2774
Sök

Motorvärmare MB A180 -15, Kostnad?

40 Inlägg
19 maj 2018
Trådstartare
Tjenare.
Någon som vet en ungefärlig kostnad för att få eftermonterat motorvärmare samt uttag i en Benz A180 från 2015 bensinare. Vill mest veta en cirkakostnad för att veta om det är värt eller om jag får nöja mig med att bara fixa kupevärmare och uttag på egen hand.

Mejlat till lokala originalverkstaden men inte fått något svar på hela veckan och nu under helgen har de stängt.

/Rubrik Redigerad/ Mod.
Senast redigerat av Hybrid_ (19 maj 2018)

Forummoderator
18 038 Inlägg
19 maj 2018
Beror på om det är slang eller blockvärmare. Men 4000:- kan du nog räkna med.

Annars kan man köpa ett komplett kit och installera själv. Prylarna i sig är PlugAndPlay och då halveras nog kostnaden. Inte så svårt men fronten och viss inredning ska demonteras och det kan vara en intressant uppgift...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

40 Inlägg
19 maj 2018
Trådstartare
Hade det varit min bil hade jag nog gjort ett försök men det är sambons bil och hon litar inte på mitt meckande trots allt jag gjort på mina bilar haha.

4000 spänn var ju inte så farligt. Tänkte du då på märkesverkstad eller typ mekonomen?

Forummoderator
18 038 Inlägg
19 maj 2018
Easterlily skrev:
Hade det varit min bil hade jag nog gjort ett försök men det är sambons bil och hon litar inte på mitt meckande trots allt jag gjort på mina bilar haha.

4000 spänn var ju inte så farligt. Tänkte du då på märkesverkstad eller typ mekonomen?

Tja, modell mekonomen. Kan tilläggas att jag själv monterar värmare i nya bilar som beställts av kunder. Blockvärmare är att föredra ur min synvinkel. Montering av enbart uttag för kupévärmare Innebär lik förbannat att saker ska monteras ner och är troligen inte ekonomiskt försvarbart.

Kan ni avvara cirka 14000:- hade jag utan tvekan satt in en Eberspächer bensinvärmare på 5kW. Med Easystart Web som tillägg. Den styrs via en internetsida och skickar signaler i GPRS-systemet. Möjlighet till schemaläggning finns. Samt att tvångsköra den via mobilen om en oplanerad utflykt i kallt/varmt väder är på gång. Jag jobbar inte för ovan märke utan monterar bara så inte jävig i rekommendationen.

Baksidan av en bränsledriven värmare är att bilen måste köras lika lång tid som värmaren är påslagen efteråt för laddning av batteri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök