3446
Sök

Besiktia med pulserande bromspedal

689 Inlägg
11 augusti 2017
Trådstartare
#1
Min bromspedal hugger/pulserar lite ibland.
Ingen lampa lyser.
Tror det är en abs krans
Vad säger besiktningen om detta om dom märker det??


74 Inlägg
11 augusti 2017
#2
Ja dom lär märka det!
Du får en 2 på det

689 Inlägg
11 augusti 2017
Trådstartare
#3
volvoamazon245 skrev:
Ja dom lär märka det!
Du får en 2 på det

Ok får kolla upp det innan besiktningen då


689 Inlägg
11 augusti 2017
Trådstartare
#4
Smurfen40 skrev:
volvoamazon245 skrev:
Ja dom lär märka det!
Du får en 2 på det

Ok får kolla upp det innan besiktningen då

En följfråga
Den pulserar bara ibland och i låga hastigheter precis som don hugger på en krans.
Bilen har stått sedan 2013 är besiktiad för ca två månader sedan utan anmärkning.
Kan det vara så att det är skit eller rost på kransen eller skitigt givare??
Hur gör man rent isåfall??


Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
11 augusti 2017
#5
säkert sprucken ring..väldigt vanligt..

Kör fort så hinner inget hända...

689 Inlägg
11 augusti 2017
Trådstartare
#6
Growe skrev:
säkert sprucken ring..väldigt vanligt..

Okej får kolla på det i helgen borde vara lätt att se ju.
Är väl fram som gäller??
Är en Saab 9-3a ifrån 1999


1 508 Inlägg
11 augusti 2017
#7
På min gamla Audi S6 jag ägde innan så blinkande den väldigt stora "bromsvarningslampan" konstant, pedalen var väldigt svampig och sjönk sakta med ett tydligt pulserande i botten när man tryckte på den. Samt att det var som en kort fördröjning från det att man tryckte på pedalen tills dess att bromsarna började ta, som ett slags "turbolagg" i bromssystemet... Men bromsverkan var ändå ok.

Gick igenom besiktningen utan problem... Jag som stod som beredd att ringa efter skjuts hem ifrån stationen, men jag kunde istället rulla hemmåt med blankt papper big_smile

Med andra ord, det kan gå! smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

689 Inlägg
11 augusti 2017
Trådstartare
#8
trubbelturbo skrev:
På min gamla Audi S6 jag ägde innan så blinkande den väldigt stora "bromsvarningslampan" konstant, pedalen var väldigt svampig och sjönk sakta med ett tydligt pulserande i botten när man tryckte på den. Samt att det var som en kort fördröjning från det att man tryckte på pedalen tills dess att bromsarna började ta, som ett slags "turbolagg" i bromssystemet... Men bromsverkan var ändå ok.

Gick igenom besiktningen utan problem... Jag som stod som beredd att ringa efter skjuts hem ifrån stationen, men jag kunde istället rulla hemmåt med blankt papper big_smile

Med andra ord, det kan gå! smile

Okej.
Jag den är ju besiktiad för 2 månader sedan utan anmärkning. Så då gick den igenom iallafall.
Jag köpte den för ca 6 veckor sedan  och tänkte besiktia den i september  då det är period september-januari.


Fri fart för ett fritt folk!
14 126 Inlägg
11 augusti 2017
#9
finns ingen anledning att åka in med en bil man vet att det är fel på..   man åtgärdar alltid alla fel som man kan tro att dom kan anmärka på...  så slipper man en massa värdelösa anmärkningar.      väldigt sällan jag får anmärkningar.. dom gångerna har det varit något dumnt jag missat.  men ett sånt här fel kan göra att man istort sätt inte har några direka bromsar..  och bromsar är ju verkligen det viktigaste man måste ha på en bil så finns inga genvägar

Kör fort så hinner inget hända...

689 Inlägg
11 augusti 2017
Trådstartare
#10
Growe skrev:
finns ingen anledning att åka in med en bil man vet att det är fel på..   man åtgärdar alltid alla fel som man kan tro att dom kan anmärka på...  så slipper man en massa värdelösa anmärkningar.      väldigt sällan jag får anmärkningar.. dom gångerna har det varit något dumnt jag missat.  men ett sånt här fel kan göra att man istort sätt inte har några direka bromsar..  och bromsar är ju verkligen det viktigaste man måste ha på en bil så finns inga genvägar

Givetvis inte.
Detta ska lagas så snabbt som möjligt.
Men då jag bor inne i stan och inte kan göra omfattande reparationer själv och vet inte när min verkstad har tid så tänkte jag höra här i forumet först.
Om det nu inte är abs ringen som är sprucken vad kan det då vara??
Pedalen hugger till en gång lite svagt och inte alltid när man bromsar.
Ska kolla imorgon bitti om jag kan se om någon ring är sprucken.
Vill ju veta problemet innan man kör till verkstan också då det är ett par mil dit och sen behöver dom beställa grejer.


689 Inlägg
12 augusti 2017
Trådstartare
#11
Kollat nu.
Höger abs ring sprucken så det blir att beställa tid på verkstan.
Två frågor.
Ska jag rycka bort säkringen till abs så länge det inte är vid gjort.???

Och ska.man byta på bägge sidor samtidigt eller räcker det med höger??

Och ska man köpa ring på mekonomen,eller funkar biltemas ringar??
Senast redigerat av Smurfen40 (12 augusti 2017)


1 966 Inlägg
12 augusti 2017
#12
Om du kommit så långt att du ser att ringen är sprucken klarar du av att göra jobbet själv. Byt på båda sidor, Biltemas ringar funkar fint.

689 Inlägg
12 augusti 2017
Trådstartare
#13
ehedman skrev:
Om du kommit så långt att du ser att ringen är sprucken klarar du av att göra jobbet själv. Byt på båda sidor, Biltemas ringar funkar fint.

Ja jag hade säkert klarat det själv men jag har ingenstans att stå då jag bor i malmö city
Men min frus ex har verkstad så han får lösa det till mig billigt


689 Inlägg
12 augusti 2017
Trådstartare
#14
När jag tar bort säkringen för abs så lyser både lampan för abs och bromslampa.
Är det någon fara att köra med den så i två veckor?? Tills det är lagat


Evildan
12 augusti 2017
#15
Smurfen40 skrev:
När jag tar bort säkringen för abs så lyser både lampan för abs och bromslampa.
Är det någon fara att köra med den så i två veckor?? Tills det är lagat

Nej det är ingen fara. Den enda skillnaden är att du saknar ABS och ev antispinn.


Sök