2 oktober 2013
Trådstartare
Bilen har nu i stort stått orörd sedan besiktningen. Skönt med ett litet break. Kommer troligen bara gå på halvfart fram tills runt februari. Har ett annat projekt, förutom skala ½ Willys jeepen, som jag måste få klart också. Detta projekt kopplar till problemet med att få till en ”perfekt” kaross. Istället för att bygga upp en ny modell för hand skall jag försöka få till detaljer och karossmodeller från 3D fräsning. Så, vinterns projekt är helt enkelt att bygga en stor 3D CNC fräs för fräsning i mjuka till halvhårda material såsom cellplast till ureol. Maskinen skall kunna ta fram hyfsat komplicerade (3-axlig maskin) upp till 2x1x0.5 meter. Förhoppningsvis kommer denna maskin göra jobbet med att ta fram detaljer och karossdelar betydligt enklare och roligare. Jag jobbar även en del med CAD-program så därmed kan jag täcka hela förloppet från idé till färdig produkt. Skall bli häftigt när det väl är klart. Kommer öppna en ny tråd om detta när jag väl påbörjat jobbet. Idén är också att kunna hjälpa andra med att ta fram artiklar. Har kollat runt med idag existerande professionella firmor och det blir ofantligt dyrt att ta fram artiklar via dem. Deras maskiner är självklart betydligt mer avancerade och de har det som levebröd.