3125
Sök

Sugkonvertera en B230FK

441 Inlägg
13 februari 2018
Trådstartare
#1
Lång historia kort:
Jag har en Volvo 744 med en B230F som har fått vevlagerknack.
Blocket är skrot. Måste byta block eller hela motorn.

Jag har ett överblivet FK block som jag vet är fräscht.

Kan jag byta ut mitt F-block emot FK-blocket?

Det som får mig att tveka är väl att kolvarna är annorlunda på turbon (?) Utformade för lägre kompression?
Kan jag kompensera för detta genom att plana min topp? Isåfall, hur mycket?

67 Inlägg
13 februari 2018
#2
Orka krångla 😂 köp rätt motor från skroten? Finns en firma i ludvika som säljer volvodelar vet jag


Forummoderator
26 373 Inlägg
13 februari 2018
#3
Y169 skrev:
Orka krångla 😂 köp rätt motor från skroten? Finns en firma i ludvika som säljer volvodelar vet jag

Maskin&Bil i Ludvika?
Rekommenderar TS starkt att undvika dom.
Att köpa en rätt motor från bekant/blocket/Facebook eller skroten håller jag med om dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

6 110 Inlägg
13 februari 2018
#4
Det finns säkert folk som gärna byter till sig ett FK-block mot en komplett B230F och till och med kommer och levererar

441 Inlägg
15 februari 2018
Trådstartare
#5
Jag vill använda mitt fk block. Jag har precis renoverat det.

Kan jag?
Senast redigerat av Ainok (15 februari 2018)

441 Inlägg
15 februari 2018
Trådstartare
#6
Liksom, fk blocket hänger hemma i motorstativet. Det vore ju galant att bara sätta upp en topp i min fräs och plan av så att kompressionen blir rätt, sen montera hela paketet. Då har jag en riktigtfräsch motor, och om jag i framtiden vill åka turbo så är allting förberett. Bara att byta topp.

Det är inte enklare att åka och köpa en utsliten F motor av någon YKB:are i varselkläder.
Senast redigerat av Ainok (15 februari 2018)

581 Inlägg
15 februari 2018
#7
Ainok skrev:
Liksom, fk blocket hänger hemma i motorstativet. Det vore ju galant att bara sätta upp en topp i min fräs och plan av så att kompressionen blir rätt, sen montera hela paketet. Då har jag en riktigtfräsch motor, och om jag i framtiden vill åka turbo så är allting förberett. Bara att byta topp.

Det är inte enklare att åka och köpa en utsliten F motor av någon YKB:are i varselkläder.

ja du kan använda FK blocket, så länge du pluggar ledningar som är till för turbon osv.. sen som du själv sa, plana toppen för att få upp kompen eller byt kolvar.
hur mycket du ska behöva plana toppen, eller om du ens kan plana det som krävs vet jag ej, finns säkert någon på internet som har en formel för detta så man kan räkna ut rätt siffror.

Volvo 240, tar dig vart du vill!
liten tråd om mek med bilen, konstigt va!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=323389


Sök