3917
Sök

Indraget körkort igår kväll

81 Inlägg
17 juni 2007
Mebb skrev:
Blyfoten skrev:
Mebb skrev:
Torskar man körandes i bil när man har indraget körkort förlängs spärrtiden med 6månader för varje gång man torskar. Om den totala återkallelsetiden blir mer än 1år (12mån) så måste man ta om körkortet även om man inte har prövotid...

Säker på att det stämmer, det där med 6 mån? För några år sedan ringde jag Länsstyrelsen o frågade om just detta, vad påföljden är om man börjar köra bil en dag för tidigt efter att haft körkortet indraget 2 mån. Svaret var att det då blir grov olovlig körning o minst 12 mån indraget körkort.

Jag blev av med körkortet år 2002, och i de papper jag då fick från länsstyrelsen stod det att det var 6månader förlängning om jag skulle torska utan körkort. De kan ha ändrat det, så du kan ha rätt...

..eller så har DU rätt, för det var 2001 jag var av med kortet.. eller så var det samma regler då, o kärringen på Länsstyrelsen som uppgav fel uppgift till mig. Mmm.. det säger vi.. så har INGEN av OSS fel.. tongue

EDIT: Nu va du snabb.. Så var det.. kärringen uppgav fel uppgift. Så vet man de oxå.. smile
Senast redigerat av Blyfoten (17 juni 2007)

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

106 Inlägg
17 juni 2007
Ja. det kostar lite mer om man kör utan "lapp", heter grov olovlig körning om du tidigare haft "lappen" men blivit av med den. Man kan räkna med 1mån i fängelse per Grov olovlig körning, lite olika beroende på vad man gjort tidigare i livet.
Blir man stoppad och rapporterad flera gånger under kort tid kan polisen beslagta fordonet:( och förverka det (skrota/sälja), inte så roligt plus att fängelse kan bli inblandat, hur som helst blir det böter.
Bilen kan beslagtas om det är upprepade trafikbrott, fortkörning, rattfylla, olovlig körning, vårdslöshet i trafik osv.
Ett tips är att hålla sig så man klarar körkortet som ändå är en frihet som man har till låns;)(
Jonni skrev:
Jag har en bekant som inte har något körkort, han har kört bil i 14 år..
Antar att turen har vart med honom..

Men visst, det går att köra utan körkort, men då skall man veta att det blir dyrare och längre straff om man åker dit igen.
Senast redigerat av bosing (17 juni 2007)

5 198 Inlägg
17 juni 2007
men varför köra utan lapp...har man förlorat den får man väl stå sitt kast,, eller ? är ju larvigt å inte inse att man FÅR INTE köra bil utan rosa lappen

inte nog med det.. händer nåt.. tex kör ihjäl nån.. eller orsakar annan skada.. vilken försäkring gäller ? precis... inte många bolag tar det inte
Senast redigerat av gamlingen (17 juni 2007)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
17 juni 2007
SpEeDGiRL skrev:
Det är ju bara en tidsfråga innan lappen ryker.
Dom har varit på hugget, grisarna denna veckan, nåt EU-trams mot drog- och alkoholrattfylla samt fortkörning , har jag för mig. Blev stannad i kontroll igår vid Lundbytunnel.

Kallar du de trams med fler kontroller på alkohol och drograttfylla? Du måste vara helt jävla dum i huvet!!!!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

5 198 Inlägg
17 juni 2007
golfarn_nr1 skrev:
SpEeDGiRL skrev:
Det är ju bara en tidsfråga innan lappen ryker.
Dom har varit på hugget, grisarna denna veckan, nåt EU-trams mot drog- och alkoholrattfylla samt fortkörning , har jag för mig. Blev stannad i kontroll igår vid Lundbytunnel.

Kallar du de trams med fler kontroller på alkohol och drograttfylla? Du måste vara helt jävla dum i huvet!!!!

kanske en sån som skiter i allt,,, kör ändå...

3 627 Inlägg
17 juni 2007
Synd.. även om jag tkr att du får skylla dig lite.. men jag vet, det är lätt hänt! Men att ligga i 80-90 på 70väg räcker faktiskt, 106 är lite i krafigaste laget anser jag, bättre att du drar ut på E6an då wink

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

* Voff voff *
10 597 Inlägg
17 juni 2007
TobiasLinne skrev:
Ja, igår kväll kl 23:46 drogs körkortet in. Det var en riktigt stor razzia vid kviberg ( Kortedalavägen). Totalt var det 10 st poliser på plats, 106 kmh på 70 sträcka. Så till frågan, hur länge tror ni att jag blir av med körkortet. Tacksam för svar / Tobias

Tråkigt... sad

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 396 Inlägg
17 juni 2007
TobiasLinne skrev:
Ja, igår kväll kl 23:46 drogs körkortet in. Det var en riktigt stor razzia vid kviberg ( Kortedalavägen). Totalt var det 10 st poliser på plats, 106 kmh på 70 sträcka. Så till frågan, hur länge tror ni att jag blir av med körkortet. Tacksam för svar / Tobias

Lider med dig..

Man får akta sig, speciellt just där vid Kviberg, dom står alltid där..

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

831 Inlägg
23 juni 2007
Riktigt bra med sånna här trådar, dom behövs ibland så man blir påmind om att hålla hastighetsgränserna bättre än vad man gör. Jag måste erkänna att jag allt för ofta glömmer bort dom hmm Men nu ska jag bli mer laglydig igen.
Senast redigerat av CrilleD (23 juni 2007)

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
23 juni 2007
Tycker det va lång tid för 36 för fort. jag fick 3 mån för 46 för fort. iofs på 90väg

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

Sök