3160
Sök

Skårrande koppling Ford Mondeo 2011

21 Inlägg
10 juli 2018
Trådstartare
#1
Hallå !
Har nyligen upptäckt att min koppling på min Ford Mondeo 1.6TDCI från 2011 låter lite konstigt.

När jag släpper upp eller tycker ner kopplingen i friläge hörs det ett skårrande ljud ungefär i mitten.

Ljudet blir tyst när kopplingen är uppsläpt och helt ner tryckt. Samt när jag har en växel i.

Vad kan detta bero på ? kan det vara urtrampnings lagret som spökar?

7 441 Inlägg
10 juli 2018
#2
Börjar med att bekänna att jag inte vet om bilen ifråga har hydraulisk eller vajerpåverkad koppling.
Är det vajer är det med stor sannolikhet den som "går torr" eller är på väg att "ge upp" = kardelbrott.
Bör du själv relativt lätt kunna konstarea vid pedalstället.

21 Inlägg
10 juli 2018
Trådstartare
#3
torsen skrev:
Börjar med att bekänna att jag inte vet om bilen ifråga har hydraulisk eller vajerpåverkad koppling.
Är det vajer är det med stor sannolikhet den som "går torr" eller är på väg att "ge upp" = kardelbrott.
Bör du själv relativt lätt kunna konstarea vid pedalstället.

ok tack ska kolla! ska tilllägga att det låter hela tiden när jag har koplingen i "mitten läget" kan det fortfarande bero på vajern ?

4 468 Inlägg
10 juli 2018
#4
Kan inte tro att vajern skulle låta.. Bör det inte vara hydraul på en såpass "ny"bil? Lutar mer åt att det är urtrampningslagret...

6 632 Inlägg
10 juli 2018
#5
Troligen dubbelmassesvänghjulet som gett upp. Ska fjädra åt bägge hållen och ett litet axial spel får finnas, lär vara rejält om de nu skramlar.
Finns ingen vajer på dessa och kopplingen självjusteras via tryckplattan.

När du lossar kopplingen måste tryckplattan spännas om för justeringen ska fungera. Alternativt byte.
Senast redigerat av xXSammy (10 juli 2018)

De/Dem

21 Inlägg
10 juli 2018
Trådstartare
#6
xXSammy skrev:
Troligen dubbelmassesvänghjulet som gett upp. Ska fjädra åt bägge hållen och ett litet axial spel får finnas, lär vara rejält om de nu skramlar.
Finns ingen vajer på dessa och kopplingen självjusteras via tryckplattan.

När du lossar kopplingen måste tryckplattan spännas om för justeringen ska fungera. Alternativt byte.

oj då! Är detta lätt att åtgärda eller blir det en dyr verkstads räkning ?

4 468 Inlägg
10 juli 2018
#7
Dyrt, kopplingsats, svänghjul...arbete..

7 441 Inlägg
10 juli 2018
#8
xXSammy skrev:
Troligen dubbelmassesvänghjulet som gett upp. Ska fjädra åt bägge hållen och ett litet axial spel får finnas, lär vara rejält om de nu skramlar.
Finns ingen vajer på dessa och kopplingen självjusteras via tryckplattan.

När du lossar kopplingen måste tryckplattan spännas om för justeringen ska fungera. Alternativt byte.

Med min erfarenhet av dubbelmassesvänghjul, från en Land Rover Defender PUMA -09, så vågar jag påstå att ett defekt dubbelmassesvänghjul "slår" vid in-och urkoppling - t ex när man växlar.
Fruktansvärt dyrt att åtgärda - 60 -80.00:- beroende på bil och motor samt "reparationsvillighet".
Har läst att många konverterar till fast/homogent svänghjul.

Av ts beskrivning vill jag utesluta defekt dubbelmassesvänghjul.
Men jag kan ha fel.

Har  ts bil vajerstyrd eller hydraulisk kopplingspåverkan?
Om vajer håller jag fast vid min teori att det är vajern "som spökar".

Ett defekt urtrampningslager skramlar/morrar "i tomme" och tystnar med foten på kopplingspedalen.

6 632 Inlägg
10 juli 2018
#9
torsen skrev:
xXSammy skrev:
Troligen dubbelmassesvänghjulet som gett upp. Ska fjädra åt bägge hållen och ett litet axial spel får finnas, lär vara rejält om de nu skramlar.
Finns ingen vajer på dessa och kopplingen självjusteras via tryckplattan.

När du lossar kopplingen måste tryckplattan spännas om för justeringen ska fungera. Alternativt byte.

Med min erfarenhet av dubbelmassesvänghjul, från en Land Rover Defender PUMA -09, så vågar jag påstå att ett defekt dubbelmassesvänghjul "slår" vid in-och urkoppling - t ex när man växlar.
Fruktansvärt dyrt att åtgärda - 60 -80.00:- beroende på bil och motor samt "reparationsvillighet".
Har läst att många konverterar till fast/homogent svänghjul.

Av ts beskrivning vill jag utesluta defekt dubbelmassesvänghjul.
Men jag kan ha fel.

Har  ts bil vajerstyrd eller hydraulisk kopplingspåverkan?
Om vajer håller jag fast vid min teori att det är vajern "som spökar".

Ett defekt urtrampningslager skramlar/morrar "i tomme" och tystnar med foten på kopplingspedalen.

Ford slutade med kopplingsvajer när Escort upphörde så nja.
60-80 tusen var lite väl att ta i, max 20...

De/Dem

21 Inlägg
10 juli 2018
Trådstartare
#10
xXSammy skrev:
torsen skrev:
xXSammy skrev:
Troligen dubbelmassesvänghjulet som gett upp. Ska fjädra åt bägge hållen och ett litet axial spel får finnas, lär vara rejält om de nu skramlar.
Finns ingen vajer på dessa och kopplingen självjusteras via tryckplattan.

När du lossar kopplingen måste tryckplattan spännas om för justeringen ska fungera. Alternativt byte.

Med min erfarenhet av dubbelmassesvänghjul, från en Land Rover Defender PUMA -09, så vågar jag påstå att ett defekt dubbelmassesvänghjul "slår" vid in-och urkoppling - t ex när man växlar.
Fruktansvärt dyrt att åtgärda - 60 -80.00:- beroende på bil och motor samt "reparationsvillighet".
Har läst att många konverterar till fast/homogent svänghjul.

Av ts beskrivning vill jag utesluta defekt dubbelmassesvänghjul.
Men jag kan ha fel.

Har  ts bil vajerstyrd eller hydraulisk kopplingspåverkan?
Om vajer håller jag fast vid min teori att det är vajern "som spökar".

Ett defekt urtrampningslager skramlar/morrar "i tomme" och tystnar med foten på kopplingspedalen.

Ford slutade med kopplingsvajer när Escort upphörde så nja.
60-80 tusen var lite väl att ta i, max 20...

Stämmer kollade nyss och ingen vajer.

Men som fort jag läger i en växel upphör ljudet. låter varken när kopplingen är intryckt eller uppe...

Lät nyss Far beskriva ljudet när motorhuven var öppen och han beskrev det som att det var nått löst typ en plast bit eller liknande som skramlade


Sök