2601
Sök

Dethär med motorer under huven

291 Inlägg
22 februari 2018
Trådstartare
#1
Kanske lite dum fråga men jag undrar varför vissa bilars motorer ibland lutar i motorrummet? tex volvos b230 och mängder med bmw motorer lutar ju.
Senast redigerat av jompazx (22 februari 2018)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
22 februari 2018
#2
Åt vilket håll ?
Framåt eller bakåt?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Hobby Fotograf
650 Inlägg
22 februari 2018
#3
insatsen skrev:
Åt vilket håll ?
Framåt eller bakåt?

Skulle tippa att han menar åt sidan.


291 Inlägg
22 februari 2018
Trådstartare
#4
ProXem skrev:
insatsen skrev:
Åt vilket håll ?
Framåt eller bakåt?

Skulle tippa att han menar åt sidan.

japp åt sidan

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 februari 2018
#5
För att få bättre plats.

Någon annan anledning tror jag inte det finns. En motor som står rakt upp blir bredare med insug och grenrör än en snedställd motor, där du får kanske insuget lite över motorn och grenröret under motorn.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Evildan
22 februari 2018
#6
Opel löste utrymmesproblemen annorlunda när den eminenta dieselmotorn skulle ned under motorhuven.
http://bestautophoto.com/images/opel-rekord-diesel-01.jpg

7 432 Inlägg
22 februari 2018
#7
bmw volvo, tror audi hade vinklade motorer  är nog vikten,, att få vikten lite lägre,,


Evildan
22 februari 2018
#8
granadadr skrev:
bmw volvo, tror audi hade vinklade motorer  är nog vikten,, att få vikten lite lägre,,

Peugeot 104 som presenterades 1971/2? hade sin tvärställda motor bakåtlutandes närapå nittio grader. Ventilkåpan vänd bakåt mot torpedväggen och växellådan i motoroljetråget. Låg tyngdpunkt tillika låg front gjorde den lilla bilen både smidig och underhållande i kurvorna, speciellt med den mjuka fjädringen och innerhjullyft likt 205 GTI.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 februari 2018
#9
Evildan skrev:
granadadr skrev:
bmw volvo, tror audi hade vinklade motorer  är nog vikten,, att få vikten lite lägre,,

Peugeot 104 som presenterades 1971/2? hade sin tvärställda motor bakåtlutandes närapå nittio grader. Ventilkåpan vänd bakåt mot torpedväggen och växellådan i motoroljetråget. Låg tyngdpunkt tillika låg front gjorde den lilla bilen både smidig och underhållande i kurvorna, speciellt med den mjuka fjädringen och innerhjullyft likt 205 GTI.

Och direkt blir en DCOE en enkel fallförgasare. Fan!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
22 februari 2018
#10
caromania skrev:
Evildan skrev:
granadadr skrev:
bmw volvo, tror audi hade vinklade motorer  är nog vikten,, att få vikten lite lägre,,

Peugeot 104 som presenterades 1971/2? hade sin tvärställda motor bakåtlutandes närapå nittio grader. Ventilkåpan vänd bakåt mot torpedväggen och växellådan i motoroljetråget. Låg tyngdpunkt tillika låg front gjorde den lilla bilen både smidig och underhållande i kurvorna, speciellt med den mjuka fjädringen och innerhjullyft likt 205 GTI.

Och direkt blir en DCOE en enkel fallförgasare. Fan!

Yupp, det föll pladask för Solex.

Utöver tyngdpungten så har motorlutningen även med rörelsekrafter att göra då en motor avger krafter i olika riktningar samt vill vrida på sig vid belastning.

6 128 Inlägg
22 februari 2018
#11
Det är huvudsakligen för att få plats med långa insugsrör.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 februari 2018
#12
Sammanfattningsvis är det lite av samma orsak som att Magnum kör en 308GTS och inte en 308GTB.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 486 Inlägg
23 februari 2018
#13
En klassiker är väl MOPAR "SLANT SIX" i Valianterna och lilla Dodge.


Sök