17 januari 2018
Trådstartare
Hej jag är behov av desperat hjälp!
Köpte en bil som stått i 9 år då den va sinnessjukt fin i kaross och allt annat.
Historian går så här, Direkt när jag köpte den så köpte jag nytt och satte i innan start.
Oljefilter
Olja
Luftfilter
tändstift
bensinfilter
samt tog bort och gjorde rent förgasaren från gammal bensin och klägg
tankade ny fräsh bensin
bytte även alla vakuumslangar jag kunde hitta mot nya.
även bränsleslangar.
Märkte efter start att den gick bra vid start men så fort den blev varm dog den samt att den rök ganska friskt.
Jag antog topplockspackning (kanske lite väl snabbt.) Hittade inget vatten i olja eller tryck i kylarsystem.
Rev motor gjorde rent hela toppen från smuts, såg då att den va ganska koksad.
tog bort allt detta.
Topplockspackningen såg riktigt fin ut och hittade inte någon skevhet i toppen utanför toleranserna som är givna.
Så satte ihop allt igen.
Bilen rök fortfarande och hade samma symptom.
bytte då
Olja och filter igen.
tändkablar
kollade gapet på tändstiften
kollade gnista (fanns, svårt att bedöma styrka.)
Kompprovade med resultat 1: 11bar 2: 11,9bar 3: 11bar 4, 10,2bar
Körde wd-40 metoden då jag tänkte att den va ganska koksad och stått länge
nya kompen blev 1: 14,5bar 2: 14,5 bar 3: 14,5bar 4: 13,4.
(med dessa kompsiffror känns det som att topplocket borde hålla tätt. hittar fortfarande inte vatten i olja eller tryck i kylarsystemet)
Letade med startgas efter tjuvluft utan att hitta något.
Börjar bli riktigt desperat nu och vet inte riktigt vart jag ska leta/göra mer.
Bilen blöddrar även till ibland i typ takt om detta hjälper något och snön bakom blir grå.
Motor är en 3-TC förgasaremotor med EGR.
Ursäkt mina stavfel och grammatiska fel.
Men tacksam för idéer på vad jag kan leta/göra.