NilssonC skrev:
Kan någon vara snäll och förklara vad fyrhjulsdrift innebär för en nybörjare?
4x4 betyder i regel att ett fordon lättare/bättre tar sig fram då underlaget är halt/"slirigt".
Som bekant är friktionen som störst innan däcket slirar på underlaget.
Ju fler däck som samtidigt griper in samtidigt, desto bättre förutsättningar att "komma iväg".
Av den anledningen delas 4x4 upp i riktig 4x4 och låtsas-4x4.
Riktig 4x4 kopplar in alla fyra hjulen EXAKT samtidigt.
Låtsas-4x4 kopplar in sekundäraxeln efter det att primärdrivaxeln börjat slira.
Exempel på RIKTIG 4x4 är Lada Niva, Land Rover Defender, Toyota LandCruiser m fl.
Låtsas 4x4 är system som "för sent" kopplar in sekundärdrivaxeln = då icke maximal friktion råder.
Exempel på detta är Huyndai, Kia, Volvo, BMW, Mazda CX, Toyota RAV-4, Honda CR-V, Audi(vissa) m fl.
Sedan finns en grupp med manuellt inkopplingsbar 4x4, s k "stelkoppling" mellan drivaxlarna, exempelvis Jeep Wrangler, Suzuki Samurai & Jimny, m fl .
Billigaste är att medelst visco, magnet eller Haldex "få till" låtsas-4x4.
Dyrast (och bäst) är medelst fördelnings-/transferväxellåda med lås-/spärrbar mellandifferential efter huvudväxellådan.
Som Lada Niva, Land Rover Defender, Toyota LandCruiser m fl.
Med risk att sticka ut hakan så har bilar med 4x4 eller AWD på bakluckan inte annat än "Dekal-/låtsas-4x4".