Gör det inte så krångligt.
Pallra dig iväg till bilskroten. Där finns det säkert hur många sådana kontakter som helst. Klipp loss kontakt med 15 cm kablar kvar, så du kan skarva.
Så behöver du fyra ABIKO - skarvhylsor och
en kabelskotång med utväxling, inget simpelt skit för 50 kr, som ingår i Biltema
Kabelskosats 35-797.
Går inte att få tillräcklig kraft för pressning med en sådan.
Det enda de går att använda till är att glippa av små skruvar, utan att flrstöra gängorna, och möjligtvis skala kabel.
Köp typ Biltema 12-675. Klara röda, blå och gula kabelskor. D v s i princip de allra vanligaste storlekarna till t ex en bil.
Har förmågan att pressa så att metalkerna går in i varandra och bildar en i det närmaste lufttät skarv, som leder ström bra, utan värmeutveckling. Detta tack vare utväxling i själva tångens mekanik.
Välj så liten skarvhylsa som möjligt till varje kabel. Ingen med krympslang på, då metallen i kontakterna är allt för mjuka på dessa.
Gör du rätt, så ska kabelns isolering (avskalad) komma in i hylsan ca 5 mm. För att det unte ska bli kortslutning mot chassie eller annat.
Kolla inuti hylsan så förstår du att det är metallen som ska klämmas runt den skalade kabeländen, som ska skavas.
Viss pressning brukar förekomma på plasthylsan runt kabeln, för att nypa fast isoleringen så att den inte ska krypa iväg och blotta ledaren i kabel, samtidigt som det blir ett litet böjskydd.
Obs... kabel ska komma in i hylsan från den sida som har färgduttar, motsvarande skarvhylsans storlek.
Skarvhylsa och kabelskor ska ligga jämns ned skänkeln, käften på verktyget.
Jag brukar täta hålet på skarvhylsan med typ Permatex när allt är färdigpressat.
Senast redigerat av Meaganeowner (21 mars 2018)