DasBoot: Då är väl samåkaren oxå "sjuk" verkar det som? Snacka om att vara helt ´beroende av en annan för att kunna ta sig till jobbet, galet isf!
Dalle: Skatten tar han ju inte betalt för, den är ju lika hög oavsett om du kör 1 mil eller 1000000 mil. Försäkringspremien skiljer däremot, 1000 mil/år är billigare än 3000 mil/år, eller hur? Och eftersom de samåker med TS bil endast så kommer hans bil behöva gå typ 1500 mil mer per år, jämfört med om de åkt med samåkarens bil varannan vecka. TS bil kommer oxå minska mer i värde pga detta, återigen jämfört med om de åkt i samåkarens bil varannan vecka. Det faktum att TS kalkylerat med att åka bil till jobbet, i egen bil, varje vecka, påverkar INTE hur mycket/lite samåkaren skall betala i detta fall, då samåkaren ensidigt valt att välja bort bil "då det är för dyrt". Gör man ett sådant aktivt val, speciellt med tanke på att man tidigare samåkt i respektives bil varannan vecka, så gör man sig starkt beroend av TS, och får således helt enkelt finna sig i att det är TS regler som gäller. Passar de inte kan man alltid återgå till som det var innan (varannan vecka i respektive bil), men då får samåkaren ordna bil, sen om han lånar eller köper kan kvitta. I det fallet blir det en win för TS då hans bil kommer gå 1500 mil mindre per år. Minskat service behov, minskat slitage osv. Eller så åker TS själv, vilket är en loose i förhållande till samåkning i respektive bil men även till den samåkning de har idag i TS bil, men det är fortfarande en kostnad han kalkylerat med att ta helt själv från början troligtvis. Samåkaren däremot hamnar i en ny situation (de är ju beroende av bil för att kunna komma till jobbet?). Han kan då välja att hitta att samåka med nån annan enkom i dennes bil, eller skaffa/låna/whatver en bil o åka själv,eller åka kollektivt trots att det kanske blir lika dyrt som att samåka med TS om han betalar enligt min åsikt, eller så får han helt enkelt säga upp sig för han kan inte ta sig till jobbet? Eller så kryper han till korset o inser det rimliga i resonemanget? Det rör sig inte om samåkning där det finns rimliga kollektiva transportmedel man kan ta sig med till arbetsorten enligt inlägg #1 ("beroende av bil för att ta oss till jobbet"), o det är det som är den stora skillnaden jämfört med om de hade samåkt till jobbet där arbetsorten har goda kollektiva förbindelser, det är en helt annan situation för då är de inte beroende av bil för att kunna ta sig till jobbet.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure