3209
Sök

märkbar skillnad på 17 och 15"

4 571 Inlägg
20 juni 2007
#21
Garic skrev:
Det gör väll visst skillnad på bredden, det säger ju sig själv !

Ta tex en cykel som jag skrev som exempel på förra sidan så har du exakt samma " på fälgen och olika bredd på däcken så prövar du med smalare däck och sen bredare så ser du vilket som går tyngre, så det GÖR skillnad, det säger ju sig självt,

och ang magnesium fälgar så kostar det skjortan samt att det är väll inte heller så vanligt precis på vanliga fälgar wink

jo du har rätt men VARFÖR blir det så? Svaret är enkelt... du har bredare fälg och det ger mer vik... alltså fälgen blir tyngre genom att du har mer metall i den för att den ska bli bredare... så om man gör det enkelt... hela saken ligger i vikten... hur mycket väger 1 fälg med däck på.

Nu håller jag inte riktigt med, bredare däck=mer rullmotstånd=mer friktion=lägre toppfart

Dina belägg funkar inte riktigt mot fysikens lagar ang friktion vs acceleration.


LillNaisarn
20 juni 2007
#22
Izual skrev:
Garic skrev:
jo du har rätt men VARFÖR blir det så? Svaret är enkelt... du har bredare fälg och det ger mer vik... alltså fälgen blir tyngre genom att du har mer metall i den för att den ska bli bredare... så om man gör det enkelt... hela saken ligger i vikten... hur mycket väger 1 fälg med däck på.

Nu håller jag inte riktigt med, bredare däck=mer rullmotstånd=mer friktion=lägre toppfart

Dina belägg funkar inte riktigt mot fysikens lagar ang friktion vs acceleration.

Håller med Izual,

Jag tog bara ett exempel på org fälg vi säger som är 7" bred så kan det sitta 205 - 225 på den,

Om du tar exakt samma fälg med olika dimensioner vilket går tyngre ? jo givetvis den med 225,

huh?
10 427 Inlägg
21 juni 2007
#23
Klart bredare däck ger mer friktion, det är väl därför man har det?

Exempel:
lågt lufttryck i däcken, högre friktion - hög förbrukning
högt lufttryck däcken, lägre friktion - lägre förbrukning
Senast redigerat av steifan (21 juni 2007)


LillNaisarn
21 juni 2007
#24
steifan det var det jag menade och ville få fram smile

4 586 Inlägg
25 juni 2007
#25
SkyNard skrev:
Hur kan hastigheten påverkas av storleken på fälgen?

Ok en 19" väger mer än en 16" men det borde inte påverka så mycket eller?

Även om du byter från 15" till 19" så kommer alltid hela hjulet (fälg + däck) att ha samma totaldiameter eftersom du går ner i profil vid större fälg!

Anars skulle hastighetsmätaren vissa tokfel!

Exempel för dom som inte förstår: Om du tex har ett hjul med en totaldiameter på säg 19" så kan fälgen vara 16" och däcket kanske är 3" högt alltså hela hjulet är 16" + 3" = 19" sen om du byter till säg 18" fälgar så kommer däcket bara vara 1" högt om ni nu förstår hur jag menar! Dåligt förklarat eftersom profilen på däcken är en typ procentenhet på typ bredden på däcket eller nått sånt

//SkyNard

jag tror mer det är bredden som tar ner topphastigeten. jag tror det märks mest på 4wd bilar då han ska slita med alla hjulen greppar säkert fint men du lär inte komma över några högre hastigeter


820 Inlägg
25 juni 2007
#26
Det är ju inte säkert att det är samma ytterdiameter på hans 17" med däck som på hans 15" med däck? smile

En kompis som har satt på stora Terrängdäck på sin lilla suzuki jimny fick ju bilen väldigt mycket slöare smile Men då är dom säkert 2-3" större i ytterdiameter än standard om inte ännu större skillnad...


Sök