Hur pålitliga är felkoder?

NIIC
28 maj 2018 · 23 Inlägg

Hej.

Undrar lite hur pålitliga igentligen dess felkoder är när man scannar bilen med en obd2.

Har fått felkoden p0201 som säger att det är fel på spridaren/insprutet på cylinder 1.
och p1336 (vevaxelpositionssensor)

Men när jag hör mig för runt verkar folk mer tro att det är tändspole eller något annat då bilen går bra att starta när den stått ett tag. Kan köra med bilen ganska länge efter att ha startat den på morgonen men om jag stänger av den och låter den vila ca 10 minuter så startar den på 3 cylindrar. Stänger jag dock av den och startar ca 30 sekunder igen så går den normalt.

Vill inte byta hela tändkassetten eller spridaren i onödan.
Så hur mycket kan jag lita på att felkoden stämmer tro?

855turbo -96
it_mutt Avstängd
28 maj 2018 · 10 388 Inlägg

Det är ju något varierande från bilmodell till bilmodell.

Men, ofta är det "rätt". Sen behöver det inte betyda att komponenten som det pekas på är skyldig.

Vi tar ett påhittat exempel;

Läckage skulle kunna säga att LMM:en felar. Men, det kastar iaf felkod på LMM. Det i sin tur för att det är den som felindikerar. Så, felkoden är "rätt", då det är LMM som sätter felkod, men det är inte en felande LMM som är orsaken (utan läckan).

Det är då givetvis rent generellt, och inte sett till din specifika felkod.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
28 maj 2018 · 9 296 Inlägg

Tidens tand...
En slang har spruckit.
Kabelbrott.
Oxid i kontakten.
Vips så signaleras det om komponenters felaktigheter ståndet egentligen beror på slitage av annat. Och på verkstäderna finns inga mekaniker utan bara killar med kepsen bakofram som ”kolar felkåder o byter kåmponenter.”

Vips.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Janneutanb
28 maj 2018 · 7 272 Inlägg

Flytta spridaren och se om felet följer efter.

Stefan7neson
29 maj 2018 · 394 Inlägg

Testade du att flytta spridaren som jag tipsade dig om?

NIIC
29 maj 2018 · 23 Inlägg

Har inte haft möjlighet att kunna mecka, måste nog lämna in bilen hmm
Nya fel har uppstått då högerhjul verkar glappa lite så troligen blir det att byta hjullager också

855turbo -96
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang