3118
Sök

Jag har köpt en BMW E60! Lite frågor

441 Inlägg
4 september 2017
Trådstartare
Hej,

jag köpte rätt nyligen en BMW e60 520i, med 6:an.

Väldigt nöjd med bilen hittlils men jag har lite frågor.

1. Nyckeln laddas upp av att man har den i tändningslåset, men batteriet är utslitet och om jag inte använder nyckeln varje dag så tar det slut. (Jag måste låsa upp bilen manuellt, larmet går, jättejobbigt.)

Hur löser jag det här enklast? Det verkar inte vara så enkelt att byta batteriet. inte ens möjligt hävdar många.

2. Service. Min bil är nyservad och enligt iDrive är nästa sak som måste göras att byta bromsvätskan någon gång i augusti 2018. Fine. Men det kommer jag förmodligen göra själv. Hur "berättar" jag för bilen att den har blivit servad? Är en dator ett måste?

3. Ljud. Stereon är helt ok, men hur går jag tillväga för att lyssna på aux eller kanske bluetooth?

Tack för kloka råd.

Mvh
ainok

100 Inlägg
5 september 2017
1. Inget svar.

2. Du nollar bromsvätskebytet med hjälp av "trippmätarpinnen" som sitter nedanför hastighetsmätaren.
Först sätt på tändningen. läget innan du startar bilen Sen håller du inne tills du ser servicesymboler i den övre lilla skärmen mellan mätarna. Klickar dig fram till bromsvätskesymbolen och håller in pinnen igen till reset kommer fram. Släpp och håll in pinnen igen. Du har nu nollat den två år igen. Detta är lättast om du kollar youtube om du inte är van vid detta sen innan.

3. Aux-uttag sitter vanligen mellan sätena i handskfacket, annars sitter den bakom i mittkonsolen. Tror detta har med årsmodeller att göra. Om det finns uttag installerat dvs. Bluetooth kan du installera med vissa eftermarknadsgrejer. Rätt dyr historia om du inte har det som behövs.

Forummoderator
18 089 Inlägg
5 september 2017
Ainok skrev:
Hej,

jag köpte rätt nyligen en BMW e60 520i, med 6:an.

Väldigt nöjd med bilen hittlils men jag har lite frågor.

1. Nyckeln laddas upp av att man har den i tändningslåset, men batteriet är utslitet och om jag inte använder nyckeln varje dag så tar det slut. (Jag måste låsa upp bilen manuellt, larmet går, jättejobbigt.)

Hur löser jag det här enklast? Det verkar inte vara så enkelt att byta batteriet. inte ens möjligt hävdar många.

2. Service. Min bil är nyservad och enligt iDrive är nästa sak som måste göras att byta bromsvätskan någon gång i augusti 2018. Fine. Men det kommer jag förmodligen göra själv. Hur "berättar" jag för bilen att den har blivit servad? Är en dator ett måste?

3. Ljud. Stereon är helt ok, men hur går jag tillväga för att lyssna på aux eller kanske bluetooth?

Tack för kloka råd.

Mvh
ainok

BMW-verkstad ska kunna byta batteriet åt dig för några hundralappar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

441 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
@Larsson2k
Okej, går man igenom samma procedur för all slags service?

Jag har inget AUX uttag varken i mittenfacket, handskfacket eller där bak. Hittade det ininsyruktionsboken men det verkar vara extrautrustning(?)

@Hybrid_
Jag har faktiskt inte ens tänkt på att fråga dom, känns som att det kan bli dyrt. Ska höra med min närmaste handlare.

100 Inlägg
5 september 2017
Jag vet inte om det gäller alla slags service-nollställningar, men där finns mycket olika moment i menyn. Nollade själv belägg, skivor och bromsvätska samt olja för nån månad sen.

Japp aux är extrautrustning. Finns enbart aux samt Aux/USB.
Då blir det billigaste att installera en aux-ingång. Men det begränsar dig att kunna få bluetooth med rattkontroll. Finns dock andra vettiga alternativ. Ex, Belkin Aircast. Tror aux-kit ligger runt 300-400kr om du kopplar in det själv.

441 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
FM sändare tänkte jag inte på. Det är ju en snitsig lösning. Jag har ändå inte några planer på snitsigare högtalare än dom som redan sitter där.

En baslåda skulle jag vilja få in. Det märks att det saknas lite tryck. Mellanregistret spelar helt okej ändå.

Jag har en låda med en enkel 8" bas hemma som skulle fungera perfekt i den här bilen. Får man tjuva signal till originalbasen med en sån där högnivådosa då eller?

