Nu till motorvalet för detta bygge, det blir en gammal Bmw motor... nämligen en M30B35 med turbo.
Anledningen av detta motorval var två saker.
Nr 1: denna motor är på 3,5L och är känd för sitt vrid, den vaknar till liv vid 3500rpm och kan dra igång en stor turbo med sina 3,5L, kollar man dyno papper så ser man vad lite laddtryck gör med effekten på dessa monster, den levererar vrid som tex min 2jz inte kan matcha vid samma varvtal och hästkrafter. Speciellt på lägre varvtal.
I min vita supra var det 2016 709whp 906wnm och efter första mappningen 2017 fick jag 650whp 720wnm, det var alltså bara 59whp mindre vilket inte är så mycket MEN jag hade 186wnm mindre och det gjorde en sjuk skillnad. Det är vridet man vill ha, tex på min vita nu så har jag 1040wnm MEN åter igen så finns det ingen effekt före 5000-5500rpm och ska man drifta så vill du ha effekten tidigare.
Nr2: Priset!!!! Jag betalade ungefär vad en standard 2jz-gte motor utan grenrör, insug osv kostar, MEN jag fick en helsmidd motor som gått ca 4timmar med grenrör, wg, turbo, insug, dump, spridare, fuelrail, sprut, kabelhärva, koppling och växellåda.
Det här kan få många att tycka att jag är korkad som köpte en så pass gammal motor till en supra, och vissa kanske gillar dom här motorerna?!?
Det är som sagt en gammal motor, uppbyggd som en jänk V8 men den är som sagt byggd för effekt.
Tänk på att den endast har 4 timmar gångtid efter det blivit byggd.
Lite spec på motorpaketet jag köpte:
M30B35:
-Mira fräst topp och ventiler
-Toppdeckat block och topp
-Honat block
Nya delar
-CP kolvar
-PPF H-profil stakar
-PPF förstärkta vippor
-PPF dubbla ventilfjädrar
-PPF grenrör
-Vev och ramlager
-Kedja och löpskenor
-Athena skärring toppackning
-8mm stödgördel till botten
-Arp stakar, topp och överfall
-75 graders termostat
Övrigt:
-Holset HX55 från Volvo D12 med 19cm avgashus (22 eller 25 säljs tuning turbos med)
-Bosch 1680cc spridare
-PPF dumpvenil
-Wastegate 60mm Vet ej modell
Sprut:
Vems 3.3 med härva och lambda
Koppling:
Ny 765 tryckplatta
Ny 6p sinter lamell
Växellåda:
Getrag 260
Ny olja
Nu ska tråget byggas om för att passa i supran och jag kommer ta bort fördelaren och köra en annan tändning.