Vinkla stickan så går det enkelt att läsa av den även om den är svart. Torka av olja på trasa för att se hur sotig den är etc, dock säger inte färgen på oljan allt om dess skick utan viktigare är hur gammal den är och hur många timmar och under vilka förhållanden den använts.
Saab hade samma lösning med svart oljesticka i sina motorer under några år. Har ägt några sådana men bytte oljesticka till sticka från andra årsmodeller där dom hade bytt färg. Stickan var nämligen identisk, det var bara färgen som skilde, så antagligen så insåg dom väl hur idiotiskt det var.
Vinkla stickan så går det enkelt att läsa av den även om den är svart. Torka av olja på trasa för att se hur sotig den är etc, dock säger inte färgen på oljan allt om dess skick utan viktigare är hur gammal den är och hur många timmar och under vilka förhållanden den använts.
Ja, det går ju läsa av den men det är inte bara hålla upp den tycker jag.
kör max 1500 mil per år så det blir byte en gång per år. Jag är mest orolig för att få vatten i oljan då jag kör en del kallstarter och korta sträckor. Men försöker köra ur den ibland. Vet ju hur dessa motorer dricker olja men denna har, under mina 3 år som ägare, inte dragit en droppe mellan byte. Trots 300 mil tyska motorvägar detta året tex. Nästan så jag tror att den späds.
rcy skrev:
Saab hade samma lösning med svart oljesticka i sina motorer under några år. Har ägt några sådana men bytte oljesticka till sticka från andra årsmodeller där dom hade bytt färg. Stickan var nämligen identisk, det var bara färgen som skilde, så antagligen så insåg dom väl hur idiotiskt det var.
Smart! Tyvärr har jag inte sett någon annan VAG-bil med något annat än svart sticka....