16 december 2017
Trådstartare
Tjena! Har en Volvo 740 -90 med b230f (Lh 2.4) som har börjat jäklas en hel del. Har haft problem tidigare med en tveksam gång, dock har han alltid startat och tagit mig dit jag ska. Hade då felkoder 133 (gasspjällkontakt tomgångsläge feljusterat) på bränslesystem och även 234 (gasspjällkontakt defekt) på tändningen.
Men nu när jag körde den idag började han att bluddra till den grad att när jag låg på tvåan kom han inte över 1000 varv vid alla sorters gaspådrag. På tomgång går han också väldigt lustigt, pendlar mellan 300-600 i varvtal, tvekar som satan när man gasar och baktänder när han kommit upp i varv. Får nu felkoder 121 (ingen signal från LMM) och 221 (mager blandning delbelastning). Har bytt LMM från en bil som fungerar, gjorde ingen skillnad. Kopplar jag dock bort LMM och startar så ligger han fint på tomgång, men går såklart inte.
Övrigt bra att veta:
Har bytt Spjällägesgivare 3 ggr, ställt in den 10 gånger säkert
Drar vatten mer än vad som kan ses som normalt
Soppapumpen jobbar hårt, hörs på ljudet från den
Går inte upp i temperatur som den ska, mätarennålen ligger mellan strecket och mitten (ingen bastuvärme som kan förväntas heller)
Har rensat alla jordpunkter jag vet om, vet någon var LMM är jordad så dela gärna med dig
Bytte lamdasond för något år sen
Bytte tändstift och kablar för kanske 6 månader sen
Ska plocka av toppen nu i jul och byta alla givare jag ser, vet någon nåt speciellt som jag ska kolla efter så vill jag jättegärna veta, tack på förhand!
MVH Vincent