev:
Du har ju kollat in min bil så du vet ju lite vad jag har.. Jag kör en simons halvsats utan mittendämparen. Då går den tyst på tomgång men vrålar på en del vid gaspådrag, har själv åkt bakom och lyssnat.. Däremot hade jag hellre köpt ett system från Milltek om jag hade bytt. Bättre ljud i dem men min är halvjobbig att åka motorväg med redan..

Ovan talare tog upp det mesta som kan bli problem med chip.
Jag hade också vänt mig till Stertman. Till stor del pga deras enorma kundservice och den enda tuningfirma som bemött mig på ett tillfredsställande sätt.

Okej smile så du tror det blir jobbigt att åka motorväg med milltek system med? Vill ju inte att det ska vara så störande ljud när man åker motorväg tex. Kommer man bara ångra sig till slut..

Min har ett halvjobbigt resonansljud runt 1500 varv, sen går det rätt ok. Det är så personligt vad man tycker är jobbigt. Min är allmänt högljudd i den farten man åker på motorvägen, men jag har vant mig. Milltek låter lite mer "rivigt" än mitt som mer låter lite dovt vid pådrag..

Billigaste lösningen om man har tillgång till lyft är att göra som jag gjorde. Jag köpte en halvsats med två dämpare, sen beställde jag till ett ersättningsrör för den främre dämpare så kan man ändra själv om man tycker det låter för mycket/lite. Simons slutdämp är dock inte optimal då avgaserna blåser rakt in i en vägg innan de kommer ut. Där är Milltek bättre, men dyrare och upplevs nog som mer högljutt.
Senast redigerat av Deception (2 mars 2017)

98 Inlägg
3 mars 2017
Trådstartare
#7
Deception skrev:
Kennyrc skrev:
Deception skrev:
Du har ju kollat in min bil så du vet ju lite vad jag har.. Jag kör en simons halvsats utan mittendämparen. Då går den tyst på tomgång men vrålar på en del vid gaspådrag, har själv åkt bakom och lyssnat.. Däremot hade jag hellre köpt ett system från Milltek om jag hade bytt. Bättre ljud i dem men min är halvjobbig att åka motorväg med redan..

Ovan talare tog upp det mesta som kan bli problem med chip.
Jag hade också vänt mig till Stertman. Till stor del pga deras enorma kundservice och den enda tuningfirma som bemött mig på ett tillfredsställande sätt.

Okej smile så du tror det blir jobbigt att åka motorväg med milltek system med? Vill ju inte att det ska vara så störande ljud när man åker motorväg tex. Kommer man bara ångra sig till slut..

Min har ett halvjobbigt resonansljud runt 1500 varv, sen går det rätt ok. Det är så personligt vad man tycker är jobbigt. Min är allmänt högljudd i den farten man åker på motorvägen, men jag har vant mig. Milltek låter lite mer "rivigt" än mitt som mer låter lite dovt vid pådrag..

Billigaste lösningen om man har tillgång till lyft är att göra som jag gjorde. Jag köpte en halvsats med två dämpare, sen beställde jag till ett ersättningsrör för den främre dämpare så kan man ändra själv om man tycker det låter för mycket/lite. Simons slutdämp är dock inte optimal då avgaserna blåser rakt in i en vägg innan de kommer ut. Där är Milltek bättre, men dyrare och upplevs nog som mer högljutt.

Okej tack för tipsen! Ska kolla upp lite vad som finns och vad som blir bäst smile
Vissa tar väl bara bort mittenljuddämparen och sätter dit ett 2.5" rör i stället har jag sett.

1 354 Inlägg
3 mars 2017
#8
Enda anledningen till att jag skulle välja milltek är om jag skulle köra ifrån turbon och inte bara halvsatt om man inte tänker chippa då millteks katalysatorer är rätt så rena så man inte får någon felkod.

