3407
Sök

Startmotor klickar efter växellådsbyte volvo 740

12 Inlägg
19 juli 2017
Trådstartare
Tjena, Har precis bytt växellåda på min volvo 745 91. Startmotorn vill inte gå runt det bara hugger till i den när jag vrider om nyckeln.

Jag har redan provat med nytt batteri och kollat alla kablar och jord punkter.
Har försökt att plocka bort startmotorn men den sitter bommfast.

Tänker om den har fastnat på startkransen på nått vänster eller något liknande.

men iallafall jag tänkte att jag hör här innan jag börjar riva ner lådorna igen för att kolla om nått är fel där.

6 123 Inlägg
19 juli 2017
Låter som du fått dit lådan fel så att du kilat fast svänghjulet. Är nog läge att ta ner den igen och hoppas på att inget blivit skevt.

12 Inlägg
19 juli 2017
Trådstartare
Okej, Tackar för hjälpen!

2 250 Inlägg
19 juli 2017
Kanske lite långsökt... Men går det att vrida runt motorn med ett dragskaft eller nåt på vevaxeln? Muttern till remskivan.
Är motorn helt stum, kan det vara så som det blev på polarens båt, när han bytte backslag  (växellåda).

Det finns tydligen några olika längder på den ingående axeln till backslaget. Han hade nu fått en som var några mm längre. Bottnade med andra ord i svänghjulets centrumhål, där stödlagret sitter.

Detta gjorde att motorns vev pressades framåt, så pass mycket att främre vevsläng   tog i blocket invändigt.
Löstes med chims, mellan motor och bakslag.

Möjligen skadades det lager som styr vevens läge så att säga i längsled.
Nu har motorn dock gått flera säsonger utan problem.
Senast redigerat av Meaganeowner (20 juli 2017)

12 Inlägg
31 juli 2017
Trådstartare
Okej! ja löste det med att han inte ville igång. Skulle prova att plocka ner växellådan och den vill inte bort. Får ut den så långt att man ser svänghjulet men sen går det inte längre. har provat och bryta bort lådan från motorn men det går inte det heller. Så har ni någon ide' eller förslag på vad jag kan göra så vore jag väldigt tacksam smile

2 250 Inlägg
3 augusti 2017
Nu gissar jag bara...
Men om det är som jag tidigare skrev... för lång ingående axel i växellåda, den som går in i mitten på svänghjulet/stödlagret.
Så kan det nu ha hänt att axeln blivit lite stukad i botten av svänghjulshålet. Och då glider det inte ur lagret...

Kan vara som så att lagret då lossar i svänghjulet, och lådan går inte att få dän, därför att lagret tar emot urtrampningslager/solfjäder.

Ser ingen annan möjlighet än att kila lika mycket samtidigt runt om mellan sprängkåpan och motor.

Men jag kan ha fel!

Förresten, gick det att dra runt motor innan du lossade lådan?
Senast redigerat av Meaganeowner (3 augusti 2017)

12 Inlägg
11 augusti 2017
Trådstartare
Tack för svaret, det var splinsen i lamellen som hade blivit lite mos så fick lossa på tryckplattan för att få isär motorn och lådan.

Sök