Drar vatten över huvudet på mig själv - Vad behöver jag? [Nybörjare]

Xyrin
1 november 2017 · 7 Inlägg

Hej,

Detta är mitt första inlägg - och de första tröga frågorna som jag kommer ställa, där efter, så småningom kommer fler knepiga frågor ur mig.

Jag har så gott som bestämt mig för att göra något jag antagligen inte borde, och det är att köpa en halvtaskig e30 eller liknande, sedan byta motor och lite mer på denna för att sedan få den igenom en SFRO besiktning. Fräscha upp den och få lite extra krut i den.

Jag har så gott som inga förkunskaper av bilar och jag har aldrig meckat något själv, men jag tycker detta verkar vara något som är roligt att göra, och jag tycker även om bilar såklart.

Har ställt in mig på att köpa en e30 så småningom och byta ut motorn till en m50b25 eller liknande, ta ut lite stolar och inredning och in med en rullbur - Bygga en lekbil helt enkelt.

Det jag undrar nu är såklart; Vad fan behöver jag för att börja?

Det jag har kommit fram till själv är följande;

1. Någonstans att vara

2. En bil såklart.

3. Någon form av domkraft/domkrafter eller något att ha bilen på.

4. något att lyfta motorn med(hur man nu får tag på detta).

5. Verktyg.

Vad för Verktyg behövs? Räcker det med att sätta upp en bil på fyra domkrafter, sedan kanske sätta upp chassit på några stenblock eller något?

Sedan vet jag inte heller var jag skulle börja, krävs det mycket arbete för att få ut en motor sedan sätta in en ny?

Jag har mycket fritid över efter jobbet då jag jobbar skift - har var 3:e vecka ledig och har ingenting som egentligen tar upp min fritid i övrigt.

Admin får gärna ta bort inlägget om de känner att det inte passar.

Senast redigerat av Xyrin (1 november 2017)

Muttley
1 november 2017 ·

Motorlyft kan du tex köpa på biltema, likaså domkraft och verktyg.
Duger säkerligen till det du skall göra.

Xyrin
1 november 2017 · 7 Inlägg

Muttley skrev:
Motorlyft kan du tex köpa på biltema, likaså domkraft och verktyg.
Duger säkerligen till det du skall göra.

Låter rimligt, får titta in på det, kunde aldrig tänka mig att det var så simpelt att det bara hade namnet "Motorlyft", lär sig något nytt redan.

Låter det helt utom räckvidd att ge sig ann att byta motor m.m som nybörjare, vill helst göra det själv praktiskt sätt då det ger en viss utmaning - men tar gärna tips och trix, så som vad jag skulle behöva tänka på och så.

Muttley
1 november 2017 ·

Xyrin skrev:

Muttley skrev:
Motorlyft kan du tex köpa på biltema, likaså domkraft och verktyg.
Duger säkerligen till det du skall göra.

Låter rimligt, får titta in på det, kunde aldrig tänka mig att det var så simpelt att det bara hade namnet "Motorlyft", lär sig något nytt redan.

Låter det helt utom räckvidd att ge sig ann att byta motor m.m som nybörjare, vill helst göra det själv praktiskt sätt då det ger en viss utmaning - men tar gärna tips och trix, så som vad jag skulle behöva tänka på och så.

Ibland har de mer logiskt namn än man kan tro.

Så länge du går in med en attityd om att de kan gå rent åt helvete, eller att de får ta den tid de tar så är de inte något omöjligt anser jag.
De är inte raketforskning att dra ur en motor.  De krävs bara att du läser på lite och tar de lugnt.   Just platsen är ju i de fallet mycket viktigt så du vet att du kan ha bilen på plats  i ett par veckor eller någon månad om de skiter sig med tiden.

Xyrin
1 november 2017 · 7 Inlägg

Ibland har de mer logiskt namn än man kan tro.

Så länge du går in med en attityd om att de kan gå rent åt helvete, eller att de får ta den tid de tar så är de inte något omöjligt anser jag.
De är inte raketforskning att dra ur en motor.  De krävs bara att du läser på lite och tar de lugnt.   Just platsen är ju i de fallet mycket viktigt så du vet att du kan ha bilen på plats  i ett par veckor eller någon månad om de skiter sig med tiden.

Jo det va ju det jag tänkte mig.

Tänkte försöka hitta något garage att hyra eller till och med sträcka mig så pass långt att jag skulle kunna försöka trycka in mig hos något amatör-garage för att sedan göra bort mig för dom.

Jag räknar med att det kommer gå rent åt helvete vid flera tillfällen, men det gör det bara mer intressant!

citrouz
1 november 2017 · 168 Inlägg

Xyrin skrev:

Ibland har de mer logiskt namn än man kan tro.

Så länge du går in med en attityd om att de kan gå rent åt helvete, eller att de får ta den tid de tar så är de inte något omöjligt anser jag.
De är inte raketforskning att dra ur en motor.  De krävs bara att du läser på lite och tar de lugnt.   Just platsen är ju i de fallet mycket viktigt så du vet att du kan ha bilen på plats  i ett par veckor eller någon månad om de skiter sig med tiden.

Jo det va ju det jag tänkte mig.

Tänkte försöka hitta något garage att hyra eller till och med sträcka mig så pass långt att jag skulle kunna försöka trycka in mig hos något amatör-garage för att sedan göra bort mig för dom.

Jag räknar med att det kommer gå rent åt helvete vid flera tillfällen, men det gör det bara mer intressant!

Köp en heyens handbok, sedan finns det en färdigt verktygsvagn med verktyg på jula för en relativt billig peng, 4 pallbockar ja, en motorlyft som nämnts, en kompis som kan lite om bilar kan vara bra att ha oxkså

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
Streethawk Billjuds Wannabe
2 november 2017 · 1 771 Inlägg

Här har du lite matnyttig information angående motorbytet i sig.
taget från denna sida : http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=55148
De du behöver är motor från e34 525 eller e36 325 men då måste du byta tråget till 525 för annars tar de i framvagnsbalken, så lättare med 525! Växellåda från 525, och spakstället från e30(måste korta nedre staget till växelföraren), e36 325 motorfästen, e28 m535 motorkuddar, e36 325 växellådskuddar som sätts på e30 balken, bromsservo från vw polo ell bmw e21, ev att du flyttar original så nära fjäderbenstornet de går(så gjorde jag), kardan från bmw 325 e36 tds touring eller 328 touring, sen måste du såtta e30:ns stödlager å stödlagerhållare på den kardanen! sen måste du klippa elen oxå till motorn och koppla om kontaktstycket!


Sen räcker 1 domkraft, 4 st pallbockar, motorlyft samt motorstativ då det är lika bra att renovera motorn innan du stoppar ned den i bilen då dom oftast blivit buskörda.

Att få ur motorn är inget som är direkt svårt. Du ska däremot i med en helt annorlunda motor som troligen behöver ett skohorn för att få plats så där ligger den jobbiga biten.

Senast redigerat av Streethawk (2 november 2017)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Xyrin
2 november 2017 · 7 Inlägg

Tackar för all info, hade säkert kunnat hitta detta på något vis men kände att jag lika gärna kunde introducera mig här och fråga.

Kommer ställa vidare dumma frågor och även möjligtvis göra en lite småkul projekt-tråd där jag visar upp mina dumheter och min okunnighet!

Sukkan
2 november 2017 · 451 Inlägg

Det viktigaste av allt är att kolla så att bilen verkligen står ordentligt så den inte faller av pallbockarna m.m. En gammal arbetskamrats bror som servade limousiner hade det lite stressigt en dag, så han slängde upp bakänden på pallbockarna o kolla inte utan stressade in under o börja jobba o fanskapet föll av bockarna och de var slutet, så kolla noga.

Xyrin
2 november 2017 · 7 Inlägg

Sukkan skrev:
Det viktigaste av allt är att kolla så att bilen verkligen står ordentligt så den inte faller av pallbockarna m.m. En gammal arbetskamrats bror som servade limousiner hade det lite stressigt en dag, så han slängde upp bakänden på pallbockarna o kolla inte utan stressade in under o börja jobba o fanskapet föll av bockarna och de var slutet, så kolla noga.

Absolut så skall jag tänka på min säkerhet, får titta ordentligt så att bilen står på sina pallar, får även lista ut var pallarna skall vara på undersidan av bilen på de bästa sättet så inget tar skada också. När jag väl är där och ska göra det är det säkert ganska självklart.

Sukkan
2 november 2017 · 451 Inlägg

Xyrin skrev:

Sukkan skrev:
Det viktigaste av allt är att kolla så att bilen verkligen står ordentligt så den inte faller av pallbockarna m.m. En gammal arbetskamrats bror som servade limousiner hade det lite stressigt en dag, så han slängde upp bakänden på pallbockarna o kolla inte utan stressade in under o börja jobba o fanskapet föll av bockarna och de var slutet, så kolla noga.

Absolut så skall jag tänka på min säkerhet, får titta ordentligt så att bilen står på sina pallar, får även lista ut var pallarna skall vara på undersidan av bilen på de bästa sättet så inget tar skada också. När jag väl är där och ska göra det är det säkert ganska självklart.

Det blir säkert hur bra som helst ska du se hehe. Kul att det fortfarande finns folk gillar o pilla med bilar o mc lastbilar m.m
😀

Evildan
2 november 2017 ·

Allt du tänker göra kommer att ta mycket längre tid och kosta mer pengar än du initialt tror som nybörjare. Så du inte hamnar utan lokal med ett halvfärdigt projekt, det är många som hamnat där med ett lik ståendes på någon garageuppfart eller gräsmatta förfallandes.
Annars kör på bara och lär dig under tiden, du förefaller ha organisatorisk förmåga samt kapaciteten att läsa dig till informationen, så du löser nog dom flesta problemen du stöter på under resans gång.

Senast redigerat av Evildan (2 november 2017)

rcy
2 november 2017 · 1 705 Inlägg

Sukkan skrev:
Det viktigaste av allt är att kolla så att bilen verkligen står ordentligt så den inte faller av pallbockarna m.m. En gammal arbetskamrats bror som servade limousiner hade det lite stressigt en dag, så han slängde upp bakänden på pallbockarna o kolla inte utan stressade in under o börja jobba o fanskapet föll av bockarna och de var slutet, så kolla noga.

Det var min första tanke också när jag läste op's text, pratet om 4 domkrafter och stenblock fick det att gå kalla kårar efter ryggen på mig.

Skaffa en bra domkraft och riktiga pallbockar! Kryp *aldrig* in under en bil som står på enbart domkraft.
Det krossas betydligt fler personer än man vill tänka på varje år under bilar.
Samma sak när du ska lyfta motorn. Använd lyftöglor designade för ändamålet och lyft i något som du verkligen vet håller för vikten. Var gärna flera stycken som kan vara med och styra motorn när den hänger i lyften, en motor som börjar dingla och snurra har större rörelseenergi än vad man tror, och det är inte säkert att du klarar att stoppa den på egen hand.

Muttley
2 november 2017 ·

rcy skrev:
Det var min första tanke också när jag läste op's text, pratet om 4 domkrafter och stenblock fick det att gå kalla kårar efter ryggen på mig.

Skaffa en bra domkraft och riktiga pallbockar! Kryp *aldrig* in under en bil som står på enbart domkraft.
Det krossas betydligt fler personer än man vill tänka på varje år under bilar.
Samma sak när du ska lyfta motorn. Använd lyftöglor designade för ändamålet och lyft i något som du verkligen vet håller för vikten. Var gärna flera stycken som kan vara med och styra motorn när den hänger i lyften, en motor som börjar dingla och snurra har större rörelseenergi än vad man tror, och det är inte säkert att du klarar att stoppa den på egen hand.

Stilla min undran smile  4 domkrafter?  Brukar folk ha det?  4 vettiga pallbockar helt klart.  Sen skadar de ju absolut inte att lägga stenblock eller något annat som är lika högt som dig när du ligger ner.  För om de ändå skulle ske något så tar de ju emot och ger dig en chans att inte bli helt krossad.

jaka54
2 november 2017 · 5 852 Inlägg

Hej!
Det räcker med en bra domkraft (3 tons,  Bacho) och fyra pallbockar (de stora  blå/röda på Biltema t.ex).

Senast redigerat av jaka54 (2 november 2017)

Xyrin
3 november 2017 · 7 Inlägg

Evildan skrev:
Allt du tänker göra kommer att ta mycket längre tid och kosta mer pengar än du initialt tror som nybörjare. Så du inte hamnar utan lokal med ett halvfärdigt projekt, det är många som hamnat där med ett lik ståendes på någon garageuppfart eller gräsmatta förfallandes.
Annars kör på bara och lär dig under tiden, du förefaller ha organisatorisk förmåga samt kapaciteten att läsa dig till informationen, så du löser nog dom flesta problemen du stöter på under resans gång.

Detta har jag redan förberett mig för - det blir mycket småsaker som bygger upp väldigt snabbt skulle jag kunna tänka mig. Köpa nya packningar osv, kanske ny ratt bara för att det ska se lite ballare ut m.m

Det jag tänker är att jag ska försöka hitta något amatörgarage att hyra in mig på eller något lite mindre garage med eluttag som någon inte har någon användning av, så kan jag spendera min tid där. Tänkte att jag skulle säkra ett ställe innan jag börjar.



Muttley skrev:

rcy skrev:
Det var min första tanke också när jag läste op's text, pratet om 4 domkrafter och stenblock fick det att gå kalla kårar efter ryggen på mig.

Skaffa en bra domkraft och riktiga pallbockar! Kryp *aldrig* in under en bil som står på enbart domkraft.
Det krossas betydligt fler personer än man vill tänka på varje år under bilar.
Samma sak när du ska lyfta motorn. Använd lyftöglor designade för ändamålet och lyft i något som du verkligen vet håller för vikten. Var gärna flera stycken som kan vara med och styra motorn när den hänger i lyften, en motor som börjar dingla och snurra har större rörelseenergi än vad man tror, och det är inte säkert att du klarar att stoppa den på egen hand.

Stilla min undran smile  4 domkrafter?  Brukar folk ha det?  4 vettiga pallbockar helt klart.  Sen skadar de ju absolut inte att lägga stenblock eller något annat som är lika högt som dig när du ligger ner.  För om de ändå skulle ske något så tar de ju emot och ger dig en chans att inte bli helt krossad.

Det var jag som skrev det om 4 domkrafter - jag yrade bara lite såklart!

Men då får jag ta och kika på några vettiga pallbockar och en duglig domkraft för att sätta upp bilen, sen kanske ta något extra och ha bara för att.... Hade varit tråkigt om man blir potatismos såklart.

Senast redigerat av Xyrin (3 november 2017)

fax110
3 november 2017 · 344 Inlägg

Glöm bara inte att endast motorbyte inte räcker för att registrera som ombyggt fordon genom sfro. Börja med att köpa bygghandboken av sfro. Räkna med 5000kr+ i avgifter för inredningen / sfro avgifterna. Annars är det bara att köra på!

rcy
5 november 2017 · 1 705 Inlägg

Xyrin skrev:
Det var jag som skrev det om 4 domkrafter - jag yrade bara lite såklart!

Men då får jag ta och kika på några vettiga pallbockar och en duglig domkraft för att sätta upp bilen, sen kanske ta något extra och ha bara för att.... Hade varit tråkigt om man blir potatismos såklart.

Ett tips är att slänga in hjulen under bilen. Hissar man upp den på pallbockar skruvar man ju oftast av hjulen också, och då är det en bra vana att slänga in hjulen under bilen så den ramlar ner på dom om den nu skulle få för sig att ramla.

Och bara för att vara extra petig så tänk på underlaget också, det måste vara plant och hårt.
Du kan ha världens bästa domkraft alla kategorier någonsin, men står du på gräsmattan och hissar upp bilen så kan det gå åt helvete ändå.

Xyrin
5 november 2017 · 7 Inlägg

rcy skrev:
Ett tips är att slänga in hjulen under bilen. Hissar man upp den på pallbockar skruvar man ju oftast av hjulen också, och då är det en bra vana att slänga in hjulen under bilen så den ramlar ner på dom om den nu skulle få för sig att ramla.

Och bara för att vara extra petig så tänk på underlaget också, det måste vara plant och hårt.
Du kan ha världens bästa domkraft alla kategorier någonsin, men står du på gräsmattan och hissar upp bilen så kan det gå åt helvete ändå.

Jo det låter ju såklart rimligt. Jag hade tänkt att jag skulle försöka hitta något garage att hyra mig in på där jag kan ha bilen och börja mecka med den, tänker inte göra det på backgården såklart då jag kommer låta den stå utan motor och andra delar ett tag, då såklart allt jag gör kommer ta typ 4 gånger så lång tid jämfört med någon som gjort sakerna innan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang