Grigge skrev:
panda666 skrev:
Grigge skrev:
Jag vill ha lite råd om vilken bil man ska ha som första bil. Jag har gått i cirklarna 740/940 då de sista årmodellerna på 740 är nästan identiska som på 940 bara annan kaross. Jag vill hellst ha en med AC. Ni vet hur det kan bli utan. Det är lite svårt att hitta dock 740's och 940's med fungerande AC. Min max budget är just nu 20k kr och årsmodell är inte jätte viktigt enligt mig.
Jag har letat på blocket och jag hittade en Volvo 944 Gl 1991
131hk b230fb (inte riktigt säker) med en M46 låda. ACn ska enligt ägaren fungera.
(Tur för mig att jag inte bryr mig om växellåda)
Jag har dock hört att volvo 70 serien är bättre än 700/900 serien. Både kvalité mässigt och mindre bränsleförbrukning och bättre vinter egenskaper.
Vad föredrar ni utifrån aspekterna bensinförb. kvalite, komfort, försäkring & skatt och vinterkör egrnskaper?
gammel volvos är nog bra för förstabil, 7/9/850, har sj en 850 (gunghäst) och den går jävligt bra på vägen. inga problem. dom är ofta skitbilliga i inköp och håller helt ok, du har biltema och skroten som har fullt me billiga delar ifall nått skulle hända. Hen som sa att fwd är säkrare än rwd kanske inte har läst sig köra rwd än, ja har alltid haft bmw varenda vinter och aldrig haft nått problem. senaste vintern funkade inte ens min antisladd/abs och endå kännde ja ingen fara.
När jag var yngre hade vi en S60 från 2008. Under huven var den identisk med S70n med sin 2.4L 170hk motor. Min farsa sa att den också hade nästan samma köregenskaper som en S70.
Är säkerheten och köregenskaperna typ de samma?
Edit:
Vilken växellåda ska man ha? Menuell eller automat?
Det måste du väl för sjutton bestämma själv!!
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!