Hade milltek på min Audi A3 2.0T -08 och min Audi s3 -12. Typ samma motor som TS och jag tyckte att det var lite väl tyst även fast att det var "non-resonated" kör på Simons halvsats i min V70. Upplever den som mer ljud och inte alls högt vid vanlig körning. Men som Deception säger så är det personligt vad man tycker är jobbigt och inte, sen ska det väl erkännas att jag är bullerskadad ifrån jobbet haha. Men det hör inte hit.

98 Inlägg
3 mars 2017
Trådstartare
#9
Mack855 skrev:
Enda anledningen till att jag skulle välja milltek är om jag skulle köra ifrån turbon och inte bara halvsatt om man inte tänker chippa då millteks katalysatorer är rätt så rena så man inte får någon felkod.

Hade milltek på min Audi A3 2.0T -08 och min Audi s3 -12. Typ samma motor som TS och jag tyckte att det var lite väl tyst även fast att det var "non-resonated" kör på Simons halvsats i min V70. Upplever den som mer ljud och inte alls högt vid vanlig körning. Men som Deception säger så är det personligt vad man tycker är jobbigt och inte, sen ska det väl erkännas att jag är bullerskadad ifrån jobbet haha. Men det hör inte hit.

Okej ja jag läste att dem tyckte att man skulle ha steg 2 om man har milltek. Läst många som kör med halvsats, vad ska man ha då? Nått som är att rekommendera?
Och ör det krångligt att få dit?
Haha ja då är det ju smile

Cupra_
3 mars 2017
#10
Kennyrc skrev:
Mack855 skrev:
Enda anledningen till att jag skulle välja milltek är om jag skulle köra ifrån turbon och inte bara halvsatt om man inte tänker chippa då millteks katalysatorer är rätt så rena så man inte får någon felkod.

Hade milltek på min Audi A3 2.0T -08 och min Audi s3 -12. Typ samma motor som TS och jag tyckte att det var lite väl tyst även fast att det var "non-resonated" kör på Simons halvsats i min V70. Upplever den som mer ljud och inte alls högt vid vanlig körning. Men som Deception säger så är det personligt vad man tycker är jobbigt och inte, sen ska det väl erkännas att jag är bullerskadad ifrån jobbet haha. Men det hör inte hit.

Okej ja jag läste att dem tyckte att man skulle ha steg 2 om man har milltek. Läst många som kör med halvsats, vad ska man ha då? Nått som är att rekommendera?
Och ör det krångligt att få dit?
Haha ja då är det ju smile

När det gäller halvsats så är det mer vad du själv vill ha och har råd med då de ändå inte ger någon större ökning av effekten. Billigt och funkar = simons. Högre kvalité men dyrare = Milltek. Det finns säkert många fler men det är de som jag har erfarenhet av.
Supersprint har jag haft på en BMW och de är riktigt fina, men kostar alldeles för mycket.

Det är inte direkt svårt att montera och kräver inga specialverktyg. Däremot fick jag använda tigersågen för att få loss original då skarvarna rostar ihop.

98 Inlägg
3 mars 2017
Trådstartare
#11
Deception skrev:
Kennyrc skrev:
Mack855 skrev:
Enda anledningen till att jag skulle välja milltek är om jag skulle köra ifrån turbon och inte bara halvsatt om man inte tänker chippa då millteks katalysatorer är rätt så rena så man inte får någon felkod.

Hade milltek på min Audi A3 2.0T -08 och min Audi s3 -12. Typ samma motor som TS och jag tyckte att det var lite väl tyst även fast att det var "non-resonated" kör på Simons halvsats i min V70. Upplever den som mer ljud och inte alls högt vid vanlig körning. Men som Deception säger så är det personligt vad man tycker är jobbigt och inte, sen ska det väl erkännas att jag är bullerskadad ifrån jobbet haha. Men det hör inte hit.

Okej ja jag läste att dem tyckte att man skulle ha steg 2 om man har milltek. Läst många som kör med halvsats, vad ska man ha då? Nått som är att rekommendera?
Och ör det krångligt att få dit?
Haha ja då är det ju smile

När det gäller halvsats så är det mer vad du själv vill ha och har råd med då de ändå inte ger någon större ökning av effekten. Billigt och funkar = simons. Högre kvalité men dyrare = Milltek. Det finns säkert många fler men det är de som jag har erfarenhet av.
Supersprint har jag haft på en BMW och de är riktigt fina, men kostar alldeles för mycket.

Det är inte direkt svårt att montera och kräver inga specialverktyg. Däremot fick jag använda tigersågen för att få loss original då skarvarna rostar ihop.

Okej tack då vet jag! smile

98 Inlägg
7 april 2017
Trådstartare
#12
Blir nog så att jag köper en halvsats simons med racepipe ist för främre dämparen.
Men gillar slutröret/"utblåset" som sitter på nu original, ser ut som att det på simons är mer runt och mindre. Kommer inte passa utskärningen då riktogt kan jag tänka mig..
Så är det någon som vet om det går att bara byta det utan att det förändrar ljus osv och om det är krångligt? smile
Senast redigerat av Kennyrc (7 april 2017)

Cupra_
8 april 2017
#13
Kennyrc skrev:
Blir nog så att jag köper en halvsats simons med racepipe ist för främre dämparen.
Men gillar slutröret/"utblåset" som sitter på nu original, ser ut som att det på simons är mer runt och mindre. Kommer inte passa utskärningen då riktogt kan jag tänka mig..
Så är det någon som vet om det går att bara byta det utan att det förändrar ljus osv och om det är krångligt? smile

Simons utblås är mindre så du har rätt, det kommer inte passa perfekt.
Original utblås är svetsat på röret.
Kan kanske gå att få väck med lite våld..

98 Inlägg
8 april 2017
Trådstartare
#14
Cupra_ skrev:
Kennyrc skrev:
Blir nog så att jag köper en halvsats simons med racepipe ist för främre dämparen.
Men gillar slutröret/"utblåset" som sitter på nu original, ser ut som att det på simons är mer runt och mindre. Kommer inte passa utskärningen då riktogt kan jag tänka mig..
Så är det någon som vet om det går att bara byta det utan att det förändrar ljus osv och om det är krångligt? smile

Simons utblås är mindre så du har rätt, det kommer inte passa perfekt.
Original utblås är svetsat på röret.
Kan kanske gå att få väck med lite våld..

Vet du hur det är med det som sitter på simons röret? Är det också fast svetsat? Annars kanske det går att köpa något på sidan av..

Cupra_
8 april 2017
#15
Kennyrc skrev:
Cupra_ skrev:
Kennyrc skrev:
Blir nog så att jag köper en halvsats simons med racepipe ist för främre dämparen.
Men gillar slutröret/"utblåset" som sitter på nu original, ser ut som att det på simons är mer runt och mindre. Kommer inte passa utskärningen då riktogt kan jag tänka mig..
Så är det någon som vet om det går att bara byta det utan att det förändrar ljus osv och om det är krångligt? smile

Simons utblås är mindre så du har rätt, det kommer inte passa perfekt.
Original utblås är svetsat på röret.
Kan kanske gå att få väck med lite våld..

Vet du hur det är med det som sitter på simons röret? Är det också fast svetsat? Annars kanske det går att köpa något på sidan av..

Nej det du får med sätter man fast med en rörklämma, så det går att byta ut utan problem..

98 Inlägg
8 april 2017
Trådstartare
#16
Cupra_ skrev:
Kennyrc skrev:
Cupra_ skrev:

Simons utblås är mindre så du har rätt, det kommer inte passa perfekt.
Original utblås är svetsat på röret.
Kan kanske gå att få väck med lite våld..

Vet du hur det är med det som sitter på simons röret? Är det också fast svetsat? Annars kanske det går att köpa något på sidan av..

Nej det du får med sätter man fast med en rörklämma, så det går att byta ut utan problem..

Okej vad bra, då kanske det finns något annat man kan köpa som passar bättre smile  tack!


Sök