3797
Sök

Ang hur måna NM & hästkrafter??????

Kettunen
17 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej. Hur vet man hur många NM Man har??? Jag har 220 hästar om det säger något???
Vet att det redan finns en sån här tråd men kunde inte hitta den.

Forummoderator
26 373 Inlägg
17 juni 2007
#2
Kettunen skrev:
Hej. Hur vet man hur många NM Man har??? Jag har 220 hästar om det säger något???
Vet att det redan finns en sån här tråd men kunde inte hitta den.

En bilmodell kan väl vara olik alla andra i hästkrafter och nm?
Även om jag skulle ha 220 hk i min volvo  - vilket jag inte har tongue - så skulle
jag kanske inte ha lika många newton som du tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Kettunen
17 juni 2007
Trådstartare
#3
Hm okey. Men vet du om det står i några papper eller liknande ?

Retar mig på när man läser info om mina bilar när det står tex Hk 500 , NM ?

76 Inlägg
17 juni 2007
#4
Rätta mig om jag har fel.. men eftersom HK kommer från hur många KW motorn klarar, och NM hur mycket kraft det är på hjulen? Asså är NM energiövergången från HK till NM, och växellådan som står för energibytet yikes?
Så därför BÖR då HK och NM inte variera allt för mycket.. är jag ute å cycklar, eller plockar blåbär i skogen big_smile?
Senast redigerat av Xarion (17 juni 2007)

Kettunen
17 juni 2007
Trådstartare
#5
Frågar detsamma här tongue

48 Inlägg
17 juni 2007
#6
Nej ni plockar nog blåbär i skogen:D

Blanda inte ihop Hk och nm två skilda saker. Newtonmeter är ju vridet har inget o göra med antalet hästar.

Alla motorer är olika i förhållandet mellan hästar och nm...


Kettunen
17 juni 2007
Trådstartare
#7
RouziMotorsport skrev:
Det bör stå i din handbok hur mycket Nm som din bil ger som mäst vid ett speciellt varvtal.

T.ex. 159Nm på 4000varv. Det byter att bilens maxvridmoment ligger på 4000varv = då den accelerar som starkast!
Hk är energi som betyder hur mycket energi motor generar!

Okey! Tack. Uppskattar detta då ingen annan skrivit var jag hittat det smile

1 723 Inlägg
17 juni 2007
#8
http://www.thirdgen.org/1989-pontiac-firebird

finns din motor med där? den ska va komplett...

1 723 Inlägg
17 juni 2007
#9
tror de räknar vridet i "lb-ft" på den sidan. för enligt den här tabellen ska jag ha 345 i vridmoment, det jag läst är över 400, och räknar man om så stämmer det. här är en omvandlare från lb-ft till Nm.
Senast redigerat av falloutboy (17 juni 2007)

125 Inlägg
17 juni 2007
#10
vet du vilket varvtal din bil ger maxeffekt kan du även räkna ut vilket vrid den har vid det varvtalet, formeln är enkelt förklarat vridmoment= HK/varv fast i Nm= W/(rad/s) 220 hk är 161.7 Kw alltså 161765 w om vi säger att den ger den effekten vid 5000rpm på en rpm går det 2PI radianer= 6.28 och då omvandlar man genom att ta rpm*6.28/60= Radianer per sec. alltså 5000*5.28/60= 523.3 då tar vi helt enkelt bara 161765/523.3=309 Nm

Låter det krångligt? är inte speciellt svårt, om du vet exakta varvtalet på dina 220hk om du nu har det i din bil så byt bara ut det mot 5000 i denna formel får du fram vridet också smile
Senast redigerat av j0jje_ (17 juni 2007)


Kettunen
17 juni 2007
Trådstartare
#11
Oh tack så mycket Jojje_ smile !!

1 723 Inlägg
17 juni 2007
#12
men med den formeln får du ju inte fram max Nm. Man vill ju veta max Hk, och givetvis även max Nm.

191 Inlägg
17 juni 2007
#13
Jojje, är du nå jävla mattegeni eller? ^^ Ja, se älvsbybor.. wink

Just another sick man in this sick world..

Eliminator
1 441 Inlägg
17 juni 2007
#14
falloutboy skrev:
men med den formeln får du ju inte fram max Nm. Man vill ju veta max Hk, och givetvis även max Nm.

Precis, Högsta Nm och Hk värdet är sällan eller aldrig på samma varvtalsregister.
Detta förändras beroende på hur motorn är bestyckad. Kamaxlar, insug, toppar etc.

Endast en bänkning kan leverera den infon.

Tommy.
Senast redigerat av Sokrates (17 juni 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Kettunen
17 juni 2007
Trådstartare
#15
Okej! Nån som vet vart man kan bänka inom gbg området då? Hur mycket rikstaler snackar vi om?

125 Inlägg
17 juni 2007
#16
Han uppgav ju att maxeffekten var 220hk! på en sugmotor om jag inte är helt ute och cyklar så får man fram Hästkrafterna genom maxvrid och varvtal, och då är således maxvridet på samma varvtal som hans 220hk. Räkna på din egna bil och kolla sen på internet vad den har för fabriksuppgifter, funkar då på dem bilar jag provat räkna med och väldigt liten felmarginal.


Kettunen
17 juni 2007
Trådstartare
#17
Joo. Men min bil är ju inte orginal längre ju.

10 287 Inlägg
17 juni 2007
#18
I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Eliminator
1 441 Inlägg
17 juni 2007
#19
Jodå, men på mina skiljer tex max vrid och max hk på den ena 2000 rpm och 1300 rpm på den andra.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

10 287 Inlägg
17 juni 2007
#20
Jag har hittills aldrig skådat en motor som har maxvrid på samma ställe som maxeffekt. En sådan motor skulle vara....väldigt underlig. (och upplevas som totalt död att köra)
VE sjunker med varvtalet och i en "normal" motor med fasta kammar så har man en enda vridmomenttopp. Med ställbara kammar så kan man joddla till det men i farbriksmotorer så är det en kompromiss mellan flackt vridmoment och utsläpp där minskade utsläpp alltid vinner.

/Göran

j0jje_ skrev:
och då är således maxvridet på samma varvtal som hans 220hk.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök