Hej,
Nu är det dags att få klaga av sig lite grann så att inte någon annan råkar ut för samma bekymmer som vi gjorde.
Jag och sambon köpte en bil från Enfa bil Ab som är beläget på Kristiansbergsvägen 10, 737 30 Fagersta.
Bilen var en Volkswagen Golf från 2010 med 1.4 TSI motorn som hade gått ca 138 000 km vid inköp.
Kamkedjan var utbytt och alla servicear var utförda enligt försäljaren, kamkedje bytet fanns ej registrerat i serviceboken men han påstod att de ej hade skrivit in det där men han hade ett dokument på datorn som han skulle skicka till oss när han hittade det.
Bilen såg fin ut och var lite billigare än alla andra golfar från samma årsmodell på blocket då den hade en trasig framruta.
Vi provkörde bilen och allt verkade vara ok så vi slog till och köpte bilen.
När Martin som försäljaren heter bar ut vinterdäcken till bilen så ville jag vara vänlig och frågade han om han vilja ha hjälp med att bära ut dem då de såg tungt ut för han.
Han svarade mig direkt med ett nej, detta klarar jag själv!
Okej tänkte jag och sa inget mera.
När vi genomfört köpet och vi skulle fara därifrån så såg jag att vinterdäcken var totalt slut och ej användbara (det var tur att de ens höll luften i sig).
Efter att vi hade börjat köra tillbaka med "nya" bilen mot Grisslehamn (vi bor på Åland) så ringer sambon mig (som kör nya bilen) och berätta för mig att bilen låter konstigt när hon bromsar, vi stannar på närmsta mack och jag tittar in igenom lättmetalls fälgarna och får syn på bromsskivorna och beläggen är sopslut och det var väldigt underligt att inte detta ljud kom när vi provkörde bilen innan.
Nog med det tänkte jag, detta är ju inte så dyrt och bilfirman ersätter säkert detta då det har uppdagat sig precis efter köpet.
Vi fortsätter hemåt och efter en kort stunds körning till så tänds motorlampan...
Jag hade en felkodsläsare från ebay (billiga varianten) och läser ut felkoden P2188 direkt vilket innebar System Too Lean at Idle Bank 1. Bilen går för snålt helt enkelt.
Vi var nästan vid båten till Åland när denna tändes så vi fortsatte färden hemåt, detta skedde på en lördag.
Måndagen där efter så kontaktar jag Enfa Bil AB och pratar med bilförsäljaren Martin.
Efter många om och men så kan de sträcka sig med att betala nya skivor och belägg men ej arbetet för att byta dessa komponenter.
Motorn vill de inte lägga ut en krona på för att den gick som den skulle när de hade den hos sig.
Garantin som de hade på bilen var 1000 km eller 1 månad och det var en speciell motorgaranti som inte täckte vad som helst utan bara vissa saker.
Vi fick nya delar till bromsarna men resten så ville de inte ersätta så jag började felsöka detta själv efter bästa förmåga och med hjälp utav Google samt Haynes manual plus hjälp från Volkswagen auktoriserad verkstad.
Bäst som det var så får vi flera felkoder och en som indikerar P0303 = missfire on cylinder 3.
Vi byter tändstift och jag byter plats på tändmodulerna för att se om felkoden flyttar sig, jag flyttar även spridarna mellan 2 an och 3 ans cylindrar men ingenting hjälper.
Efter detta tog vi in verkstad som hjälpte oss och 25 000 kr senare så har de bytt ut komplett kamkedja + ventillyftarna + alla ventiler och lite små material på detta.
Så denna "förmånliga" bil blev ett otroligt dyrt projekt och det skulle ha varit okej om man visste om att bilen var i detta skick, men denna försäljare lurade på oss bilen plus att de absolut ej vilja ha något med den att göra efter försäljning.
Gjort är gjort och så är det. Jag vill bara varna framtida bilköpare för denna lurendrejeri firma vid namn Enfa Bil AB.
Detta kan inte vara en slump att det gick som det gick denna gång, de måste ha medvetet lurat oss på denna bil.
Jag hoppas att detta skall få inverkan på Enfas sätt att sälja bilar.
En besviken och irriterad konsument.
Robin Linde
Jag postar detta meddelande på Garaget, Jagrulla, Volkswagengolf och Autopower forum.
