3304
Sök

Saab 9000, Drivrem av, kokande motor

14 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#1
Jag lånade ut min kära Saab 9000-98 till min sambo som lämnade tillbaka det i ett hav av rök.
Först hade servostyrningen gett upp och efter ca 5 km när hon var hemma rök bilen.
Jag tittade på den och remskivan på servopumpen låg löst, drivremmen hade då hoppat ur och en kylarslang var paj, därav röken.
Så vad tros? Servopumpen gav upp, remmen lossnade, vattenpumpen dog och motorn kokade över vilket pajade kylarslangen?
Är det skrotning som gäller för denna? Värmen kan väl ha tagit död på något jobbigt? Och servopumpen kostar väl en del har jag hört... Sitter och lugnar nerverna med en öl nu.

2 250 Inlägg
16 maj 2017
#2
Har du provat med en ny rem, eftersom du konstaterar att servopumpen är väck.

Är pumpen kanske stum? Var det den som orsakade allt det andra.

Sen behöver man väl inte döma ut bilen, bara för att det ryker om den...

14 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#3
Meaganeowner skrev:
Har du provat med en ny rem, eftersom du konstaterar att servopumpen är väck.

Är pumpen kanske stum? Var det den som orsakade allt det andra.

Sen behöver man väl inte döma ut bilen, bara för att det ryker om den...

Motorn är fortfarande för varm för att jag ska dit och rota bland grejerna. Som sagt har remskivan till servopumpen lossnat, hur sitter den fast egentligen? Det stora frågan är väl om värmen som uppenbarligen bildades så en kylarslang sprack troligt har förstört massa andra saker?
Bara byta rem och servopump har jag inga problem men, men surt att lägga några tusenlappar bara för att konstatera att något "för jobbigt" är trasigt.

Forummoderator
18 038 Inlägg
16 maj 2017
#4
Nää.. Jag har lyckas koka 9000 förr. Den överlevde utan några som helst men. Se ovan skribent.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 310 Inlägg
14 Inlägg
16 maj 2017
Trådstartare
#6
Hon hade inte koll på temperaturen. Slangen från termostaten till kylaren hade en stor spricka i sig så jag gissar att den måste kokat, känns osannolikt att den skulle spricka samtidigt som servopumpen utan anledning. Eller kan det på något sätt blivit övertryck i kylaren och spräckt slangen av annan anledning än att motorn kokade?

2 250 Inlägg
16 maj 2017
#7
Lugn bara lugn... Ge damen en kram.

De är väl inga tusenlappar väck, för än du åtgärdat ett ev större problem?

En rejäl undersökning är det som gäller först, innan man målar fan på väggen...

Sen blir det att summera o överväga.

7 275 Inlägg
16 maj 2017
#8
Goethe skrev:
Hon hade inte koll på temperaturen. Slangen från termostaten till kylaren hade en stor spricka i sig så jag gissar att den måste kokat, känns osannolikt att den skulle spricka samtidigt som servopumpen utan anledning. Eller kan det på något sätt blivit övertryck i kylaren och spräckt slangen av annan anledning än att motorn kokade?

En flygande rem och remhjul kan ju orsaka en del skador. Så det helt enkelt vara dom som gjort det.


14 Inlägg
17 maj 2017
Trådstartare
#9
Jag får ta och ta bort innerskärmen så jag kan inspektera drivremmens olika kontaktytor. Servopumpen gick att få tag i runt 1500 så inte så blodigt.
Ny drivrem behövdes oavsett.
Vad kan jag leta efter utan att börja plocka bort topplock och större ingrepp? Det enda jag i nuläget vet är kylarslang och servopump.

4 162 Inlägg
17 maj 2017
#10
Servon är ju ingen vital del, vänta med det inköpet tills du vet att toppen inte slagit sig av värmen.
Sätt dit en ny slang alternativt tejpa ihop den tills vidare.

Kolla oljan så du inte fått vatten i den, kolla expansionskärlet du inte har avgaser i kylarvattnet.
Kolla kompressionen.
Håller tejpningen så kör 5-6 mil och kolla efter detta nivån på kylarvätskan, har den sjunkit så är det risk att toppackningen pajat så du skickar kylarvatten med avgaserna.

Har du ingen läckande topplockspackning så har bilen nog klarat sig, då kan det vara värt att köpa delarna som behövs till servon och en ny kylarslang.


14 Inlägg
17 maj 2017
Trådstartare
#11
Var ute och skruvade lite i regnet nu.
Kulor till kullager låg på länkarmen, dåligt tecken. Det var servopumpens lager som gett sig, helt sönderkört med delar över hela området.  Då axeln till remskivan förmodligen inte är perfekt så blir det ny skiva+pump. Kanske finns på någon skrot. Läste att det kunde vara lite olika diameter på skivan så får dubbelkolla.
Ska gå ut och kolla olja och kylarvatten efter otrevligheter.
Vad ska det vara för kompression i cylindrarna? Hur jobbigt är det att byta topplockspackning om det skulle vara det? Har bara gjort det på traktorer och B18 innan...

4 162 Inlägg
17 maj 2017
#12
Vet inte vad det skall vara för kompression, beror ju på om det är en turbomotor eller inte osv. Men det skall vara samma eller väldigt liten skillnad på alla cylindrar iaf.

Har inte gjort det på saab, men om packningen gått så är risken stor att toppen och ev även blocket slagit sig.
Då måste du plana toppen och har du otur även topdeka blocket. Så mycket jobb hade jag personligen inte lagt på en såpass gammal bil.

Köp en heinzbok om du du inte redan har det, där står ju allt dedär och även åtdragningsmoment för topplocksbultar mm.
Senast redigerat av zemet (17 maj 2017)


Diagnostekniker
2 751 Inlägg
17 maj 2017
#13
Nu är chansen mycket stor att jag blandar ihop olika motorer, men om du har turbon på denna så har jag för mig att kompen ska ligga på 10.2 bar.
Om du kollar den så är det bort med spridarkontakterna/säkring till soppapump och sedan hålla full gas.
Sen behöver ju lägre komp på en cylinder nödvändigtvis inte betyda att den läcker ut kompression i kylsystemet, så länge du har mer än 5-6 bar iaf så behöver du inte bry dig så mycket.

Men som tidigare skrivet :
Kolla efter olja i vattnet, vatten i oljan, starta och kolla om det bubblar i vattnet/luktar avgaser, kolla om tändstiften är blöta.
Du kan ju alltid provtrycka kylsystemet också, det går att bygga ihop något smart av ett extra kylarlock, cykelpump, och tryckmätare... Om du inte vill slänga ut en massa pengar på verktyg liksom. smile

Up the RA


Sök