3196
Sök

Hjälp med felkoder på en VW Passat 2010 DPF.

Willmes
25 juli 2017
#1
Hallå!

Jag hoppas här är någon som kan hjälpa mig med ett problem jag har.

Jag har haft strul med egr ventilen på bilen. Detta har jag nu åtgärdat med att skaffa en ny som jag har kopplat in samt att jag har tagit av egr modulen och rengjort för hand samt att efteråt har jag använt mig av en EGR spray som jag sprutat in i bilen.

Jag har hela tiden haft 3 olika varningslampor igång på bilen och fått 2 felmeddelande som jag använt mig av Torque pro för att se vad felet är. Det första jag fick var P0405 Exhaust Gas Recirculation Sensor A Circuit Low.

Jag bytade då ventilen och rengjorde och då försvann detta fel. Nu istället har jag kvar en kod som står något om partikel filtret att det ska ha blivit igensotat. jag har försökt att regenerera detta på 2 sätt. Ett stillastående med 2000 varv samt körning i ca 20min. Men felet kvarstår. Jag köpte en speciell dpf cleaner och skruvade loss tryckventilen på bilen och sprutade in flaskan i partikelfiltret och startade bilen. Det började komma ut väldig mycket vit rök ur avgasröret och när det väl slutade så tog jag en tur med bilen men lamporna lyser fortfarande.

Bilen har också hamnat i ett så kallat limp mode där jag bara kan komma upp i 2800 varv sen stryper den motorn.

Jag är helt idelös på vad felet kan vara.. Jag har försökt att nolla felet med min Torque pro app men lampan kommer upp direkt efter.

Måste jag nolla ECUn med VAG-COM? Kan de vara så att datorn inte förstått att jag har åtgärdat problemet? vet att i vissa fall när man åtgärdat ett problem måste man in till mekonomen eller en annan verkstad så dom kan nolla felen.

Skulle vara jätte snällt om folk kunde ge mig lite tips o trix.

Mvh

Andreas

https://www1.garaget.org/gallery/images/225/224294/224294-0a405fca4debbb01936e54c7906538f8.jpg

1 271 Inlägg
25 juli 2017
#2
Jag har aldrig hört talas om att nån fungerande produkt man sprutar in i filtret och kan rengöra det. Om det inte är ett fel på nån av givarna är sotnivån för hög. Med VCDS kan man starta en tvångsregenering och läsa ur felkoder, och naturligtvis även radera felkoder. Eftersom detta är relaterat till avgasreningen är jag övertygad om att du inte kommer undan varningslampan utan att radera felkoder. I sällsynta fall är sotnivån för hög och då kan inte regenereringen starta. Då kan man välja mellan att köpa en ny DPF, eller skicka iväg det till något företag som kan rengöra det.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Willmes
25 juli 2017
#3
Ok. Tack för svar. Jag tänkte pröva VCDS imorrn o se om jag kan tvinga den att regenerera då jag har kört och kört men inget händer.. Burken jag köpte som jag spruta in i dpf:en är JLM Diesel DPF Spray.


Felkoden jag får är P2463. Är detta något någon känner till?

6 631 Inlägg
25 juli 2017
#4
Varvade du själv för att regenerera partikelfiltret?

Vanligtvis när du startar en sån process med diagnosutrustning lägger sig varvet på 3500 rpm och styrdonet aktiverar extra dosering av bränsle för att bränna ur.

De/Dem

Willmes
25 juli 2017
#5
Nä vad jag läst så om man ska göra det själv ska man ligga på 2000-2500 varv i minuten. Då bilen hamnat i så kallat limp mode så kan jag inte varva över 3000 varv.. har försökt dra batteriet båda spolarna i ca 5 timmar men detta hjälpte inte..

1 271 Inlägg
25 juli 2017
#6
Den metoden att dra ut på motorvägen står i många instruktionsböcker och funkar förutsatt att filtret inte har för hög sotnivå.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Willmes
25 juli 2017
#7
Mjo men jag misstänker tyvärr att den har det =/.. Därför den inte kan starta regenereringen..

Willmes
26 juli 2017
#8
Glömde att nämna att partikellampan kom först upp efter jag bytt avgasregleringsventilen på bilen då jag trodde att de kunde vara den som hade gått sönder.

198 Inlägg
26 juli 2017
#9
Det kan vara att man måste göra en sk. tvingad regenerering.
Denna kan bara startas med ett hyfsat avancerat instrument eller original VAG.
Torque appen kan endast läsa ut data och radera felkoder.
Eftersom den har går i limpläge så är det nog tyvärr VAG som gäller.


24 Inlägg
27 juli 2017
#10
Det finns även guider som visar hur igensatt partikelfiltret är, (Om det nu är igensatt dvs)

Willmes
27 juli 2017
#11
Ah ska testa o se om jag kan tvinga en regenerering idag.

Om inte får jag nog lämna in den imorrn så får jag se om dom kan lösa det istället.

Jag tackar och bugar för all hjälp.

Cupra_
27 juli 2017
#12
Snabb fråga, har du gjort dieseluppdateringen på Vag?
Senast redigerat av Cupra_ (27 juli 2017)

Willmes
27 juli 2017
#13
Nae.. Har fått hem papper på att kunna få göra det hos VW men har inte gjort de än. Kan det ha något med det o göra?

Cupra_
27 juli 2017
#14
Willmes skrev:
Nae.. Har fått hem papper på att kunna få göra det hos VW men har inte gjort de än. Kan det ha något med det o göra?

Det var därför jag undrade. Har nämligen kommit i kontakt med flera via jobbet som har rasade partikelfilter som gett upp kort efter uppdateringen. Det verkar som att filter och övrig avgasrening är gjord för att klara testerna, men inte köras hårt konstant vilket blir resultatet av uppdateringen.

Sen för att förtydliga.
Ja du behöver vag-com/vas eller vcds för att korrekt fimpa felkoderna och framförallt för att tydligare kunna se vad koderna innebär.

Willmes
28 juli 2017
#15
jag va precis hos en verkstad där han koppla upp och kollade och så såg vi att där va 2 felkoder. En där någon sensor B var för hög signal och sedan partikel filtret.

De kan vara så att om en sensor har pajjat så kan inte bilen regenerera sig själv så han skulle kolla o se om han kunde byta den och se om han kan regenerera partikel filtret. Om inte får vi se om de går o tvinga fram en sådan.

Håller fan tummarna att man inte behöver byta hela partikelfiltret...


Sök