Ska skriva till BRL och se vad dom säger.

1 661 Inlägg
5 september 2017
Testat googla?

Replace battery in key bmw e61
(Du får upp e60 också)

441 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
CC72 skrev:
Testat googla?

Replace battery in key bmw e61
(Du får upp e60 också)

Varför skulle jag göra en tråd om jag förstod det jag hittade på Google?

Det råder delade meningar om batteribyte. Vissa säger att det går, andra inte. Jag vill höra fler åsikter så jag kan bilda mig en bättre uppfattning om hur det ligger till.
Senast redigerat av Ainok (5 september 2017)

1 193 Inlägg
5 september 2017
Ainok skrev:
FM sändare tänkte jag inte på. Det är ju en snitsig lösning. Jag har ändå inte några planer på snitsigare högtalare än dom som redan sitter där.

En baslåda skulle jag vilja få in. Det märks att det saknas lite tryck. Mellanregistret spelar helt okej ändå.

Jag har en låda med en enkel 8" bas hemma som skulle fungera perfekt i den här bilen. Får man tjuva signal till originalbasen med en sån där högnivådosa då eller?

Kanske finns bra och dåliga FM sändare men jag jag provat 3-4 stycken i olika prisklasser och aldrig fått riktigt bra ljud. Dessutom börjar det spraka och ha sig när man kör en bit och den börjar hitta signal på inställd frekvens.

Är det BMW Business huvudenhet du har? smile

441 Inlägg
5 september 2017
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Ainok skrev:

Kanske finns bra och dåliga FM sändare men jag jag provat 3-4 stycken i olika prisklasser och aldrig fått riktigt bra ljud. Dessutom börjar det spraka och ha sig när man kör en bit och den börjar hitta signal på inställd frekvens.

Är det BMW Business huvudenhet du har? smile

Nej jag har standard. Tror jag. Ingen navi.
Bilen är ganska snikutrustad med den lilla klimatanläggningen och tygstolar etc. Jag tror jag har standard iaf.

Köpte mig en FM sändare på net on net, testade den på parkeringen. Sprakade och tjöt. Köpte en annan på teknikmagasinet för dubbla slanten och den fungerade helt okej. Det sprakar lite lätt om man inte har någon låt igång, och emellan låtarna (precis i övergången när det är tyst) så piper det lite grann.

Överlag nöjd. Det blev rätt bra ljud. Skulle haft in en baslåda för att få lite mer tryck. Får bli lösningen att plocka högnivå från subbarna under stolarna och sätta en vanlig baslåda vid skidluckan.

Nåväl. Ljudsystemet kan jag släppa tillsvidare.

Nyckeln har jag mailat M Bilar om utan svar.

Servicen har jag ok koll på.

Det mesta löser sig nog.

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 september 2017
Ainok skrev:

1. Batteriet går att byta själv, jag beställde ett nytt ifrån Tyskland till min E60, delade nyckeln och fick löda loss det gamla batteriet från sin hållare, och löda dit det nya.

Ser ut som ett klockbatteri, fast uppladdningsbart.

2. Du har redan fått svaret ovan. Se även upp med rostiga bromsrör, jag åkte på att byta hela rörsystemet från ABS-enheten efter att besiktningen slagit ner på det.

3. Aux sitter original (om det är en pre-LCI) i handskfacket, på vänster sida. Eller så ser du efter om du har Aux i iDriven.

Jag bad BMW i Helsingborg att eftermontera Aux på min E60, krävdes extra kablage samt omprogrammering av stereon.

Kostade 2800kr om jag inte minns fel...
Senast redigerat av TurbOla (5 september 2017)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

441 Inlägg
6 september 2017
Trådstartare
TurbOla skrev:
Ainok skrev:

1. Batteriet går att byta själv, jag beställde ett nytt ifrån Tyskland till min E60, delade nyckeln och fick löda loss det gamla batteriet från sin hållare, och löda dit det nya.

Ser ut som ett klockbatteri, fast uppladdningsbart.

2. Du har redan fått svaret ovan. Se även upp med rostiga bromsrör, jag åkte på att byta hela rörsystemet från ABS-enheten efter att besiktningen slagit ner på det.

3. Aux sitter original (om det är en pre-LCI) i handskfacket, på vänster sida. Eller så ser du efter om du har Aux i iDriven.

Jag bad BMW i Helsingborg att eftermontera Aux på min E60, krävdes extra kablage samt omprogrammering av stereon.

Kostade 2800kr om jag inte minns fel...

Hittar ingen aux utgång varken i bilen eller som sourceval i iDrive, men jag nöjer mig med FM sändare smile

Sök