Lösning som post! https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 9#p4462689
Hej!
Jag har vid flertal tillfällen hamnat i dessa forum i sökningar efter information. Men nu har inget funkat och jag har blivit tvungen att ansluta mig som medlem!
Hela historien är ganska lång så om ni inte är intresserade av all information, hoppa ner till den grova texten längre ner där jag kortfattat förklarar situationen och problemet!
Orelevant? Kanske inte?
Jag fick för ca 4 månader sedan en varningslampa i instrumentpanelen (Motorelektronik/Avgaskontrollsystem). Kollade koden (som jag inte kommer ihåg) och det handlade om avgasrening... Men jag struntade i det eftersom det inte var aktuellt med besiktning och jag hade inget märkt av att bilen skulle vara konstig/gå dåligt.
Definitivt relevant
För ca 1 månad sedan började bilen gå riktigt dåligt. Det var ungefär som om den skulle ha tappat turbotryck och det fanns ingen effekt i bilen när man gav fullt gaspådrag. Acceleration och växling gör så att bilen går "ryckigt"/"bluddrar". Bilen kommer igång efter en stund och ger, det numera, normala gaspådraget. Inga nya lampor har vaknat i instrumentpanelen. Mitt verktyg för avläsning av OBD2 gav inte heller några nya felkoder.
Tog mig till en verkstad för avläsning och fick ut:
Och 3 A4-papper extra med andra felkoder som avlästes (Dessa var dock pga batteritorsk tidigare under vintern fick jag förklarat)
Felkoder raderades och jag fick förklarat att han tror till 90% säkert att det var luftmassemätaren som levde sitt eget liv och borde bytas. Vanligt problem. Jag åker där ifrån med information jag behövde.
Jag byter luftmassemätaren och resultatet är detsamma. så jag jobbar vidare.
Min bil är utrustad med 2st lambda.
Jag gick och kopplade bort en lambda och provkörde bilen. Resultat; Bilen gick mycket sämre än innan. Återkopplade lambda och kopplade ur den andra samt provkörde igen. Resultat; bilen gick precis som den gjorde innan jag kom till garaget. Idiotsäkert tänkte jag och beställde en ny lambda.
Efter bytet av lambda så gick bilen exakt som innan bytet. Ingen skillnad. Kollar felkoder igen och har nu fått en helt ny felkod. Denna felkod lyder:
Så jag beställer mig ett spjällhus (begagnat). Etiketterna var olika, min hade vit och nya har gul samt att koden på mitt gamla spjällhus var följande: 36050563 och nya (om jag minns rätt nu, hade 1 siffra högre i slutet?).
Jag har utfört bytet av spjällhuset så funkade bilen inget annorlunda. Samma gamla tråkiga, sega bil jag levt med senaste månaden. (Rensar felkoder igen.)
Under körning hem tänds ABS lampa och jag hör knackningar.. "små kugg" som tar emot så jag åker och köper mig en ny ABS-ring. Byter och bilen började med att gå exakt likadant som tidigare men först dagen efter så börjar bilen gå riktigt bra igen. Redan som kall och håller effekt även som varm.
Jag hade rensat koder innan jag startade bilen och när jag ligger på vägen så återkom felkoden under färd (P1171).
Här är vi nu! KORTFATTAT
Bilens acceleration och under växling gjorde så att bilen gick "ryckigt"/"bluddra".
Jag har alltså bytt tändstift, luftmassemätare, lambda, ABS-ring och spjällhus.
Bilen går i dagsläget mycket bättre!
Den har viss effekt och går relativt bra.
Kan dock känna att den tappat lite effekt och är kanske lite tröttare än innan.
Den svarar inte heller riktigt lika snabbt på gasreglering med pedalen.
Koden återkommer efter flertal rensningar av felkoder. (P1171)
OBS, måndag ska jag in till Verkstad för eventuell programmering av spjällhus.
Lite tråkigt att nu vara i ägo av "förmodligen" fungerande spjällhus, lambda och/eller luftmassemätare.
Så vad kan vara felet med den återkommande (P1171) felkoden?
Vad kan vara felet med min saknade motoreffekt?
Lösningar på dessa problem är guld då jag själv känner att bilen är parkerad bra j!^*a nära skroten just nu. Har spenderat natten med bilen och ska nu ta en lååång efterlängtad "shut-eye".
Ideér och tankar uppskattas!
Hej!
Jag har vid flertal tillfällen hamnat i dessa forum i sökningar efter information. Men nu har inget funkat och jag har blivit tvungen att ansluta mig som medlem!