Sprid gärna detta meddelande vidare om ni känner för det
Nu är det dags att få klaga av sig lite grann så att inte någon annan råkar ut för samma bekymmer som vi gjorde.
Jag och sambon köpte en bil från Enfa bil Ab som är beläget på Kristiansbergsvägen 10, 737 30 Fagersta.
Bilen var en Volkswagen Golf från 2010 med 1.4 TSI motorn som hade gått ca 138 000 km vid inköp.
Kamkedjan var utbytt och alla servicear var utförda enligt försäljaren, kamkedje bytet fanns ej registrerat i serviceboken men han påstod att de ej hade skrivit in det där men han hade ett dokument på datorn som han skulle skicka till oss när han hittade det.
Bilen såg fin ut och var lite billigare än alla andra golfar från samma årsmodell på blocket då den hade en trasig framruta.
Vi provkörde bilen och allt verkade vara ok så vi slog till och köpte bilen.
När Martin som försäljaren heter bar ut vinterdäcken till bilen så ville jag vara vänlig och frågade han om han vilja ha hjälp med att bära ut dem då de såg tungt ut för han.
Han svarade mig direkt med ett nej, detta klarar jag själv!
Okej tänkte jag och sa inget mera.
När vi genomfört köpet och vi skulle fara därifrån så såg jag att vinterdäcken var totalt slut och ej användbara (det var tur att de ens höll luften i sig).
Efter att vi hade börjat köra tillbaka med "nya" bilen mot Grisslehamn (vi bor på Åland) så ringer sambon mig (som kör nya bilen) och berätta för mig att bilen låter konstigt när hon bromsar, vi stannar på närmsta mack och jag tittar in igenom lättmetalls fälgarna och får syn på bromsskivorna och beläggen är sopslut och det var väldigt underligt att inte detta ljud kom när vi provkörde bilen innan.
Nog med det tänkte jag, detta är ju inte så dyrt och bilfirman ersätter säkert detta då det har uppdagat sig precis efter köpet.
Vi fortsätter hemåt och efter en kort stunds körning till så tänds motorlampan...
Jag hade en felkodsläsare från ebay (billiga varianten) och läser ut felkoden P2188 direkt vilket innebar System Too Lean at Idle Bank 1. Bilen går för snålt helt enkelt.
Vi var nästan vid båten till Åland när denna tändes så vi fortsatte färden hemåt, detta skedde på en lördag.
Måndagen där efter så kontaktar jag Enfa Bil AB och pratar med bilförsäljaren Martin.
Efter många om och men så kan de sträcka sig med att betala nya skivor och belägg men ej arbetet för att byta dessa komponenter.
Motorn vill de inte lägga ut en krona på för att den gick som den skulle när de hade den hos sig.
Garantin som de hade på bilen var 1000 km eller 1 månad och det var en speciell motorgaranti som inte täckte vad som helst utan bara vissa saker.
Vi fick nya delar till bromsarna men resten så ville de inte ersätta så jag började felsöka detta själv efter bästa förmåga och med hjälp utav Google samt Haynes manual plus hjälp från Volkswagen auktoriserad verkstad.
Bäst som det var så får vi flera felkoder och en som indikerar P0303 = missfire on cylinder 3.
Vi byter tändstift och jag byter plats på tändmodulerna för att se om felkoden flyttar sig, jag flyttar även spridarna mellan 2 an och 3 ans cylindrar men ingenting hjälper.
Efter detta tog vi in verkstad som hjälpte oss och 25 000 kr senare så har de bytt ut komplett kamkedja + ventillyftarna + alla ventiler och lite små material på detta.
Så denna "förmånliga" bil blev ett otroligt dyrt projekt och det skulle ha varit okej om man visste om att bilen var i detta skick, men denna försäljare lurade på oss bilen plus att de absolut ej vilja ha något med den att göra efter försäljning.
Gjort är gjort och så är det. Jag vill bara varna framtida bilköpare för denna lurendrejeri firma vid namn Enfa Bil AB.
Detta kan inte vara en slump att det gick som det gick denna gång, de måste ha medvetet lurat oss på denna bil.
Jag hoppas att detta skall få inverkan på Enfas sätt att sälja bilar.
En besviken och irriterad konsument.
Robin Linde
Jag postar detta meddelande på Garaget, Jagrulla, Volkswagengolf och Autopower forum.
Sprid gärna detta meddelande vidare om ni känner för det
Senast redigerat av Robinjaha (15 november 2017)
0
0
0
0