2552
Sök

Hål i växellåda - VW GOLF V 1.6 FSI (2004)

50 Inlägg
30 april 2018
Trådstartare
#1
Hej!

Blivit ett stort hål i växellådan på bilen, misstänker att det är 6:ans växel som tryckt ut delar av växellåde-kåpan. 6:ans växel har inte funkat de senaste 15 000 milen, eller rättare sagt växeln hoppar ur hela tiden.

Har hittat en del folk på nätet som har haft liknade problem (http://www.volkswagenforum.co.uk/showthread.php?t=20370), antingen har bulten som håller växeln på axeln lossnat eller så har nållagret havererat vilket skadar kåpan till växellådan.

Fråga 1: Kommer inte ta ut växellådan ur bilen utan detta ska tydligen gå att fixa på plats. Något man måste tänka på när man tar av kåpan? Ska man låsa växellådan på något sätt? Lägga i någon särskild växel? Blir inte riktigt klok på vad som är rekommenderat.

Fråga 2: Är det växel 6 där hålet är?

Tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212490/212490-0580233044f9744285248dcaf7c9e90e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212490/212490-833334e580501c509e91fcd34d2ff32d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212490/212490-bd7afe111489072ca883d7602ff38743.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212490/212490-1bbac1a75ce10e54796bd3b23e1ddf10.jpg

50 Inlägg
21 maj 2018
Trådstartare
#2
Kommer en update, kan kanske vara bra om någon skulle ha liknande problem med denna typ av växellåda. Felet som inträffat var att bulten som håller 6:ans växel hade lossnat, bulten hade sedan tryckt ut sidan på växellådan. Även bulten till drevet som ansluter till 6:an var helt lös. Blev en fullagning då konditionen på lådan troligtvis är dålig då den körts utan olja ett tag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212490/212490-c67f84a952bbb6035792a2649d2c47c6.jpg

Drevet hade skadats av kåpan och nållagret under drevet hade havererat, drevet hade i sin tur skadat plattan som håller lagren på plats i växellådekåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212490/212490-7478465cfb203015c5a10d9986dd5862.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212490/212490-44cff311125c3eafcc0b754c16d379a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212490/212490-d438cde49e7139b2425f727e1fb0e195.jpg

Fick bli ett nytt drev, bussning samt nållager. Svetsade plattan i kåpan och satte en stålplatta över hålet i kåpan, tänkte först svetsa det men tunt gods samt lite rädd att det skulle slå sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212490/212490-0184b0ab0a3e5bb150b9b5dee42d9997.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/213/212490/212490-1b25abbabed75f2d11e5670584b004a9.jpg

Bilen har nu gått 20 mil och funkar fint. Totalkostnad 3000:- Ny kåpa hade kostat ytterligare 2000:-

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
22 maj 2018
#3
Yikes! Det där såg... spännande ut...
Är lådan tyst trots att den gått med låg oljenivå?
Bra lagning i vilket fall! Alla sätt är bra utom de dåliga...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

50 Inlägg
22 maj 2018
Trådstartare
#4
Jo, lådan är tyst, väldigt lättväxlad men det tror jag beror på nya oljan. Sedan vet jag inte hur långt den gått utan olja, är inte min bil utan farsans (han är över 80 och skulle tycka bilen låter och går bra trots tappat avgasrör och punka:).  Vet att jag reagerade på att jag tyckte bilen var oljig vid förardörren någon månad innan felet hittades, tänkte mer att han måste ha kört i någon skit. Var ca 2-3 dl olja kvar, så någon form av smörjning har den nog fått, dock lite rädd att värmen har skadat en massa plastdetaljer i lådan. Men men, den kommer inte köras jättemycket och funkar det så funkar det. big_smile

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg

Sök