-Akerfeldt- skrev:
Evildan skrev:
-Akerfeldt- skrev:
Inser att frågan kan tolkas olika, jag tolkar det som att TS ville ha fler/bättre alternativ gällande just s60 som inte är årsmodell 2005 med automat, och då tänker jag andra årsmodeller, vxl-låde alternativ, miltal eller motorer på just s60. Du tolkade det annorlunda och såg din chans att förespåka lite prius. Ser man frågan ur din synvinkel är jag inte sämre än att kunna erkänna att prius kan passa in i TS kriterier och således hör hemma i denna diskussion.
Däremot tycker jag att du är lika trångsynt med att högljutt skrika prius i
alla trådar. Men eftersom alla har så tråkig attityd och de missförstånd som föreligger så ger jag dig chansen att utveckla vilka fördelar TS får med en prius jämfört med en s60 eftersom det är det tråden handlar om.
Eftersom jag är så inskränkt kan jag erkänna att jag ser prius som enbart en bil som tar dig från A till B på billigast, enklast och tråkigaste sätt och jag har svårt att se hur en prius skulle vara ett bättre alternativ än en S60 för en 18-åring. En s60 med 2,5t/t5 under huven med ett trevligt ljud ur den 5-cylindriga motorn, bra prestanda och bra komfort. Vilka fler fördelar får man med en prius än med en s60 om man räknar bort reparationer och ekonomi?
Motbevisa mig gärna, jag väntar med spänning i denna följetång
Inte i alla trådar, endast trådar där kriterierna för den av mig förespråkade modellen stämmer överens med vad TS efterfrågar.
Ska ngn exempelvis bygga bil att sladda på matbutikens parkering i vinter eller dra sin husvagn med eller bygga trackdaybil tipsar jag givetvis inte om ngn Prius.
De fördelar, som enligt mig och så även andra medlemmar finns gentemot S60 och även S80, står ju redan uppspaltat i tråden, några med lite glimten i ögat iofs, och det är ju därför du och jag har den här diskussionen för att du tycker det är tradigt med mängden priusinlägg.
Betänk hur ofta andra märken/modeller återupprepade gånger nämns, fast du kanske inte reflekterar över det, och fråga dig själv sedan varför dessa är "godkända" att förekomma medans Priusen inte är det.
Jag är inte ute efter att överbevisa dig speciellt inte gällande subjektiva ting som ljudet ur en B5254T2 då jag inte gillar brölet ur 5-cyl motorer bortsett från OM617 och FIATs mer sprödljudande 5-cyl.
Vi har väl helt enkelt olika syn på inom vilka kriterier prius är ett alternativ, antagligen därför det upplevs för min del att diskussionen om prius ofta tas upp.
Jag har läst om de fördelar du och andra forummedlemmar tagit upp och
allt handlar om driftsäkerhet och driftkostnad, vilket är något som prius är känd för.
Det kan vara trevligt att ha en sån bil, bara åka på enklast och billigast sätt mellan A till B. Men jag tror inte det är det TS kommer vara ute efter med sin första bil, det hade inte jag som kriterier när jag var 18 år iallafall. Så min rekommendation till TS står kvar, köp en fin s60 och lev livet så länge du är ung.
Och olika åsikter kommer det alltid att finnas
Om en medlem skriver liknande " köpråd bil 30-50k, inte dra över 0.7, driftsäker, få rum med barnvagn, " vilket ofta görs eller liknande utan några som helst krav utöver gällande annat så anser jag oavsett TS ålder eller demografiska ursprung att Toylådan passar in. Kika gärna i köprådstrådarna där jag nämner bilen hur ospecifikta önskemålen från de olika trådskaparna ijenkligen är, på så vis får dom å andra sidan fördelaktigt en bredare flora att ha i åtanke, några dom kanske inte tänkt på själva. Jag har föreslagit Prius några gånger till medlemmar som själva inte tänkt på modellen som ett alternativ och som förefaller nöjda.
Vad föll igenom för dig gällande ditt stundande bilköp som gjorde att en Prius inte fungerar för dina behov? Vi diskuterade ju den som alternativ i din köprådstråd.
Då tycker jag, utan att vara otrevlig i tonen, att du ska läsa igen, då betydligt fler saker än så nämns, till Priusens fördel, mestadels mätbara fördelar, inte subjektiva, gällande utrymmen, krocksäkerhet, utrustningsnivå för att ge dig några, "så att säga", "gratis".
(Caromania: elva stycken, det du.)
Självklart ska vi få ha olika smak, åsikter och kriterier gällande vad som är viktigt gällande köp av smågodis och personbilar, ja till och med jeans men rena råa mätbara fakta kan man inte känslomässigt bara avfärda som ofta görs i dessa Priusdiskussioner. Du gör inte det vill jag tillägga för sakens skull.