2816
Sök

Kondens på insidan av strålkastare Toyota Prius 2009 års modell

12 Inlägg
2 november 2017
Trådstartare
Halloj!

Som rubriken så subtilt hintar om har jag problem med kondens på insidan av strålkastaren på vår Prius. Verkstaden på Toyota ville ha 5-7 000 för att åtgärda problemet (vilket i min öron låter fullkomligt vansinnigt). Jag har testat att köra med värmepistol och det fixade problemet i cirka 15 minuter. Är det någon som har erfarenhet av nåt liknande och har nåt bra förslag på hur man åtgärdar det? Alternativt en bra och resonabel verkstad i Stockholmsområdet (västerort med omnejd föredras).

Muttley
2 november 2017
Vad skulle de göra för de pengarna ?   För om de byter lyktan till en ny var de billigt, lyktor är inte gratis.

Ditt alternativ är ju isåfall att ringa runt till verkstäder och fråga om de vill täta den.

Evildan
2 november 2017
Köp en ny strålkastare, hålla på som någon kanske kommer att föreslå borra ett 5mm hål i botten av strålkastarhuset är enligt mig inte en bra idé då luften ändå kommer krypa in.
Offerten från Toyotaverkstaden tycker även jag var fullt rimligt med tanke på tiden det tar plus själva strålkastaren.

Men vill du lämna till "Leffes mek och porr" så kan du leta här.
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Toyot … 5lkastare/

4 140 Inlägg
2 november 2017
Har haft någor liknade med en Fiesta från 80-talet, det som då behövdes är att täta skarven mellan glas och reflektor/reflektorhus med silikon, ett lite hål nedtill max 3mm kan var att föredra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Avstängd
10 388 Inlägg
2 november 2017
Evildan skrev:
Köp en ny strålkastare, hålla på som någon kanske kommer att föreslå borra ett 5mm hål i botten av strålkastarhuset är enligt mig inte en bra idé då luften ändå kommer krypa in.
Offerten från Toyotaverkstaden tycker även jag var fullt rimligt med tanke på tiden det tar plus själva strålkastaren.

"Leffes (s)mek och porr" menar du väl?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 271 Inlägg
2 november 2017
Jag har ingen större erfarenhet av gamla bilar, men de moderna bilar jag haft har i olika omgångar haft imma på fram och baklyktor. Det har alltid berott på årstid och i kombination men att bilen parkeras varmt och kallt om vartannat. Och de bilar jag har haft är lyktorna ventilerade, inte täta, och därför är det helt normalt med imma under vissa extrema förhållanden.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Evildan
2 november 2017
it_mutt skrev:
Evildan skrev:

"Leffes (s)mek och porr" menar du väl?

Haaaa...poäng till dig.

"Leffesmek och porr" len hy har han. smile

7 274 Inlägg
2 november 2017
Fast om man ändå överväger att köpa en ny lykta gör det inget att först testa att borra ett litet hål .

5 119 Inlägg
2 november 2017
När vi torkar ur någon lyckta på jobbet så brukar vi ta bort alla lock och lampor för att sedan värma strålkastaren med en kupevärmare i några timmar.
Detta brukar funka ibland och sen får man givetvis se till att alla lock och tätningar sitter som dom ska när man monterar tillbaka delarna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

161 Inlägg
2 november 2017
Har samma problem på min Prius 2009. Imman stör inte ljusflödet, vilket hade varit väldigt jobbigt nu när den mörka årstiden har börjat.

Frågorna blir då:

1: Kommer bilen att gå igenom besiktningen? Kanske svårt att svara på då det kan bero på besiktningsmannens humör?

2: Kan imman i strålkastaren orsaka andra problem? Dvs, även om bilen skulle gå igenom besiktningen så kan andra dyrare problem dyka upp pga detta.

12 Inlägg
3 november 2017
Trådstartare
Tack för svaren!

Dåligt formulerat av mig. Jag lämnade in bilen på service och då nämnde de att det var kondens på insidan. De sa att den KAN behöva bytas och då skulle det kosta 5 - 7 000, och sa själva att "gör du det här så är det rätt dyrt". Men de gjorde alltså ingen större utredning och därför undrade jag ifall någon hade erfarenhet av det här och hade nån skön quickfix. Alternativt förslag på en verkstad där de inte bara fnyser åt en för att man är n00b som jag. Men jag får ta en rundtur i helgen och se om jag kan få några bra offerter.

Det är sämre ljusbild på högersidan så jag tvivlar på att det kommer gå igenom besiktningen.

Evildan
3 november 2017
Det är inte många bilverkstäder som har öppet på helgen och kan ge dig en offert

Sök