Hela historien är ganska lång så om ni inte är intresserade av all information, hoppa ner till den grova texten längre ner där jag kortfattat förklarar situationen och problemet!
Orelevant? Kanske inte?
Jag fick för ca 4 månader sedan en varningslampa i instrumentpanelen (Motorelektronik/Avgaskontrollsystem). Kollade koden (som jag inte kommer ihåg) och det handlade om avgasrening... Men jag struntade i det eftersom det inte var aktuellt med besiktning och jag hade inget märkt av att bilen skulle vara konstig/gå dåligt.
Definitivt relevant
För ca 1 månad sedan började bilen gå riktigt dåligt. Det var ungefär som om den skulle ha tappat turbotryck och det fanns ingen effekt i bilen när man gav fullt gaspådrag. Acceleration och växling gör så att bilen går "ryckigt"/"bluddrar". Bilen kommer igång efter en stund och ger, det numera, normala gaspådraget. Inga nya lampor har vaknat i instrumentpanelen. Mitt verktyg för avläsning av OBD2 gav inte heller några nya felkoder.
Tog mig till en verkstad för avläsning och fick ut:
Bensin (B5204T5 - Motronic ME7 - MT/AT)
DTC 261A
Adaptiv lambdareglering felaktig. Intermittent.
Och 3 A4-papper extra med andra felkoder som avlästes (Dessa var dock pga batteritorsk tidigare under vintern fick jag förklarat)
Felkoder raderades och jag fick förklarat att han tror till 90% säkert att det var luftmassemätaren som levde sitt eget liv och borde bytas. Vanligt problem. Jag åker där ifrån med information jag behövde.
Jag byter luftmassemätaren och resultatet är detsamma. så jag jobbar vidare.
Min bil är utrustad med 2st lambda.
Jag gick och kopplade bort en lambda och provkörde bilen. Resultat; Bilen gick mycket sämre än innan. Återkopplade lambda och kopplade ur den andra samt provkörde igen. Resultat; bilen gick precis som den gjorde innan jag kom till garaget. Idiotsäkert tänkte jag och beställde en ny lambda.
Efter bytet av lambda så gick bilen exakt som innan bytet. Ingen skillnad. Kollar felkoder igen och har nu fått en helt ny felkod. Denna felkod lyder:
P1171
Throttle Actuation Potentiometer
Sign.2 Range / Performance
Så jag beställer mig ett spjällhus (begagnat). Etiketterna var olika, min hade vit och nya har gul samt att koden på mitt gamla spjällhus var följande: 36050563 och nya (om jag minns rätt nu, hade 1 siffra högre i slutet?).
Jag har utfört bytet av spjällhuset så funkade bilen inget annorlunda. Samma gamla tråkiga, sega bil jag levt med senaste månaden. (Rensar felkoder igen.)
Under körning hem tänds ABS lampa och jag hör knackningar.. "små kugg" som tar emot så jag åker och köper mig en ny ABS-ring. Byter och bilen började med att gå exakt likadant som tidigare men först dagen efter så börjar bilen gå riktigt bra igen. Redan som kall och håller effekt även som varm.
Jag hade rensat koder innan jag startade bilen och när jag ligger på vägen så återkom felkoden under färd (P1171).
Här är vi nu! KORTFATTAT
Bilens acceleration och under växling gjorde så att bilen gick "ryckigt"/"bluddra".
Jag har alltså bytt tändstift, luftmassemätare, lambda, ABS-ring och spjällhus.
Bilen går i dagsläget mycket bättre!
Den har viss effekt och går relativt bra.
Kan dock känna att den tappat lite effekt och är kanske lite tröttare än innan.
Den svarar inte heller riktigt lika snabbt på gasreglering med pedalen.
Koden återkommer efter flertal rensningar av felkoder. (P1171)
OBS, måndag ska jag in till Verkstad för eventuell programmering av spjällhus.
Lite tråkigt att nu vara i ägo av "förmodligen" fungerande spjällhus, lambda och/eller luftmassemätare.
Så vad kan vara felet med den återkommande (P1171) felkoden?
Vad kan vara felet med min saknade motoreffekt?
Lösningar på dessa problem är guld då jag själv känner att bilen är parkerad bra j!^*a nära skroten just nu. Har spenderat natten med bilen och ska nu ta en lååång efterlängtad "shut-eye".
Ideér och tankar uppskattas!
Senast redigerat av N0tiC (15 december 2017)
0
0
0
0