Fjädern. Dämparen ser bara till att så att säga bromsa rörelserna från fjädern, enkelt förklarat. Skulle du köra helt utan stötdämpare så skulle bilen hoppa fram. (Jag körde faktiskt 200 meter helt utan bakdämpare med en Volvo 245 som skulle skrotas en gång, tror ta mej fan bakänden lättade från marken till sist)
Det finns bilar som har stötdämpare som bär till viss del Suzuki Samurai bak. Lite speciellt att demontera och montera p g a "kraften" att bära. Vet man inte om det så kommer det som en överraskning.
alla stötdämpare bär upp lite grann,, kom ut en morgon till en gammal ford,, å den stod snett,, trodde först det var punktering,, men visade sig att det var en stötdämpare som rostat sönder,,
alla stötdämpare bär upp lite grann,, kom ut en morgon till en gammal ford,, å den stod snett,, trodde först det var punktering,, men visade sig att det var en stötdämpare som rostat sönder,,
Jo visst fasen håller väl åtminstone gasdämpare emot litegrann, men skruva bort stötdämparen helt och bilen kommer fortfarande ha en rätt normal höjd, ta bort fjädern och bilen lägger sig på backen.....
Blir ett rätt så häftigt ryckande och slitande i stötdämpare / fästen när man kör i gupp, eller över ojämnheter.
Vanligt förr att övre änden kom in i bilen på Saab, vilket aldrig en fjäder gjorde.
Så visst bär stötdämparna upp karossen... om än inte hela tiden bilen körs. Och deffinitivt inte när den står stilla.
Sen har man nuförtiden ofta stötdämpare med fjäder på utsidan. Då blir det stötdämparna helt och hållet som tar upp krafterna. Övre och nedre del av stötdämparna utgör även fästen för fjädrarna. Och då även fjäderbenslagrigarna.
Så visst finns det fler svar på denna klurigt utformade fråga.
Finns det fler?
Senast redigerat av Meaganeowner (4 december 2017)