Hejsan Hejsan har en Volvo 740 från 1990 som har en B230FX som är helt original dvs 531 topp och vx kam vilket funkar för vinterlek men snart så är ju vintern slut så då är det dags för en liten effekt ökning så hur hög effekt tror ni en FX med en 16T klarar av? Eller är en 16T för mycket för den? (Jag har en turbomotor liggandes utifall denna rasar) ja jag vet att det finns 100tals trådar om detta ämne och har läst många av dom så dumma/onödiga kommentarer undanbes.
Ps. Ja jag kommer att göra allting runtom för att stödja detta så oroa er inte för det
En B230FX är i stort sett en B230F men 531 topp och VX kam sen vet jag ej vad det är för skillnad mer
Och jag har redan läst den där tråden jag undrar bara om nån vet hur mycket motorn klarar av innan den rasar.
En bekant kramade ur 1000-1100hk ur en b230 i slutet av -90 talet, motorn höll oftast 2-3km i omgångar av 400m, är du nöjd med det så är det bara att ladda på.
Där testar de lite gränser med rödblock, bara att läsa och se vad som kan funka.
Tackar äntligen ett riktigt bra svar
Jag måste få fråga vilken information du tycker dig kunna få i länken gällande din fråga om hur mycket effekt din motor klarar av? Hur länge fungerar konfigurationerna som beskrivs i länken?