3419
Sök

Siemens styrenhet Volvo v40 2,0 T

24 juni 2018
Trådstartare
#1
Hej alla kunniga bilmekare.

Min V40 slutade gå på tredje cyl. Och enl den uppkopplade datorn fick tredje  injektorn ingen signal. Signalen borde väl rimligtvis komma ifrån styrenheten. Så jag skruvade ut den( siemens made in france).

Nu till mina frågor. Finns det möjlighet att mäta denna och se om den är trasig?. Och vad krävs om jag köper en avkodad begagnad styrbox?

Mvh Ulf

6 634 Inlägg
24 juni 2018
#2
Hur mycket spänning har du till spridarna?
Provat skifta plats på spridarna?
Hur mycket motstånd finns det i kablaget mellan spridare och ECM/motorstyrning?

De/Dem

Forummoderator
18 038 Inlägg
24 juni 2018
#3
xXSammy skrev:
Hur mycket spänning har du till spridarna?
Provat skifta plats på spridarna?
Hur mycket motstånd finns det i kablaget mellan spridare och ECM/motorstyrning?

Kan han mäta det rakt av? Vad är normalt värde?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

93 Inlägg
24 juni 2018
#4
Hybrid_ skrev:
xXSammy skrev:
Hur mycket spänning har du till spridarna?
Provat skifta plats på spridarna?
Hur mycket motstånd finns det i kablaget mellan spridare och ECM/motorstyrning?

Kan han mäta det rakt av? Vad är normalt värde?

Volvo x40 torde ju ha högohm-spridare, så då ska ju kablarna till dem ha så låg ohm som möjligt. Ju närmare 0 desto bättre.

27 juni 2018
Trådstartare
#5
Har inte mätat spänningen. Enl datorn står det :
ECM-135 injector 3 - Signal missing.
ECM-545 Missfire, TWC Defective.
Har plockat loss styrenheten och ska höra om någon kan mäta upp den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
27 juni 2018
#6
Uffepuffepillerman skrev:
Har inte mätat spänningen. Enl datorn står det :
ECM-135 injector 3 - Signal missing.
ECM-545 Missfire, TWC Defective.
Har plockat loss styrenheten och ska höra om någon kan mäta upp den.

är det inte enklast att börja i rätt ände..  1 kolla om det är spridaren eller kabeln som är paj=byt plats på spridare kolla om felet flyttar sig.
sen kan man börja mäta upp kablaget är allt helt så byter man styrenhet.. eller i ditt fal är det nog bara att skrota bilen eftersom dom sällan är värda dom pengarna det kostar att byta ecu..  räkna med 10-15.000kr för ecu byte på volvo med kodning och allt

Kör fort så hinner inget hända...

27 juni 2018
Trådstartare
#7
Ja du har nog rätt. Bara att skrota skiten.

6 634 Inlägg
27 juni 2018
#8
Om du tycket det är besvärligt att montera tillbaka styrdonet och skifta plats på spridarna så är skrota ett smidigt alternativ.

De/Dem


Sök